Avalanşă de sesizări vizându-i pe procurorii DNA

333

Inspectorii judiciari s-au confruntat anul trecut cu „o avalanşă de sesizări” la adresa procurorilor, crescând numărul sesizărilor vizându-i pe procurorii din structura centrală a Direcţiei Naţionale Anticorupţie, dar şi incidenţa „reflectării negative în mass-media privind diverse aspecte ale activităţii şi conduitei unor procurori, se arată în raportul de activitate al Inspecţiei Judiciare pe anul 2017.

În anul 2017, inspectorii de la Direcţia de inspecţie judiciară pentru procurori au dispus cercetarea disciplinară în 17 lucrări, 3 înregistrate în 2016 şi 14 în 2017, iar sesizările au vizat 19 procurori, unul dintre aceştia fiind cercetat în cinci dosare. În 9 cazuri, Inspecţia Judiciară s-a sesizat din oficiu, iar în celelalte sesizările au fost formulate de diverse persoane.

Cercetările disciplinare au vizat 43 de fapte pentru care existau indicii de abateri disciplinare. În 5 cazuri, sesizările privind procurorii cercetaţi disciplinar, mai puţin unul faţă de care au existat sesizări multiple ce au format obiectul mai multor lucrări, au fost respinse, restul de 13 sesizări fiind admise.

În 2018, în cadrul procedurii de confirmare a rezoluţiilor de admitere a sesizării, una dintre acestea, privind doi procurori, a fost infirmată şi, ca atare, sesizarea a fost respinsă. În privinţa procurorului faţă de care au fost efectuate cercetări disciplinare multiple, inspectorii de caz au respins sesizarea dintr-o lucrare şi au admis sesizările din alte patru dosare, arată IJ. Raport de activitate 2017 16 c) soluţii ale Secţiei pentru procurori în materie disciplinară a Consiliului Superior al Magistraturii.

Până în prezent, au fost soluţionate opt acţiuni disciplinare. Dintre acestea, patru au fost admise aplicându-se trei sancţiuni de avertisment şi una de excludere din magistratură, două acţiuni disciplinare au fost respinse, iar cu privire la una s-a constatat nulitatea absolută. Soluţiile nu sunt definitive. Toate celelalte acţiuni disciplinare sunt în curs de soluţionare.

„Inspectorii direcţiei (n.r. – de inspecţie judiciară pentru procurori) s-au confruntat cu o avalanşă de sesizări privind diverse aspecte ale activităţii şi conduitei procurorilor, pretins neconforme cu standardele prevăzute de legislaţia în vigoare. S-a evidenţiat (…) existenţa a două fenomene: creşterea numerică a sesizărilor privind procurori din Structura centrală a Direcţiei Naţionale Anticorupţie, pe de o parte, precum şi, pe de altă parte, creşterea incidenţei reflectării negative în mass media privind diverse aspecte ale activităţii şi conduitei unor procurori, subliniindu-se caracterul repetitiv şi frecvenţa ridicată a unor manifestări comportamentale ce fac parte din această categorie. Inspectorii direcţiei au verificat cu atenţie fiecare sesizare, inclusiv din această categorie, şi acolo unde, pe baza probelor, s-a apreciat că faptele sunt de natură să atragă răspunderea disciplinară nu au ezitat să cerceteze riguros aspectele semnalate şi să exercite acţiuni disciplinare corespunzătoare”, se menţionează în raportul de activitate al Inspecţiei Judiciare pe anul 2017 dat publicităţii miercuri.

33 de controale în 2017 privind managementul instanţelor şi parchetelor

Inspecţia Judiciară a transmis, miercuri, raportul de activitate pentru anul 2017, precizând că au fost efectuate 33 de controale privind managementul instanţelor şi parchetelor constatând, în general, organizarea corespunzătoare şi asigurarea bunei funcţionări a justiţiei ca serviciu public. Totuşi, au fost identificate unele vulnerabilităţi şi deficienţe care necesitau ”măsuri ferme şi coerente pentru înlăturare”. În plus, s-a stabilit că parchetele se confruntă că probleme cauzate de comunicare deficitară între membrii conducerii, dar şi între cei din conducerea unităţii şi personalul din subordine, monitorizarea formală şi nerespectarea unor prevederi regulamentare.

Inspecţia Judiciară precizează, în raportul de activitate, că şi în 2017, s-a avut în vedere identificarea şi diseminarea bunelor practici existente la nivelul instanţelor şi parchetelor, precum şi identificarea vulnerabilităţilor, deficienţelor sau riscurilor pentru diminuarea ori înlăturarea cărora au fost formulat propunerile adecvate.

S-au făcut 33 de controale dintre care: 22 controale la Direcţia de inspecţie judiciară pentru judecători, din care 12 controale manageriale, 7 controale tematice, 3 controale de remediere deficienţe şi 11 controale la Direcţia de inspecţie judiciară pentru procurori, din care 4 controale manageriale, 3 controale tematice, 4 controale de remediere deficienţe.

Direcţia de inspecţie judiciară pentru judecători a verificat managementul a 12 instanţe şi anume: Judecătoriile Bolintin Vale, Piatra Neamt, Năsăud, Balş, Băileşti, Iaşi; Tribunalele Braşov, Harghita, Neamţ, Botoşani; Curţile de apel Suceava, Târgu Mureş.

Direcţia de inspecţie judiciară pentru procurori a efectuat verificări privind eficienţa managerială la 15 unităţi de parchet şi anume: PÎCCJ; DNA – SC: PCA Târgu Mureş; PT Harghita şi Mureş; PJ Gheorgheni, Miercurea Ciuc, Odorheiul Secuiesc, Topliţa, Luduş, Reghin, Sighişoara, Târgu Mureş, Târnaveni şi Galaţi.

