Ofertele pentru achiziţia de autobuze noi pentru Compania de Transport Publica Cluj-Napoca, din banii puşi la bătaie de primărie, au fost deschise. Numai două companii vor să ofere administraţiei locale vehicule la preţul dispus să-l ofere aceasta.

 

Primăria Cluj-Napoca a deschis cele două oferte pentru achiziţionarea de autobuze articulate, depuse miercurea trecută. Cele două companii doritoare sunt Mercedes şi Solaris, iar câştigătoarea va furniza Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca 40 de autobuze noi.

„Ne aşteptam la mai multe oferte, trebuie să recunosc. Mă aşteptam să vină giganţi precum MAN, Scania, Iveco sau Volvo. Oricum, cele care s-au înscris la licitaţie sunt firme serioase”, a declarat Liviu Neag, directorul CTP Cluj, citat de Ziua de Cluj. Potrivit acestuia, autobuze Marcedes şi Solaris circulă în paralel la Baia Mare. „Am vorbit cu colegii de acolo, care au 20 de autobuze Solaris. Sunt super-mulţumiţi. Autobuzele acestea se fac la Poznan, iar acţionarii sunt nemţi. La Baia Mare circulă şi autobuze Mercedes, despre care nu sunt multe de spus. E o compania foarte serioasă”, a afirmat şeful fostului RATUC.

 

Condiţiile concursului

În stabilirea ofertei câştigătoare se ţine cont de preţ în proporţie de 65%, iar ponderea componentei tehnice, care ţine de consum, garanţie sau costuri cu poluanţii, este de 35%. Primăria a estimat costul autobuzelor la 1,26 milioane de lei bucata, respectiv un total de 50.720.000 lei. Cu taxa pe valoarea adăugată (TVA), suma se ridică la aproape 63 de milioane de lei. Exprimat în euro, un autobuz a fost estimat la 286.000, adică aproape 355.000 de euro cu TVA inclus. Ofertele depuse sunt în evaluare, iar durata acordului cadru este de şase luni.

Un autobuz ar trebui să aibă o capacitate de cel puţin 150 de locuri şi trebuie, conform cerinţelor municipalităţii, să fie dotat cu aer condiţionat, camere video, al căror scop este creşterea siguranţei transportului, GPS, podea joasă şi rampă de acces pentru cărucioare şi pentru persoanele cu handicap locomotor. Maşinile trebuie să aibă normă de poluare Euro6 şi vor avea un termen de garanţie de minimum trei ani şi o durată de funcţionare de 15 ani.

 

Boc vrea să-şi îndeplinească promisiunile

La începutul anului, consilierii locali au discutat proiectul de hotărâre privind achiziţia unor mijloace de transport în comun. Primarul Emil Boc a declarat că încearcă astfel să-şi îndeplinească una din promisiunile electorale, şi anume că pe parcursul a patru ani va reînnoi parcul auto al Regiei de Transport în Comun. Criticile aduse de opoziţia USL ţin în primul rând de preţul autobuzelor pe care vrea Primăria să le achiziţioneze şi de documentaţia care fundamentează această  iniţiativă.

Banii pentru autobuze vor fi luaţi din creditul contractat de Primărie în 2010, acesta fiind ultimul an în care poate fi folosit, a declarat edilul Boc. 63 de milioane de lei, din cei 300 contractaţi, vor merge la reînnoirea parcului auto, preţul per unitate fiind de 1.268.000 lei, fără TVA. Consilierii din opoziţie au considerat că preţul este prea mare, fostul primar Radu Moisin arătând cu exemple că la Ploieşti s-au cheltuit 340.000 de euro, iar la Craiova 290.000 euro, faţă de 280.000 euro, suma la care este estimat costul autobuzelor care vor fi cumpărate pentru noua Companie de Transport Public, fosta RATUC.

 

În 2013, Timişoara a furat startul

Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a prezentat anul trecut primul autobuz cu motor electric care va circula pe o linie de transport în comun. Autobuzul are două uşi, iar un al doilea, cu trei uşi, va fi expus în centrul oraşului pentru a putea fi studiat de timişoreni.

“Firma Cefin ne pune la dispoziţie două asemenea autobuze electrice: unul care timp de 30 de zile va fi în trafic pentru a fi testat şi un al doilea care va putea fi studiat câteva zile. Autobuzele provin din Republica China. Reiterez hotărârea noastră de a nu mai achiziţiona în Timişoara autobuze cu motor termic, ci numai cu motor electric”, a afirmat Robu.

La rândul său, reprezentantul firmei Cefin, care pune la dispoziţie autobuzul electric, a spus că, deşi un astfel de autovehicul este mai scump, el aduce economii. Conform acestuia, un astfel de autobuz costă între 300.000 şi 400.000 de euro, iar mentenanţa aduce economii de 35.000 de euro pe an.

 

CTP primeşte şi pe bani elveţieni

Primăria va achiziţiona autobuze şi din bani elveţieni. Municipiul Cluj-Napoca a fost selectat alături de Suceava, Arad şi Braşov pentru a beneficia de această finanţare, pe baza unui contract al Guvernului român încheiat cu statul elveţian. Finanţarea va fi pe model european, 85% din partea guvernului Elveţiei şi 15% de la bugetul local. Guvernul a stabilit, prin urmare, o comisie de evaluare care să decidă care sunt cele mai bune proiecte depuse de municipalităţi. Exista mai multe domenii din care aceste proiecte au fost gândite, printre care reabilitarea termică a clădirilor, termoficarea, iluminatul public stradal şi transportul urban ecologic.

„Achiziţia se va face în cadrul programului de cooperare româno-elveţiană. Proiectul este susţinut financiar de Guvernul Elveţiei, după modelul fondurilor europene, cu cofinanţare din partea bugetului local, de 10-15%. Ministerul român de Finanţe urmează să dea aprobarea finală. Preţul unui autobuz va rezulta din licitaţie”, a spus primarul. Investiţia îşi propune să promoveze transportul public ecologic, costul unui autobuz fiind între 300.000 şi 500.000 de euro, a anunţat Emil Boc.

Emil Boc este convins că modelul de transport de la Cluj-Napoca va fi preluat şi de alte administraţii din România, pentru că autobuze electrice poluează puţin şi pot folosi energie din surse regenerabile. „În principiu, am primit acordul de finanţare şi aşteptăm ca Ministerul de Finanţe să dea aprobarea finală. Sper ca acest model de la Cluj-Napoca să fie preluat şi de alte administraţii locale din România pentru că răspunde nevoilor de mediu, de consumuri reduse, nepoluante. Sper că aceste autobuze, care vor face parte din parcul auto al RATUC, să le avem anul viitor în circulaţie pe străzile Clujului”, a spus Boc.

Liviu Neag

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.