O autorizație de taxi poate ajunge la Cluj Napoca la 15.000 de euro. Afacerile cu licențele pentru mașinile de taxi sunt în floare la Cluj Napoca. Cu toate că oficialii de la Primăria Cluj-Napoca, care se ocupă de eliberarea autorizațiilor de taxi spun că cesionarea se face în concordanță cu legislația, această piață gri poate ajunge până la 5 milioane de euro anual. Pe site-urile de specialitate un Ford Focus din 2009, la pachet cu autorizația de taxi, se vinde la prețul de 20 de mii de euro. Printr-o simplă căutare a aceluiași model de mașină, însă fără autorizație, aflăm că diferența este de 15 mii de euro, deoarece fără aviz, Ford Focus se ridică la 5.000 de euro.

 

Primăria eliberează anual un număr foarte mic de licențe. Persoanele care doresc să își facă firmă de taximetrie au ca alternativă obținerea de pe piața neagră a mașinilor cu tot cu licență, însă la prețuri foarte mari. Însă este ilegal să vinzi o licență obținută de la primărie. Până în  2015 au existat aproximativ 2600 de licențe pentru taxi, însă în noiembrie 2014 și-au depus documentația pentru prelungirea perioadei de activare sub licență doar 2.400 de persoane. Gazeta de Cluj a efectuat o investigație cu privire la acest subiect pentru a afla care sunt condițiile în care un taximetrist își poate exercita meseria, de ce anume are nevoie și cât de benefic este să investești într-o astfel de afacere.

 

Numărul de taxiuri a scăzut cu 200 în 2015

Deși la Cluj-Napoca au crescut considerabil, statisticile cu privire la numărul de licențe arată opusul.

„Toate licențele eliberate din 2010 încoace au avut ca termen de expirare 31 martie 2015. Astfel că în perioada noiembrie-decembrie au avut posibilitatea de a-și prelungii perioada de desfășurare prin depunerea documentației. Din totalul de aproximativ 2600 de licențe de taximetrie eliberate și-au depus cererea de prelungire cu 200 de persoane mai  puțin. Lucrăm la prelungirea acestora și sperăm ca până la sfârșitul lunii acesteia să putem trimite un comunicat pentru ca aceștia să vină să intre în posesia licențelor cu perioada prelungită pe următorii 5 ani. Persoanele care nu și-au depus documentația își vor pierde licența după luna martie a acestui an. Conform legislației, în vigoare poate avea loc cesionarea parțială sau totală a autorizațiilor de taxi ”, a declarat pentru Gazeta de Cluj Mirela Mărincean, şef Serviciu Direcţia Tehnică – Siguranţa Circulaţiei Rutiere.

 

Licențe de taxi pe piața neagră

Potrivit taximetriștilor, se vând mașini cu licențe la un preț foarte mare. De exemplu, un anunț cu privire la vânzarea unei autorizații Taxi PFA+ LOGAN 1.6 Benzina GAZ 121532 KM CLIMA ajunge la 18.000 de euro. Prețul este unul exorbitant deoarece o mașină Logan cu aceleași caracteristici dar fără autorizația de taxi ajunge la un preț de 3.500 de euro. Astfel că o autorizație de taxi ajunge la 14.500 de euro.

„Patronul  la care lucrez eu colaborează cu o firmă de  taxi cu dispecerat. Acesta și-a luat 3 mașini cu tot cu autorizație la prețul de peste 40 de mii de euro. Mașinile nu au voie să fie mai vechi de 10 ani, dar luate fără autorizație de taxi ar fi costat undeva la jumătate din preț. Am înțeles că autorizațiile se cumpăra de la 5.000 de euro până la 10.000 de euro. Nu mi se pare corect acest lucru , deoarece primăria le-a eliberat contravalorea unei sume modice”, ne-a declarat un  taximetrist.

Un  alt șofer de taxi ne-a spus că a încercat să își facă propria firmă de taxi, însă bugetul de pornire era prea mare și singur nu avea nici o șansă. Astfel că a optat pentru a se angaja direct la o firmă de taxi cu dispecerat.

„Ca să practici meseria cu mașina ta, ai nevoie într-adevăr de o licență. S-a ajuns la limita de licențe eliberate și primăria Cluj Napoca nu mai dă nimănui. Dar ar mai fi o variantă. Poți să cumperi licența de la particulari, doar că e scumpă. De exemplu, dacă vrei mașina aceasta (Renault Megane, n.r.), te costă 16 mii de euro. Eu m-am răzgândit să îmi fac firmă, exact din acest motiv. Costurile de pornire sunt prea mari. Așa că m-am angajat la o firmă existentă și lucrez la procent. Adică iau procent din încasări. Lucrez pe mașina firmei, iar eu iau 25 % în fiecare zi. În mod normal trebuie să ai atestat, dar eu de exemplu nu am. Sunt student și periodic execut această meserie. Am lucrat anul trecut trei-patru luni și acum iarăși am început. Dar îmi convine așa, fără să am mașina mea, pentru că eu predau seara din total încasări cu 25 % mai puțin. Nu am salariu, dar în fiecare zi după ce ies din tură îmi primesc plata”, ne-am mărturisit un tânăr șofer de taxi.