”În 2017, prin cele 16 controale efectuate, 12 de inspectorii judecători şi 4 de inspectorii procurori, Inspecţia Judiciară a verificat eficienţa managerială şi modul de îndeplinire a atribuţiilor ce decurg din legi şi regulamente pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţelor şi parchetelor, precum şi a calităţii corespunzătoare a serviciului la 12 instanţe şi 15 parchete. Toate rapoartele de control au fost aprobate, fie şi parţial, de secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii” anunţă Inspecţia Judiciară.

Potrivit raportului, ”în general, controalele au evidenţiat organizarea corespunzătoare a cvasitotalităţii instanţelor şi parchetelor verificate, precum şi asigurarea bunei funcţionări a justiţiei ca serviciu public”.

”Au fost identificate totodată unele vulnerabilităţi şi deficienţe, în special privind organizarea eficientă a activităţii, celeritatea în soluţionarea cauzelor, precum şi comunicarea, care fără a fi de natură sistemică, necesitau pentru înlăturarea lor măsuri ferme şi coerente; ca atare, au fost formulate propuneri pe care secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii le-au aprobat în cvasitotalitate adăugând şi alte măsuri apreciate ca oportune”, se mai arată în document.

Inspecţia Judiciară precizează că, deşi numărul instanţelor şi parchetelor verificate s-a diminuat faţă de anul 2016, a crescut faţă de acelaşi an numărul controalelor, fiind verificate două unităţi de parchet cu o organizare complexă, un volum de activitate ridicat şi o problematică specifică.

”La nivelul Direcţiei de inspecţie judiciară pentru judecători s-a hotărât efectuarea de verificări punctuale privind managementul instanţelor renunţându-se astfel la controalele vizând o întreaga curte de apel întrucât s-a apreciat că astfel s-ar fi consumat resurse importante de timp întrucât multe din instanţele din circumscripţia unei curţi de apel nu ridicau probleme deosebite. Toate rapoartele de control au fost aprobate, fie şi parţial, de secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii”, se mai arată în raport.

Potrivit documentului, s-au constatat probleme şi la parchete, printre care comunicare deficitară între membrii conducerii, dar şi între cei din conducerea unităţii şi personalul din subordine, monitorizare formală, fără luarea unor măsuri organizatorice efective pentru impulsionare soluţionării cauzelor mai vechi, nerespectarea unor prevederi regulamentare care, fără să constituie abateri disciplinare, afectează bunul mers al activităţii parchetului şi realizarea în parte a obiectivelor propuse prin programele de activitate.

Aproape 6.000 de noi sesizări anul trecut cu privire la activitatea şi conduita magistraţilor, mai puţine decât în 2016

Aproape 6.000 de noi sesizări privind activitatea şi conduita judecătorilor şi procurorilor au fost înregistrate anul trecut la Inspecţia Judiciară, mai puţine decât în anul 2016, arată bilanţul instituţiei pe anul trecut. Potrivit Inspecţiei Judiciare, în 2017 au fost înregistrate 6.365 de sesizări privind activitatea şi conduita judecătorilor şi procurorilor, dintre care 5.921 sesizări noi şi 444 de reveniri la sesizări anterioare.

„Un număr consistent de sesizări au avut, şi în 2017, încălcarea normelor de procedură, modul de instrumentare şi soluţionare a cauzelor, tergiversarea soluţionării acestora, precum şi redactarea cu întârziere a hotărârilor judecătoreşti”, se arată în bilanţ.

În perioada 2015-2017 a fost o scădere a numărului de sesizări, observă IJ. Astfel, dacă în anul 2015 au fost înregistrate 7.216 sesizări, în 2016 au fost 6.823, iar anul trecut – 6.365. În 2017, Inspecţia Judiciară s-a sesizat din oficiu în 105 cazuri, reprezentând un număr mai mic decât în 2016 (218 cazuri) şi în 2017 (388 de cazuri).

Din totalul sesizărilor înregistrate, 217 au fost redirecţionate către instituţiile competente, 1.287 au fost clasate din lipsa semnăturii, iar pentru 64 au fost întocmite răspusuri administrative. De asemenea, anul trecut Direcţiei de inspecţie judiciară pentru judecători i-au fot repartizate 4.304 sesizări, 4.061 vizând exclusiv aspecte noi, iar 243 au fost reveniri la sesizări anterioare.

În ceea ce priveşte Direcţia de inspecţie judiciară pentru procurori, aceasta a primit 2.061 de lucrări, 1.860 fiind noi, iar 201 au fost sesizări anterioare. Raportul de bilanţ al Inspecţiei mai arată că, din 9.051 de lucrări înregistrate la Inspecţia Judiciară, 1.255 de petiţii au fost clasate înainte de începerea verificărilor prealabile ca urmare a lipsei semnăturilor petenţilor sau a datelor identificare ale autorilor, iar 4.947 de sesizări au fost clasate prin rezoluţie după verificările prealabile. 163 de rezoluţii de clasare au fost atacate în contencios administrativ.

Totodată, în 2017 au fost făcute cercetări disciplinare în 79 de lucrări din numărul total de 6.365, la finalul cărora au fost exercitate acţiuni disciplinare în 35 de lucrări. „Deşi numărul sesizărilor adresate Inspecţiei Judiciare a scăzut, în ceea ce priveşte cercetările şi acţiunile disciplinare exercitate a rămas relativ constant”, spune Inspecţia Judiciară.

În ceea ce priveşte codul deontologic al judecătorilor şi procurorilor, la Inspecţia Judiciară au fost înregistrate opt astfel de sesizări.

Sursa: adevarul.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