Autoritatea Națională pentru Turism (ANT) organizează mai multe licitații pentru promovarea brandului de țară în Europa. De caietul de sarcini al acestor licitații s-a ocupat Direcția Management Brand din cadrul ANT, condusă de Daniela Prelipcean. Potrivit unor date, în caietul de sarcini pentru campaniile de publicitate care vor avea loc în Germania s-au strecurat o serie de erori. Nu este prima dată când licitațiile pentru promovarea României în Occident dau greș, anul trecut fiind anulate licitații în valoare de aproximativ 20 de milioane de euro.

 

Autoritatea Națională pentru Turism organizează în această perioadă licitații în valoare de câteva milioane de euro pentru promovarea brandului de țară în țările Occidentale. Una dintre aceste licitații vizează publicitatea în Germania, contractul de publicitate fiind estimat la aproximativ 897.120 de euro, fără TVA.

Chiar dacă, în mod normal, publicitarii și-ar scoate ochii pentru un asemenea contract, licitația nu s-a atribuit, din motive necunoscute. Conform unor informații, caietul de sarcini, care a fost pus la punct, în principal, de Direcția Management Brand din cadrul ANT, condusă de Daniela Prelipcean, a fost întocmit greșit. Spre exemplu, pentru publicitatea outdoor au fost calculate Megaboard-uri cu suprafața de 12 mp, însă în Germania stas-ul pentru aceste panouri este de 20 de mp. Am încercat să obținem explicații vizavi de motivele pentru care contractul nu a fost atribuit, însă Daniela Prelipcean este în concediu medical, iar reprezentanții ANT spun că nu pot preciza motivele pentru neacordarea contractului.

”Bugetul disponibil: 897.120 euro (incl. producție și taxe), fără TVA. Bugetul total comunicat în anexa de cumpărare media outdoor include bugetul net de achiziționare publicitate outdoor + bugetul de producție şi toate taxele aferente (incluzând redimensionarea machetelor, traducerea textelor în limba germana, onorariul agenției și taxele aferente). Bugetul de producție estimat este alocat pentru o singură producție a campaniei outdoor. Contractul se desfășoară în perioada Septembrie – Decembrie 2015. Alocarea bugetului destinat promovării outdoor se va realiza în primele 3 orașe din Germania din punct de vedere al numărului de locuitori, astfel: Berlin: ◦ Citylight poster/casetă luminoasă poster cu suprafața de 2 m2 : minim 160 locații ◦ Citylight board/casetă luminoasă board cu suprafața de 8 m2 : minim 60 locații ◦ Superposter/Megaboard cu suprafața de 12 m2 : minim 15 locații.  Munchen: ◦ Citylight poster/casetă luminoasă poster cu suprafața de 2 m2 : minim 160 locații ◦ Citylight board/caseta luminoasă board cu suprafața de 8 m2 : minim 40 locații ◦ Superposter/Megaboard cu suprafața de 12 m2 : minim 4 locații.  Frankfurt: ◦ Citylight poster/casetă luminoasă poster cu suprafața de 2 m2 : minim 100 locații ◦ Citylight board/caseta luminoasă board cu suprafața de 8 m2 : minim 20 locații ◦ Superposter/Megaboard cu suprafața de 12 m2 : minim 8 locații”, arată caietul de sarcini.

 

Turism pe hârtie

În total, Autoritatea Națională pentru Turism a alocat aproape 8 milioane euro din fonduri europene pentru publicitatea outdoor şi pentru participarea la târgurile de turism din afara ţării, sumele bugetate de Guvern în acelaşi scop însumând 110.000 euro. În structura autorităţii funcţionează nouă reprezentanţe de promovare turistică în străinătate, în Austria, Franţa, Italia, Germania, Marea Britanie, Polonia, Rusia, Spania şi SUA.

„Concluziile cercetărilor de piaţă care au precedat lansarea brandului de turism al României au evidenţiat cele mai competitive 6 produse turistice ale României: circuitele culturale, turismul în natură, turismul rural, pachetele tip city break, turismul activ si de aventură, turismul balnear şi wellness. În acelaşi context s-a stabilit că principalele avantaje competitive ale României sunt natura şi peisajele neatinse (lanţul Carpaţilor, Delta Dunării), unicitatea patrimoniului cultural (site-urile înscrise în patrimoniul UNESCO), precum şi autenticitatea culturii şi a stilului de viaţă”, spun reprezentanţii ANT.

