Cei care locuiesc într-unul din cartierele din Cluj-Napoca şi cer un loc de parcare trebuie să plătească de peste trei ori mai mult dacă autoturismul pe care-l au în folosinţă nu este proprietate personală, ci aparţine unei firme. Astfel, utilizatorul, deşi are aceleaşi drepturi, în teorie, ca orice alt riveran, este ultimul pe ordinea de priorităţi la acordarea locurilor de parcare şi plăteşte mult mai mult, pentru simplul fapt că nu este proprietarul maşinii, chiar dacă are acte că el este utilizatorul acesteia şi cu scop personal.

Gazeta de Cluj a primit o sesizare potrivit căreia la plata unui abonament anual într-o parcare din cartier, persoanele fizice care au în utilizare maşina unei persoane juridice plătesc la tarif de societate. Cu toate acestea, factura e remisă pe numele persoanei fizice, care, deci, nu poate nici măcar să deconteze această sumă. Majoritatea persoanelor aflate în această situaţie, de ordinul miilor la Cluj, probabil, au maşina în sistem comodat, sau primite în utilizare şi ca autoturism personal, în afara orelor de serviciu. Serviciul Parcări din cadrul Primăriei susţine că există un cadrul legal pentru această practică, care continuă de patru ani, iar discuţiile din cadrul Consiliului Local, pentru stabilirea tarifelor de anul acesta, arată clar că Primăria nu vede cu ochi buni ocuparea locurilor de parcare din cartiere de către maşinile de firmă. Deşi sunt folosite de cetăţeni clujeni.

 

Ce spune şeful de la Parcări

Pe pagina de internet a Primăriei, unde sunt precizate tarifele pentru parcări de anul acesta, de la cele orare la cele anuale, se specifică: „Modul de atribuire, calcul şi achitare a taxelor stabilite în prezenta anexă este reglementat de HCL nr.25/2010 privind aprobarea Regulamentului de închiriere a terenului pentru parcările, garajele sau copertinele aflate pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca, de HCL nr.26/2010 privind aprobarea Regulamentului de administrare a parcărilor publice cu plata orară aprobate de Comisia Municipală de Sistematizare a Circulaţiei din municipiul Cluj-Napoca, modificată şi completată prin HCL 328/2010, respectiv HCL 228/2011 şi de HCL 238/2010.”

La un scurt studiu al acestor acte normative, devine clar că şeful de la Serviciul Parcări, Florin Bugnar, nu ştie cât de vagă este exprimarea când vine vorba despre cine plăteşte şi cum i se calculează tariful, cel puţin în această situaţie. În aşteptarea unui răspuns concis, în scris, promis de acesta, putem preciza răspunsul verbal al directorului, care a spus că baza legală pentru taxarea unei persoane fizice la tarif de persoană juridică apare în HCL 26/2010. Care de fapt se referă la parcările cu plata orară, or situaţia la care noi ne referim ţine de abonamentele anuale.

 

Taxăm proprietarul de talon

Potrivit lui Florin Bugnar, este taxat proprietarul talonului prezentat la solicitarea parcării. Întrebarea noastră este, dacă solicitantul şi, totodată, cel căruia i se facturează şi încasează banii, este persoană fizică riverană, care este explicaţia aplicării unui tarif de persoană juridică, dacă nicăieri în vreun HCL (25 sau 26 din 2010) nu apare această situaţie.

Articolul 1 din HCL 25/2010 este singurul care prevede situaţia în care un cetăţean are locuinţa în apropierea locului de parcare pe care îl solicită, dar autoturismul pe care îl foloseşte îi este dat în folosinţă de către firma la care lucrează. Potrivit acestuia, „locurile de parcare vacante din parcările publice, construite de către stat, vor fi atribuite pe bază de abonamente, cu prioritate persoanelor fizice care au domiciliul stabil în apropiere (imobilele adiacente parcajului) şi care au în proprietate un autoturism cu inspecţia tehnică periodică în valabilitate şi nu mai deţin alt loc de parcare sau garaj; persoanelor fizice cu reşedinţa în apropiere, persoanelor juridice care au sediul social sau punctul de lucru în apropiere parcajului, urmate de persoanele fizice cu domiciliul stabil sau reşedinţa în apropierea parcajului care au în folosinţă un autoturism aflat în proprietatea unei persoane juridice”.

