Aeroportul din Târgu Mureş va fi modernizat cu 12 milioane de două firme cu abonament la bani europeni

110

Două firme care câştigă licitaţii pe bandă rulantă la contractele edilitare din ţară, inclusiv din Cluj, vor primi aproximativ 12 milioane de euro pentru modernizarea Aeroportului din Târgu Mureş. Este vorba de asocierea firmelor PORR Construct SRL şi Geiger Transilvania SRL care au câştigat licitaţia cu suma de  53.535.999,28 lei (cu TVA inclus). Prima firmă este o societate austriacă prin care, practic, Uniunea Europeană îşi ia înapoi fondurile acordate ţărilor din Europa de Sud-Est. Cea de-a două firmă, Geiger Transilvania este din Mureş, aparţine unui consorţiu german şi este administrată de un personaj cercetat de DNA.

 

Potrivit unui comunicat transmis la sfârşitul acestei săptămâni de Consiliul Judeţean Mureş, pentru reabilitarea aeroportului din Târgu Mureş s-au depus patru oferte.

”În urma verificării şi evaluării celor patru oferte depuse în cadrul procedurii de achiziţie publică având ca obiect <RK suprafeţe de mişcare şi RESA (inclusiv instalaţii aferente – la Aeroportul Transilvania Târgu-Mureş a fost desemnată câştigătoare Asocierea PORR Construct SRL şi Geiger Transilvania SRL. Valoarea de atribuire, în urma ofertei depuse de societatea comercială, este de 53.535.999,28 lei (cu TVA inclus)”, se arată în comunicat. Ofertanţii au fost anunţaţi joi de rezultatul procedurii, iar aceştia au la dispoziţie zece zile calendaristice pentru depunerea contestaţiilor.

Între altele, va fi reparată pista de decolare-aterizare şi vor fi refăcute calea de rulare şi platforma de îmbarcare-debarcare. ”Conform documentaţiei tehnice, lucrările prevăzute a fi efectuate vizează: reparaţia pistei de decolare-aterizare, refacerea căii de rulare, racordarea căii de rulare la pistă, refacerea platformei de îmbarcare-debarcare, refacere drum platformă, lucrări de marcare a suprafeţelor de mişcare, lucrări de canalizare pluvială, separator de hidrocarburi, lucrări de balizaj şi instalaţii electrice, lucrări de terasamente”, se mai arată în comunicat.

Lucrările vor trebui efectuate în termen de 108 zile de la data emiterii ordinului de începere.

 

Cum se învârt banii UE

Cei 12 milioane de euro care se vor cheltui pe reparaţia aeroportului nu vor ajunge la firme româneşti, ci la două companii, una din Austria, cealaltă din Germania.

Porr este cea mai mare companie de construcţii din Austria.

În urmă cu aproape 10 ani, Porr  a atras o finanţare de 35 de milioane euro de la International Finance Corporation (IFC), organizaţie membră a grupului Băncii Mondiale, pentru dezvoltarea de proiecte în mai multe ţări din Europa de Sud-Est, inclusiv în România. Facilitatea de creditare a fost acordată pe o perioadă de până la 10 ani şi va permite Porr să dezvolte proiecte mici şi mijlocii de dezvoltare a proprietăţii şi de management al reziduurilor în Bosnia şi Hertegovina, Bulgaria, Croaţia, Fosta Republică Iugoslava Macedonia, Muntenegru, Serbia, România şi Ucraina.

Practic, societatea se numără printre firmele mari europene care câştigă contractele pe bani europeni licitate în ţările din Europa de Sud – Est.

Porr lucrează la câteva tronsoane din cadrul Autostrăzii Sebeş – Turda şi la centrul de deşeuri din judeţul Alba, un contract cu valoarea de aproximativ 20 de milioane de euro.

Pentru a ne putea face o idee despre explozia afacerilor companiei Porr, unul dintre administratorii firmei, Mario Proll, declara că, dacă în 2006 firma avea şase angajaţi, în decurs de doi ani firma angajase 250 de persoane. Aceşti ani coincid cu intrarea României (2007) şi a altor ţări din zonă în UE.