Oficialii Autorităţii Naţionale pentru Turism precizează că instituţia îşi concentrează, pe termen scurt şi mediu, eforturile de promovare către pieţele prioritare şi de oportunitate stabilite în funcţie de numărul de turişti sosiţi în România (din Germania, Franţa, Italia, SUA, Austria, Marea Britanie/Irlanda, Rusia, Ungaria, Republica Moldova, Israel, Orientul Mijlociu), fără a exclude însă acordarea unui sprijin punctual pentru alte proiecte de interes în afara Europei.

De asemenea, Autoritatea Naţională de Turism şi-a planificat să participe în acest an la 45 de manifestări expoziţionale, iar jumătate dintre acestea au avut deja loc.

„În contextul în care participarea la târgurile de turism sus-menţionate va fi finanţată, cu precădere, din fonduri europene nerambursabile, suma bugetată a fost de 18 milioane lei fără TVA (conform estimărilor noastre, o parte din aceşti bani nu vor fi cheltuiţi, suma exactă putând fi stabilită la sfârşitul lui 2015)”, arată reprezentanţii ANT.

 

Licitații de 20 de milioane fără destinatar

Cu toate acestea, licitațiile respective au un deja-vu mai puțin fericit. Anul trecut, ANT a demarat un val de licitații pentru promovarea brandului turistic național în media din Italia, Franța, Marea Britanie, Germania, SUA și Turcia, contracte a căror valoare s-a însumat la aproape 20 milioane de euro. Însă, niciunul dintre contracte nu a fost, motivele fiind pe de o parte lipsa sau invaliditatea ofertelor. O analiză făcută de paginademedia.ro arată cum au fost pierdute aceste licitații. În Italia, unde licitația a fost de 3,1 milioane de euro, pentru un an de campanie pe TV și în presă scrisă. Înainte de licitația respectivă, două licitații pentru același scop au fost anulate: la una nu a fost niciun ofertant, iar la cealaltă, singura ofertă depusă (de la McCann) a fost declarată inacceptabilă. Pentru Franța, 3,1 milioane de euro. Și aici au existat, anterior, alte două licitații, fără succes. Una dintre ele a fost anulată pentru că au fost depuse oferte inacceptabile și/sau neconforme. Ofertanții la licitațiile anulate au fost Havas Media France și The Media Workshop. Marea Britanie: licitație de 2,86 milioane. Și aici au existat precedente anulate. Licitații similare au fost anulate în lunile februarie și octombrie 2014. Pentru Germania: 3,91 milioane. O licitație similară pentru campanie media în Germania fusese lansată în luna mai 2014. Valoarea contractului era aceeași. Motivul: imposibilitatea semnării contractului, în condițiile în care autoritatea contractanta nu dispune de sursa de finanțare necesară încheierii contractului de achiziție publică. Pentru acest contract depuseseră oferte Media Planning Group, Optimedia și McCann. Statele Unite ale Americii: 2,6 milioane de euro pentru Achiziționarea serviciilor de publicitate pe canalele media din SUA pentru implementarea planurilor operaționale multianuale de marketing pentru brandul turistic nationala¨. Și aici, ANT a mai încercat o data să cumpere servicii de publicitate media pentru SUA, în luna decembrie 2013. A fost anulată pentru cムs-au depus oferte inacceptabile și/sau neconformea. Firmele care depuseseră oferte în termenul limită au fost Spring O Brian și Brian Cronin Associates.

 

Pe datorie nu se poate?

Mai mult, firmele de publicitate nu se prea grăbesc să oferteze la ANT deoarece Autoritatea a mai avut contracte neplătite cu publicitarii germani iar datoriile au fost recuperate destul de greu. Spre exemplu, abia după un an de zile Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a achitat plățile restanțe din 2011 către turoperatorii germani TUI, Dertour, ITS și ITS Stadtereisen, Frosch, Neckermann (Thomas Cook), care vând în cataloagele lor destinații românești de turism.

 „Suma, în valoare totală de 287.500 de euro, este aferentă celor 6 contracte încheiate anul trecut (2011) pentru promovarea destinațiilor românești prin acțiuni specifice turoperatorilor: inserții în cataloagele cu ofertă pentru sezonul 2012, pliante cu oferte speciale, acțiuni de informare a agențiilor de turism revânzătoare cu privire la ofertă de turism din România, acțiuni de promovare în vitrinele agențiilor revânzătoare, pe site-urile companiilor respective și pe site-uri de rezervări, inclusiv bannere de reclamă online pe astfel de site-uri și buletine informative în format electronic pentru agenți”, se arată într-un comunicat al MDRT.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.