 

Utilizatorul, bun de plată

De asemenea, Regulamentul de Administrare a Parcărilor Publice cu Plata Orară Aprobate de Comisia Municipală de Sistematizare a Circulaţiei, aprobat prin HCL 26 si 328 din 2010 prevede că „pentru abonamentele tip riveran (persoanele fizice), beneficiarii vor prezenta cartea de identitate/ buletinul de identitate cu domiciliul stabil, reşedinţa în apropierea parcajului şi certificatul de înmatriculare a autoturismului din care să rezulte calitatea de proprietar sau de utilizator” (art. 7).

Explicaţia directorului de la Parcări este în consens cu cea a Claudiei Anastase, consilier local PSD. „Acolo se arată că sunt acordate deținătorului titlului de proprietate, persoana fizică sau juridică. Pentru a se putea deconta pe firmă, aceasta trebuie să aibă sediul în zonă. Altfel, se facturează pe persoană fizică, dar cu tariful pentru categoria din care face parte proprietarul din talon. E o excepţie, pentru persoanele juridice care nu sunt în zonă, dar dau în folosinţă maşina. Omul suportă costul pentru că tarifele se aplică pentru proprietarul de talon. Aceasta este o facilitate, dar ce acordă numai în măsura în care nu îngrădeşte dreptul proprietarilor persoane fizice din zonă”, a precizat Claudia Anastase. Din păcate, noi nu am găsit aceste precizări în niciunul din regulamente sau HCL-uri, iar răspunsul punctual al reprezentanţilor serviciului întârzie să parvină redacţiei Gazeta de Cluj. Aşteptăm să primim o trimite la articolele exacte care dau această explicaţie, pe care noi am primit-o doar verbal, pentru că, deocamdată, interpretarea dată de Serviciul Parcări deciziei CL este una arbitrară, menită să aducă în mod abuziv mai mulţi bani la buget, pentru a-l impresiona, probabil, pe primarul Emil Boc.

 

Cine-mparte, parte-şi face

Deşi nu este foarte clar cât plătesc riveranii persoane fizice care au în utilizare maşina unei firme, e foarte clar cine are locuri de parcare puse de-o parte, cu un discount de 50%. Articolul 16 din HCL 26/2010 prevede că „în limita a 700 de abonamente, la cerere, regiile autonome, serviciile publice subordonate Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca, precum şi personalul din aparatul de specialitate al primarului şi salariaţii din serviciile publice, înfiinţate în subordinea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca, pot beneficia de o reducere de 50 % din tariful abonamentelor de parcare. De aceeaşi facilitate beneficiază şi alte instituţii de stat, respectiv salariaţii acestora, în limita a 10 abonamente pe an per instituţie, dar fără a depăşi limita prevăzută la articolul anterior”.

Consilierul local PNL Ioan Bîldea este de părere că la serviciul parcări există mai multe probleme, motiv pentru care în spaţiul public au existat o serie de discuţii pentru a îmbunătăţi aceste servicii. Întrebat despre situaţia prezentată de Gazeta de Cluj, consilierul a arătat că „această problemă trebuie corectată, pentru că până la urmă vorbim despre riverani. La serviciul acesta sunt foarte multe nereguli”. Bîldea a vorbit şi despre cele 700 de locuri de parcare puse deoparte pentru angajaţii Primăriei: „aici o să am o propunere, ştim de chestia asta, felul în care se dau acest locuri lasă mare manevră primarului din punctul acesta de vedere. Rămâne să studiem regulamentul şi HCL, pentru că vreau să avem iniţiativă, la fel ca în cazul parcării Primăriei, unde nu poţi parca o motocicletă pentru că nu are patru roţi.”

Aspectul cel mai interesant aflat de la consilierul liberal este argumentul Primăriei pentru a taxa considerabil mai mult persoanele juridice faţă de cele fizice (18 faţă de 5 lei/mp în cartiere). Este vorba despre iniţiativa de a scoate maşinile de firmă din zona de cartiere, pentru că, spunea primarul la discutarea tarifelor de anul acesta, dacă tariful se schimbă şi va fi mai mic pentru persoanele juridice, „toate firmele o să treacă maşinile pe persoană fizică şi o să plătească tarif de persoană fizică”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.