Primarul Emil Boc a propus consilierilor locali sa aiba in vedere pentru strategia de dezvoltare a orasului doua proiecte ambitioase. Primul se refera la Centura ocolitoare de Sud a orasului, iar al doilea la construirea unui pasaj subteran care sa rezolve problema traficului rutier in centrul orasului, pentru ca acesta sa poata fi transformat in zona pietonala.

Primarul Emil Boc le-a prezentat consilierilor locali proiectele de infrastructura pentru care ar dori ca municipalitatea sa puna bazele in anul 2013. Anuntul a fost facut in cadrul unei sedinte a legislativului local de indata, in care ar fi trebuit aprobate hotararile de consiliu local referitoare la taxele locale. Dat fiind ca ordonanta adoptata de Guvern referitor la acestea a fost una simpla si intra in vigoare abia la trei zile de la publicare, edilul a amanat proiectele de hotarare pentru o alta sedinta extraordinara, de luni.

Ce s-a votat joi

In schimb, a ales sa mentina convocarea consilierilor locali, fiind nevoie de aprobarea acoperirii excedentului bugetului local a deficitului sectiunii de dezvoltare pe anul 2012, avand in vedere ca termenul de 10 ianuarie este prevazut de lege pentru aprobarea functiei de executie bugetara pentru anul anterior si pentru prezentarea sa catre Ministerul Finantelor.
Edilul a precizat si ca 13 ianuarie este termenul limita pentru depunerea proiectelor pentru accesarea banilor elvetieni nerambursabili pentru proiectele de infrastructura verde, astfel ca si acestea au fost incluse pe ordinea de zi.
De asemenea, in vederea finantarii pe fonduri europene a blocurilor de locuit, era nevoie de mandat, astfel incat acest proiect sa fie trimis spre finantare si aprobare cat mai curand. Un  alt proiect aprobat a fost cel care reprezinta sprijinul municipalitatii pentru Serviciul Mobil de Urgente, Reanimare si Descarcerare (SMURD), care consta in zece mese pe zi. In 28 ianuarie va avea loc AGA la Universitatea Cluj, astfel ca a fost nevoie de un mandat si pentru aceasta.
Cu aceasta ocazie, Emil Boc a tinut sa vorbeasca si despre cateva aspecte care nu erau incluse pe ordinea de zi a sedintei. O parte din ele deocamdata  de domeniul science-fiction-ului.

Centura in sudul orasului

”As profita de inceputul sedintei de Consiliu si de inceputul de an pentru a propune grupurilor politice din Consiliul Local spre analiza si a le cunoaste punctul de vedere in perioada imediat urmatoare pentru doua proiecte majore importante ale municipiului pe fonduri europene in exercitiu financiar 2014-2020. Am spus ca pentru anul acesta avem o prioritate evident alocarea resurselor financiare evident pentru proiectele pe fonduri europene aflate in derulare in diverse faze, dar tot la fel de importanta este pregatirea proiectelor viitoare ale orasului pe fonduri europene. si aici as vrea sa cunosc punctele dumneavoastra de vedere pe doua proiecte de care orasul are absoluta nevoie. Evident ca forma o putem discuta in concret, dar eu cred ca utilitatea unor asemenea proiecte nu poate fi evitata”, a declarat Emil Boc.
Este vorba de Centura de Sud a municipiului Cluj-Napoca, centura care porneste de la nodul N, merge de la Calea Turzii, Borhanci, si duce la Selgros, o centura care ar produce decongestionarea traficului, prin crearea unei conexiuni cu zone centrala a orasului si diferitele cartiere ale orasului. Este un proiect major, considera primarul, pentru care va fi nevoie de ”multe, multe milioane de euro, finantare care se poate face in primul rand din fonduri europene, si va propun perspectiva de a le definitiva, prin PUG, printr-un Plan urbanistic Zonal, apoi printr-un studiu de fezabilitate, dupa aceea sa trecem la faza de gasire a formei de finantare cu fonduri europene, in special pentru Centura de Sud a municipiului Cluj-Napoca, este o distanta de 16 km”, potrivit acestuia.

