Senatorul Valer Marian a depus o interpelare adresată ministrului Justiției, Raluca Prună, în care cere lămuriri despre unul dintre cele mai mari tunuri date în afacerea ”Drumul lui Boc”. În dosarul respectiv a fost făcută o singură expertiză, chiar dacă valoarea proiectului este de peste 43 de milioane de lei, majoritatea banilor venind din fonduri europene. Potrivit senatorului, expertiza arată că ar fi vorba de un prejudiciu de aproximativ 7 milioane de lei, dar până acum nu a fost găsit nici un vinovat.

 

Senatorul independent de Satu Mare Valer Marian a prezentat într-o ședință a Senatului interpelarea cu titlul „Tergiversarea soluționării unor sesizări penale formulate de Consiliul Județean Cluj”, adresată ministrului Justiției, Raluca Prună. În temeiul art.112 alin.1 din Constituţia României şi art. 162 din Regulamentul Senatului, Valer Marian înaintează următoarea interpelare: „În perioada 2014-2015 Consiliul Județean Cluj a depus mai multe sesizări penale privind realizarea unor proiecte de investiții de importanță majoră, cu finanțare europeană, guvernamentală și/sau proprie, referitor la care există suspiciuni că este tergiversată soluționarea lor de către organele de urmărire penală sesizate, datorită influenței exercitate de politicieni locali importanți din principalele partide parlamentare (PSD și PNL), care au realizat o alianță transpartinică în vederea promovării intereselor lor de afaceri. În data 27.02.2014 Consiliul Județean Cluj a înregistrat la Direcția Națională Anticorupție, Serviciul Teritorial Cluj, unde a fost constituit dosarul nr. 24/P/2014, o plângere penală împotriva persoanelor juridice SC MBS GROUP SRL Turda, SC ALFA ROM SRL Satu Mare și NEMZETKOZI BETONUT KFT Budapesta și a persoanelor fizice vinovate pentru executarea necorespunzătoare a proiectului având ca obiect «Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchițele-Prislop-Ic Ponor» (ce include și drumul județean care trece prin localitatea natală a fostului prim-ministru Emil Boc, Răchițele), în cadrul Programului Operațional Regional, finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională (contribuție UE: 43.058.138,74 lei, reprezentând 86,50%), de la bugetul de stat (5.724.492,44 lei, reprezentând 11,50%) și de la bugetul local (995.463,90 lei, reprezentând 2%), referitor la care a fost sesizat și Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF). În cauză a fost efectuată o expertiză tehnică judiciară care a stabilit un prejudiciu de 7.000.000 lei, dar nu se cunoaște dacă au fost efectuate și alte acte de urmărire penală. Menționez că patronul SC MBS GROUP SRL Turda (liderul asocierii care a contractat executarea proiectului «Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchițele-Prislop-Ic Ponor»), Szilaghi Gabriel, fost consilier local al PDL la Turda, este cunoscut drept un apropiat al primarului municipiului Turda, Tudor Ștefănie, al fostului ministru al Dezvoltării Regionale și Turismului, Elena Udrea, și al fostului prim-ministru Emil Boc.

 

Afacerile lui Silagy

Consilierul local PD-L din Turda, Gabriel Silagy, a câştigat, potrivit unei anchete realizată de Gazeta Sporturilor, un număr mare de contracte cu statul, de zeci de milioane de euro, pentru realizarea de bazine şi patinoare. Potrivit surselor GSP, lucrările realizate de MBS Group Turda SRL, deţinută de Silagyi, ar fi atribuite incorect şi mult supra-evaluate.

Gazeta Sporturilor scrie în ediţia de astăzi că majoritatea licitaţiilor câştigate de firma lui Silagyi ar fi fost organizate în mandatul Sorinei Plăcintă. În schimb, aceasta a declarat aseară, în emisiunea „Ora de foc”, de la Realitatea Tv, că a „moştenit” un referat de necesitate de la predecesoarea sa de la Ministerul Tineretului şi Sportului, Monica Iacob Ridzi.