 

Milioane de euro din vânzările de taxi

La un simplu calcul, putem observa că această ”afacere” cu autorizațiile de taxi ajunge să valoreze milioane de euro. Dacă din 2015 vor funcționa 2.400 de mașini de taxi cu licență, în municipiul Cluj-Napoca, și se vând jumătate din ele în următorii 5 ani se pot obține sume foarte mari. Pentru 1.000 de licențe de taxi vândute la un preț mediu de 5.000 de euro se obține un câștig de 5 milioane de euro. Însă întrebarea este cine își permite să dea 5.000 de euro doar pentru o licență valabilă cinci ani cu posibilitate de prelungire? La această întrebare ne-a răspuns un șofer de taxi, trecut de vârsta a treia, ce are experiență de peste 10 ani în această profesie.

„Mari afaceri s-au făcut cu aceste licențe de taxi în ultimii ani. Ăștia ce au obținut avizele de la primărie le vând la prețuri foarte mari. Ca să nu ridice suspiciuni vând mașinile la pachet dar cu prețuri mult mai mari. Aproape că poți să iei două mașini normale la prețul uneia cu licență. Iar pentru cine nu are bani am observat că au mai multe posibilități. De exemplu, compania de taxi la care lucrez eu este una dintre cele mai noi din Cluj-Napoca. Acționarul majoritar al firmei a cumpărat mașini noi și a obținut la timp autorizații pe ele. Cine nu vrea să lucreze ca angajat ci ca și colaborator poate să cumpere de la șef mașina cu tot cu autorizație, dar în rate”, ne-a declarat taximetristul.

 

La o afacere de mii de euro, câștigurile sunt pe măsură

Un taximetrist se poate lăuda cu venituri de peste 500 de euro pe lună, dacă lucrează zilnic 8-10 ore. Din care un procent de 30% din această sumă se datorează bacșișului. Șoferii de taxi au ajuns la acest venit după majorarea tarifelor din 2014. Înainte de această perioadă, tariful standard la km era 1,69 de lei ziua și 1,89 pe timp de noapte. Însă după începutul anului trecut firmele de taxi din Cluj-Napoca au trecut pe tarife mai  mari: 2,25 de lei/km ziua, respectiv 2,50 de lei/km pe timp de noapte.

„Într-o seară liniștită fac încasări de aproximativ patru sute de lei, din care 25% este procentajul meu, adică fac 100 de lei pe seară. În weekend e profitabil să lucrezi și ziua și noaptea pentru că lumea circulă mai mult cu taxi-ul. Noaptea tot tineretul e în cluburi și prin oraș, așa că avem multe comenzi și dacă nu merg pe comenzi, mă așez în standurile de taxi din apropierea localurilor populare. În weekend pe timp de zi e profitabil să stai la margini de oraș că vin mulți oameni de la satele din jur, de exemplu la sensul giratoriu de la Sigma se stă mai mult în weekend. Majoritatea ce coboară din autocar acolo și se urcă în taxi merg în cartiere îndepărtate și cursele sunt mai valoroase pentru mine. Nu e tot una că am o cursă de 13 lei de pe Republicii până pe Fagului, sau o cursă din Zorilor până la Ira, de exemplu, cursă ce trece de 25 de lei”, ne-a declarat taximetristul student.

Astfel că meseria de taximetrist la Cluj-Napoca este foarte bănoasă ca angajat însă, dacă plănuiește să faci o afacere pe termen lung în acest domeniu, o persoană are nevoie de un capital considerabil de mare.

15 COMENTARII

  1. Acesta este un articol scris dupa ureche si dupa povestile unora cu intelect redus și lăudăroși. De ce sunt ilegale aceste așa zis afaceri? Pentru că un HCL spune asta, iar HCL dat fiind de Consiliul Local, Primăria în speță este făcut de așa natură încât să lase loc maşinațiilor făcute în Primărie. Firma aceea nouă de care pomeniți in articol este „Climă şi confort” care firmă şi-a obținut licențele necesare prin parandărături grele date în Primărie. Astfel, în 2010, s-au retras de către Primărie vreo 30 de autorizații, ÎÑ MOD ABUZIV, toate licențele retrase fiind regăsite imediat pe masinile acestei firme. Desigur că din cei 30 de păgubiți, au fost câțiva, care au dat în judecată Primăria și bineînțeles ca au câștigat, obligați fiind să plătească inclusiv despăgubiri. A și fost concediat la vremea respectivă cel care se ocupa în Primărie de licențele de taxi. Așa că, Mihaela Trif, dacă ești jurnalist, fă dumneata o anchetă jurnalistică, du-te pe firul faptelor si scrie un articol corect, nu aberații zise de un biet student mort de foame, care se laudă el, saracul că încasează intr-o seară 400 de lei, lucru care nu se întâmplă nici măcar taximetriștilor cu state vechi de plată in branşă…

  2. Astia cu taximetristii ar trebui sa fie mai putini. Nu fac decat sa incurce traficul. Se cred stapanii drumurilor si blocheaza caile de acces.