Porr a intrat în România în perioada imediat următoare aderării României la UE cu contracte în infrastructura CFR. Unul dintre primele proiecte a fost reabilitarea căii ferate în zona Câmpina – Predeal, cu o valoare contractuală de 140 milioane de euro. CFR SA a încheiat şase contracte de lucrări pentru reabilitarea liniei de cale ferată Câmpina-Predeal, cu o valoare totală de 300 de milioane de euro.

Termenul de finalizare era octombrie 2010, iar valoarea proiectului era de peste 312 milioane euro, din care 75% reprezintă cofinanţare din fonduri UE, restul provenind de la Guvern.

Compania a avut întârzieri de peste un an de zile la finalizarea contractului iar viteza trenurilor nu s-a mărit prea mult.

Compania s-a ocupat şi de modernizarea aeroportului din Oradea, iar acum, din cauza unor neînţelegeri apărute, Consiliul Judeţean Bihor se pregăteşte să dea în judecată firma Porr.

 

Fals pentru banii UE

Cealaltă companie, Geiger Transilvania a câştigat în judeţul Cluj contractul ”Închiderea depozitelor neconforme de deşeuri din municipiile Câmpia Turzii şi Dej”, în valoare de 7.492.419,84 de lei, fără TVA, a fost câştigat de Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL WILHELM GEIGER Gmbh&Co.KG-COPLAN CONSULTANTI ARHITECTI INGINERI SRL, contract cu finanţare europeană.

Societatea Geiger Transilvania SRL, cu sediul în Cristeşti, Mureş, a luat fiinţă în anul 1996, având ca obiect de activitate lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor. Societatea are doi administratori, Lorand Pal Fabian şi cetăţeanul german Georg Thomas Willy Geiger şi un asociat persoană juridică, Geiger Group România SRL. În 2013 firma a asigurat 221 locuri de muncă, a avut o cifră de afaceri de 87,2 milioane lei şi a înregistrat un profit de 4,3 milioane lei.

Lorand Pal a fost anchetat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani, la o sesizare a Primăriei Paşcani privind un caz de fals în acte apărut în timpul analizei ofertelor depuse la licitaţie. Anul trecut, procurorii din Paşcani au transmis Primăriei un răspuns în care precizează că „s-a dispus disjungerea cauzei şi declinarea competenţelor în vederea efectuării de cercetări faţă de numitul Fabian Lorand Pal, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prevăzute de art. 18 ind.1, alin. I din legea 78/2000/R, de către Direcţia Naţională Anticorupţie”.  Astfel, administratorul Geiger Transilvania este cercetat de DNA pentru folosirea de documente false pentru obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul Uniunii Europene.


Aeroportul închis de aproape un an

Aeroportul ”Transilvania” are un terminal în suprafaţă de 2.800 de metri pătraţi, cu opt ghişee check-in şi o capacitate de deservire a aerogării de 400 de pasageri pe oră, respectiv 800.000 pe an.

Aria de deservire cuprinde judeţele Mureş, Harghita, Covasna, parţial Bistriţa-Năsăud, Braşov, Suceava şi Sibiu cu o populaţie de aproximativ 2,7 milioane de locuitori.

Activitatea Aeroportului ”Transilvania” este oprită din noiembrie 2016, după ce compania Wizz Air a decis mutarea tuturor curselor pe Aeroportul Internaţional ”Avram Iancu” Cluj, din cauza stării pistei de aterizare/decolare.


Porr a servit un pic de DNA cu clasare

Porr a câştigat în 2012 două proiecte în valoare de 48 de milioane de lei, finanţate din fonduri europene. Potrivit unor acuzaţii, contractele ar fi fost câştigate pe baza unor falsuri. La sfârşitul lui 2015, DNA a clasat cauzele pe motive de interpretare: falsurile, dacă ar fi existat, au fost folosite doar pentru adjudecarea unei licitaţii, dar nu şi pentru accesarea fondurilor europene, întrucât nu firma era beneficiara banilor UE, ci autoritatea care îi oferise contractele.

În iulie şi noiembrie 2015, DNA Timişoara a clasat dosarele în care austriecii de la Porr Construct SRL erau acuzaţi de fraudarea fondurilor europene, apreciind că fapta nu există, iar eventualele infracţiuni ar fi de competenţa Parchetului de pe lângă Judecătoria Timişoara.

LĂSAȚI UN MESAJ