A împânzit oraşul cu tot felul de prisme şi cuburi publicitare aprobate de Primărie printr-un artificiu normativ, iar acum vrea să-şi prelungească ”mandatul” de prim promoter al administraţiei locale. Decebal Cotoc, patronul Amprenta, a câştigat în 2013 contractul de publicitate pentru Primăria Cluj-Napoca, pe doi ani, contra unei sume de 96.280 de lei. Anul acesta, Selmaco International a fost singura societate care a depus ofertă pentru servicii de publicitate pentru Primăria Cluj-Napoca, pentru 228.700 de lei.

 

Cine să fie oare Selmaco International? O altă firmă a lui Decebal Cotoc, în care este asociat cu două persoane, Codruţa Kali si Mihaela Vance, angajate Amprenta, care împreună deţin 30% din companie. Selmaco International a mai luat un contract pe bani publici, de la Compania de Apă Someş, pentru contractul de “difuzare de informaţii de utilitate publică prin intermediul mijloacelor de informare în masă în Cluj şi Sălaj”, cu un buget estimat de 407.700 de lei.  Criteriul de atribuire a fost preţul cel mai scăzut, iar contractul pentru primul lot, estimat la 340.000 de lei a fost câştigat de firma Selmaco International cu o ofertă reprezentând o treime din suma estimată, adică 112.470 de lei.

 

Modelul ”o treime”

La fel ca Amprenta în urmă cu doi ani, la Primărie. În data de 5 aprilie 2013, Primăria Cluj-Napoca şi Amprenta Advertising au semnat un acord-cadru de prestări servicii pentru publicitatea municipiului. Contractul a fost adjudecat pentru 96.280 de lei fără TVA, deşi instituţia şi-a calculat un buget de 300.000 de lei. Criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, administraţia a sărit imediat pe oferta mai mică de o treime din suma estimată. Ofertele celorlalte companii participante au fost aproape duble: Trend Communication 187.560 lei, iar Vitrina Advertising 175.188 lei, sume care se apropie probabil mai mult de „preţul corect”.

După instaurarea ”domniei” Amprenta, centrul istoric al oraşului a devenit sufocat de tot felul de instalaţii de publicitate amplasate ilegal pe domeniul public. Chiar dacă Regulamentul privind organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca aprobat prin HCL 130/2009, spune clar că în centru nu se amplasează decât sisteme de publicitate, bannere, panouri pe o perioadă scurtă şi care fac referire al evenimente culturale, totuşi poliţia locală nu ridică panourile, prismele sau cuburile de dimensiuni uriaşe plasate peste tot în zona centrală, prin care se face publicitate ofertelor comerciale ale diferitelor firme ba mai mult, primăria le şi autorizează.

 

Cuburile care prind rădăcini

„Regulamentul privind organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca”, aprobat prin HCL 130/2009 prevede că „amplasarea mijloacelor de publicitate va fi făcută numai după obţinerea certificatului de urbanism, a autorizaţiei de construire şi a achitării taxei de ocupare a locului public”.

În acelaşi regulament, articolul 12 prevede că „amplasarea mijloacelor de publicitate pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca se face prin organizarea de licitaţii potrivit reglementarilor legale în vigoare”.

Potrivit unor surse din administraţia publică, astfel de panouri fac obiectul publicităţii temporare, nefiind nevoie de o licitaţie. Regulamentul spune că „Acordul pentru publicitate temporară va fi eliberat pentru evenimente ştiinţifice, manifestaţii culturale sau sportive, de către primarul municipiului Cluj-Napoca. Durata maximă de valabilitate a unui acord este de 30 de zile. Mijloacele de publicitate autorizate temporar trebuie demontate până la ora 24,00 a ultimei zile de valabilitate a acordului, iar amplasamentul trebuie adus la starea iniţială în cadrul aceluiaşi termen”.

 

HCL-ul cu bucluc 

Verificarea locaţiilor pe care există panouri publicitare cade în sarcina Poliţiei Locale, care a prezentat aceste locaţii spre aprobare Comisiei de Urbanism. „Comisia (…) va stabili şi va aviza locaţiile care se încadrează în prevederile prezentului regulament şi le va supune aprobării Consiliului Local. Locurile aprobate de către Consiliul Local vor fi licitate, după care câştigătorii vor face demersuri pentru obţinerea autorizaţiilor de construire”, mai arată regulamentul. De aceste restricţii se poate scăpa prin declararea mijloacelor de promovare ca fiind temporare şi apoi solicitarea prelungirii termenului de 30 de zile.

Primăria susţine, într-o adresă oficială, că „mijloacele de promovare au primit aviz favorabil pentru amplasare în baza HCL 130/2009. Conform art. 9 lit. b din capitolul III al regulamentului privind organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate de pe raza municipiului Cluj-Napoca: „în zona protejată a municipiului Cluj-Napoca este acceptată publicitatea (panouri, banere ş.a.) numai pentru evenimente temporare şi în interesul comunităţii (festivaluri, sărbători ş.a.)”.

 

Gratis pentru Cotoc

Perioada pentru care au primit aprobare pentru amplasarea acestor prisme/cuburi este maximum 30 de zile, conform art. 25, alin. 1 şi 2 din HCL 130/2009 „Acordul pentru publicitate temporară va fi eliberat pentru evenimente ştiinţifice, manifestaţii culturale sau sportive, de către primarul municipiului Cluj-Napoca. Durata maximă de valabilitate a unui acord este de 30 de zile”, iar pentru această metodă de promovare nu se percep taxe de închiriere”.

Astfel am primit confirmarea că pentru aceste bannere, de care în cea mai mare parte beneficiază societatea Amprenta Advertising şi alte firme deţinute de Decebal Cotoc, nu se percepe nicio taxă.

Tot special pentru primul promoter al municipiului, anul trecut desfăşurarea concertului Billy Idol, organizat de Amprenta Advertising în Piaţa Unirii a costat doar 1300 de lei. Primăria Cluj-Napoca a închiriat Piaţa Unirii pentru trei zile, iar Amprenta a plătit numai una, la un preţ modic de 0,36 euro/mp.

 

Ce servicii trebuie să ofere firma contractantă

Potrivit caietului de sarcini, oferta trebuie să cuprindă un cotidian local, un cotidian naţional, ziare online care să publice anunţuri publicitare din partea Primăriei. În cazul publicaţiilor online, pe lângă machete se vor publica şi advertoriale “vizibile pe prima pagină (top-page) păstrat cel puţin 3 zile pe pagină sau minim 100.000 de afişări (în funcţie de oferta financiară mai convenabilă)”. Se vor realiza minim 1 şi maxim 30 de advertoriale.
De asemenea, se cere realizarea de spoturi audio şi spoturi video, iar în cazul campaniilor publicitare”difuzarea va cuprinde toate mijloacele mass-media locale de pe piaţă la momentul respectiv (presă scrisă, presă on-line, audio şi video)”. Se vor realiza minim o campanie, maxim 12 campanii de presă.

cuburi publicitare - NET

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.