    • Declarația este luată săptămâna trecută, confrom taximetristului ajută foarte mult la încasări tariful pe timp de noapte și sensurile unice din Cluj-Napoca.

          • V-ato gasit si voi pe cine sa intervievati…un mincinos. Haideti sa va arat z- etul de sapt. Asta cea care a trecut si cele de doua luni incoacr, rar vezi incasari ce trec de 200 lei. Ala cu 400 lei vorbeste de seara de vraciun cand o stat 16 ore in masina. Articol plin de minciuna….auzi tu mai la el…face o caruta de bani si e fara atestat, adica noi astia cu atestat suntem prosti, nu stim face taxi, vine studentu fara atrstat sa ne invete. Doamne fereste! Cred ca e inventat articolul sau e la mishto.

          • V-ati gasit si voi pe cine sa intervievati…un mincinos. Haideti sa va arat z- etul de sapt. asta cea care a trecut si cele de doua luni incoacr, rar vezi incasari ce trec de 200 lei. Ala cu 400 lei vorbeste de seara de craciun cand o stat 16 ore in masina. Articol plin de minciuna….auzi tu mai la el…face o caruta de bani si e fara atestat, adica noi astia cu atestat suntem prosti, nu stim face taxi, vine studentu fara atestat sa ne invete. Doamne fereste! Cred ca e inventat articolul sau e la mishto. Mihaela Trif, vrei sa faci un articol credibil? Intervieveaza un taximetrist nu un student care_si face bani de tigari din taxi si crede ca si minciunile sunt vorbe. Cine mai angajeaza soferi fara atestat? Sa fim seriosi…

  3. Acesta e un pct de vedere.
    Din perspectiva mea destul de comunist.Adica nu ai voie sa faci afaceri .De ce sa nu fie voie sa vinzi o firma?Pretul il stabileste piata.Scopul unei investitii este de a face profit..Deci nu ai voie sa cumperi o firma si sa o vinzi in momentul care doresti(nu enumar motivele)

  4. Toata lumea priveste doar partea plina a paharului ,ba mai mult se si lauda fara rost. Oare defectiunile masinilor ,taxele,asigurarile obligatorii, accidentele,costurile de intretinere de zi cu zi le calculeaza cei care ne condamna? va spun eu ca nu.

  5. Nu sunt deloc ilegale. Totul se face perfect legal. Nu se vand autorizatiile ci societatile comerciale. Aprecierea de cateva milioane de euro anual e una fara rost deoarece nu este profitul unei singure persoane ci per total celor care vand srl-urile. Deci nu putem vorbi de un profit comun. Pe langa asta e si aberant sa vorbesti despre asa profit pentru ca nu se vand anual toate srl-urile. Ati fi surprinsa sa vedeti ca de fapt se vand intre 1 si 5 (maxim) srl-uri pe luna. Studentul intervievat e un mincinos laudaros. Poate in cea mai buna seara face 400 lucrand vreo 12 ore. Pe langa asta chiar el spune ca e „taximetrist de duminica” si e si rechin (sta la ciupeala).

  6. Eu ma intreb,cum ai reusit sa gasesti taximetristul ala dintre toti taximetristii din Cluj…:) 400 de lei?Eu am avut masina mea la taxi,am vandut-o si am plecat la munca in strainatate.Daca stau si ma gandesc la 400 de lei intr-o zi,in 20 de zile inseamna 8000 in 25 inseamna 10000 de lei,pai sincer..ma intorc in tara la taxi :)) Ba…o fi adevarat? :)))))

  7. Domnilor si doamnelor, mai bine va-ti intreba unde e DNA-ul , unde in tara asta se mai intampla ce se intampla in Cluj cu autorizatiile de taxi si de ce ar castiga aceste sume umflate pe o autorizatie, un taximetrist (posesor de firma sau nu) si nu ar lua primaria un pret corect pe ceva ce tocmai ea a eliberat ? Orice om din tara asta care indeplineste conditiile impuse ar trebui sa aiba dreptul sa practice orice meserie , simplu. Voi vorbiti de care, unde si cat face, ca v-a ‘gresit castigul’ doamna, romanilor, treziti-va ! Nu e normal ce se intampla, si pentru asta nu e nevoie de ochelari !Doar de cinste si corectitudine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.