Centru pietonal

Al doilea proiect propus de Emil Boc spre analiza colegilor sai din Consiliul Local se refera la zona centrala a municipiului. Obiectivul principal pe termen mediu este ca zona centrala sa devina o zona pietonala, ”o zona in care sa putem face din centrul istoric o zona la fel ca in orice alta capitala europeana, cu un trafic focalizat doar pe transportul in comun, in esenta, si foarte multe arii pietonale, dar pentru asta avem nevoie de o alternativa de trafic”, subliniaza Boc.
Solutia pe care a gasit-o acesta este de a realiza un pasaj subteran de la Calea Motilor pana pe Bulevardul 21 Decembrie, in jur de 1,5 km, care ”sa nu fie un simplu tunel, ci el sa realizeze in paralel ramificatii cu iesire spre gara sau spre Calea Turzii, de exemplu, si un parching subteran, care sa completeze acest tunel”, sustine edilul.
Astfel, tunelul propus de Emil Boc ar rezolva problema decongestionarii traficului, de creare a legaturii dintre arterele principale ale orasului, cum ar fi Calea Turzii sau accesul inspre zona Garii, dar si problema parcarii in zona centrala a orasului. ”Repet, este un proiect ambitios, dar absolut necesar Clujul, care ne va permite sa mentinem la suprafata transportul in comun, foarte limitativ in restul transportului, dar si transformarea centrului orasului in zona pietonala, ca sa pute profita de beneficiile pe care centrul orasului ni le ofera. Un asemenea proiect, repet, trebuie sa fie realizat prin atragerea fondurilor europene ca finantare, daca vom intalni la nivelul Consiliului Local un anumit consens, o majoritate care sa ne ajute sa ducem mai departe aceste proiecte”, declara Boc.

Cu sustinerea opozitiei

”Evident sa suntem deschisi si la alte proiecte europene, eu sunt constient ca banii europeni nu sunt nelimitati, dar aceste proiecte sunt foarte importante pentru viitorul orasului, nu neaparat in aceasta forma si nu neaparat numai acestea”, a concluzionat primarul municipiului.
Consilierul local PSD Claudia Anastase a fost cea care a exprimat pozitia grupului USL, subliniind ca acestia sunt incantati de includerea celor doua proiecte in strategia de dezvoltare a municipiului, mai ales ca unul dintre proiecte s-a regasit in programul de guvernare locala al Uniunii. ”Exista pasi pe care trebuie sa-i parcurgem impreuna si va asigur ca avem toata deschiderea pentru aceste dialoguri”, a declarat Anastase.
Ideea nu este fara precedent. Prima administratie Boc a vrut sa demareze procedurile un pasaj rutier care ar fi facut legatura intre Primarie pana la Regionala CFR, pe o lungime de un kilometru. Proiectul a fost propus de studiul de trafic al Search Corporation, iar lucrarile ar fi urmat sa demareze in anul 2008.
”Acesta va prelua majoritatea tranzitului din zona centrala, iar la suprafaţa vor circula doar autobuzele RATUC, bicicletele şi pietonii. Vom include in buget banii necesari pentru studiul de fezabilitate. Vom incerca sa obţinem şi finanţare europeana pe componenta de infrastructura”, anunta in 2007 primarul Emil Boc.

Si Funar visa la proiecte subterane

Şi fostul primar al Clujului, Gheorghe Funar, a avut un proiect de realizare a unui pasaj subteran pentru maşini, potrivit Ziua de Cluj. Pasajul lui Funar insa urma sa fie construit sub dealul Feleacului, pentru a prelua traficul rutier de la intrarea in oraş dinspre Turda.
Calea Turzii, artera de la intrarea in Cluj şi pana in centrul oraşului, este cunoscuta ca un pericol pentru şoferi, din cauza curbelor foarte mari, aici producandu-se foarte multe accidente, unele chiar mortale. Propunerea lui Funar insa a fost aspru criticata de opinia publica in urma cu aproximativ patru ani, şi a fost abandonata de urmatoarea administraţie.

Metrou subteran si de suprafata

In campania electorala din 2008, Gheorghe Funar, candidat pentru functia de primar al municipiului Cluj-Napoca, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca daca va fi ales, intentioneaza sa sustina realizarea unui metrou care sa deserveasca orasul si zona metropolitana, potrivit Rompres. Funar a spus ca metroul ar putea sa fie mixt, atat subteran cat si de suprafata, mai ales daca se va ajunge la dezvoltarea unei zone metropolitane. Potrivit spuselor lui Funar, metroul ar putea sa circule pana la Gilau, in partea vestica, si pana la Jucu si fabrica Nokia, inspre partea estica.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.