Cert este că, în ultimele şase luni, firma lui Gabriel Silagyi a câştigat construirea a şase din cele şapte patinoare artificiale realizate în ţară cu bani de la Compania Naţională de Investiţii (coordonată acum de Elena Udrea), fiecare dintre acestea fiind evaluate la 150.000 de euro. Cu toate acestea, sursele GSP susţin că un asemenea patinoar nu ar avea cum să coste peste 40.000. În plus, MBS Group Turda SRL a mai câştigat peste 10 milioane de euro din construcţia patinoarului olimpic din Braşov, deşi, iniţial, acesta fusese evaluat la doar 8 milioane. Lucrările au fost atribuite de ministerul Dezvoltării, condus la acea dată de Vasile Blaga.

Potrivit aceluiaşi cotidian, la începutul acestui an, firma consilierului local din Turda a mai primit un contract, acum de 30 de milioane de euro, pentru construirea unui complex de nataţie lângă Otopeni. Până la data la care a devenit consilier local la Turda, firma lui Silagyi avea la activ o singură investiţie majoră în sport, bazinul de la Oradea, care a costat 4 milioane de euro.

În plus, MBS Group Turda SRL face parte din consorţii care reabilitează mai multe drumuri judeţene în zona Clujului şi a Transilvaniei. Succesul lui Silagyi poate fi pus atât pe seama fulminantei cariere a soţiei sale, Nataliei Valeria Silagyi, devenită peste noapte expert evaluare-examinare la Direcţia de Implementare Programe PHARE CES din cadrul Ministerului Dezvoltării. Patru consilieri liberali, locali şi judeţeni, au făcut plângere la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA), Serviciul Teritorial Braşov. Tunul de la Braşov nu este singular, costul unui astfel de patinoar fiind de aproximativ 150.000 de euro, dar a fost pus sub semnul îndoielii, el fiind furnizat de MBS Group, care îl achiziţiona de la o altă societate, Vest Sport, aparţinând aceluiaşi Gabriel Silagyi.

 

Atuul lui Silagy

Conform investigațiilor făcute de Călin Tolontan, printre “atuurile” lui Silagy se numără influența de care se bucură unul dintre apropiații lui, Emil Sabo. “După campanie, Sabo nu se întoarce la Cluj pentru că Vasile Blaga devine ministrul Dezvoltării şi-l numeşte şeful CNI, companie cu buget anual de investiţii de 200 de milioane de euro în 2009, care, conform scopului său declarat, “execută programe de interes public sau social în domeniul construcţiilor”.

Potrivit documentelor oficiale, după sosirea lui Sabo la conducerea CNI, cifra de afaceri a firmei MBS Group, deţinută 60% de Gabriel Silagyi, explodează pentru a doua oară. Prima dată, ea se înmulţise cu 4, din momentul intrării turdeanului în politică. Acum, se multiplică din nou, o ascensiune miraculoasă într-un an de criză economică şi de contracţie a tuturor industriilor şi majorităţii strivitoare a companiilor româneşti. Blaga a fost binefăcătorul carierei publice lui Sabo, iar Sabo devine talismanul afacerilor private ale lui Silagyi. Înainte de a ajunge un personaj de semnătura căruia să depindă alocarea a sute de milioane de euro de la stat, Emil Sabo a mai avut contacte cu bugetul. Dar în sens invers. În 2005, el era reprezentantul unei firme, Activ Invest SRL, care s-a plasat pe filiera cumpărării de 6 locomotive second-hand din Germania, importate de ICIM Arad şi care urmau să fie cumpărate de CFR Călători SA.

Au ajuns, dar abia după ce au trecut prin două firme, Activ Invest şi Remarul 16 Februarie. Sabo avea legături cu ambele companii. Cazul, dezvăluit în 2008 de “Financiarul”, se rezumă la faptul că locomotivele au ajuns să coste statul mai mult cu peste 700.000 de euro decât ar fi trebuit, potrivit DNA. Dosarul poartă numărul 21/P/2007 şi a fost deschis la DNA, Cluj”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.