CFR Cluj a atribuit o licitaţie de peste 12,5 milioane de lei societăţii Vest Construct SRL din Braşov implicată într-o serie de afaceri penale cu mită în care au intervenit şi procurorii DNA. firma este deţinută de afaceristul Vasile Fanea care apare ca mituitor într-un dosar instrumentat de DNA. Acum CFR Cluj este condusă de Petru Cesa, fostul şef al Gării Bistriţa, care face parte din ”camarila” PSD. De asemenea, în dosarul în care Fanea apare ca mituitor, printre inculpaţi se numără şi Costel Comană, care a făcut afaceri cu Liviu Dragnea şi s-a sinucis.

 

La începutul acestei săptămâni CFR Cluj a publicat anunţul unei licitaţii făcute pentru contractarea serviciilor de reparaţie capitală a unui pod (Reparaţie capitală pod km 172+603 linia cf 412 Apahida – Baia Mare, între staţiile Lăpuşel – Baia Mare).

Licitaţia a fost câştigată de firma Vest Construct din Braşov pentru suma de 12.481.906,49 de lei, fără TVA.

Această societate este deţinută şi administrată de Vasile Fanea. Compania lui Fanea este una dintre abonatele la contractele CFR. Spre exemplu, SC Vest Construct a obţinut  un contract pentru revopsirea a trei poduri metalice de cale ferată de pe raza Secţiei CF Focşani. Valoarea lucrării s-a ridicat la suma de 1.070.060,72 de le, fără TVA. Vest Construct a fost unicul participant la licitaţia publică, oferind un preţ cu 34 de bani mai mic decât cel estimat. Aceeaşi firmă a mai obţinut un contract de la Regionala CFR Galaţi pentru reabilitarea a două poduri pe raza secţiei Adjud. Anul trecut, ca şi în cazul precedent, Vest Construct a câştigat o licitaţie din postura de unic participant, urmând să încaseze suma de 125.561 lei plus TVA. Contractul a fost estimat la 125.561,05 de lei, la care se adaugă TVA, iar criteriul de selecţie a firmei câştigătoare a fost „preţul  cel  mai scăzut“. Vest Construct SRL a obţinut   contractul ofertând un preţ cu 5 bani mai puţin.

În urmă cu doi ani, firma lui Fanea a fost în vizorul procurorilor DNA, într-un dosar celebru de dare de mită. De asemenea, numele Vest Construct SRL a fost   menţionat şi într-un raport al Corpului de Control al CFR din toamna lui 2013, în care sunt prezentate o serie de nereguli comise în atribuirea unor contracte de către conducerea Regionalei CFR Iaşi.

 

Ahh… Estrella!

În urmă cu doi ani, Estrella Ştefănescu, şefa Serviciului urmărire transporturi din CFR, a fost reţinută de procurorii anticorupţie, fiind acuzată de luare de mită pentru favorizarea unor firme la licitaţii. Printre favorizate la licitaţii se numărau cele controlate de oamenii de afaceri braşoveni Iorgu Ganea şi Costel Comană, în special operatorul de transport feroviar Regiotrans. Potrivit unor documente de la dosar, din august 2010 şi până în 2015, funcţionari publici din Ministerul Transporturilor şi Companiei Naţionale CFR SA au săvârşit fapte de corupţie, favorizând operatorul privat Regiotrans, firmă controlată de Iorgu Ganea şi Costel Comană, care a încasat în 2011 subvenţii de 182,96 milioane de lei, reprezentând 81% din totalul veniturilor acestei firme pe anul respectiv. Aceleaşi surse arată că Estrella Ştefănescu ar fi favorizat firmele oamenilor de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comană în licitaţii, primind în schimb de la aceştia diverse bunuri şi servicii, printre care card de combustibil, cazări la pensiuni, telefoane mobile, dar şi bani pentru a merge la o nuntă.

În acest dosar, Costache Nicolau, fost director al CFR Infrastructură Regionala Braşov, este acuzat că, în perioada august – septembrie 2010, a cerut şi primit de la Vasile Fanea, administrator şi asociat unic la firma Vest Construct Braşov, bani în contul de card, pentru a favoriza firma privată în procedura de achiziţii publice a unor lucrări pe raza Regionalei Căi Ferate (RCF) Braşov. Anchetatorii mai spun că Nicolau s-ar fi implicat personal ca firma lui Fanea să fie eligibilă în obţinerea contractului de lucrări, deşi nu îndeplinea toate criteriile.

În anul în care a fost deschisă ancheta, omul de afaceri Costel Comană s-a sinucis. Ulterior, potrivit unor investigaţii apărute în presă s-a arătat faptul că Liviu Dragnea i-a vândut lui Comană mai multe terenuri, în contrapartidă, Comană primind o serie de subvenţii de la Dragnea din postura de şef al Consiliului Judeţean Teleorman.

 

Sinucis în toaleta unui avion

Omul de afaceri Costel Comana, care controla societatea Regiotrans şi care era anchetat într-un dosar de corupţie, s-a sinucis în toaleta unui avion spre Costa Rica. El a lucrat la CFR Braşov în anii ’90, perioadă în care a fost avansat şef de gară la CFR Braşov Triaj şi apoi la CFR Călători Braşov. În anul 2000, Costel Comana a decis să-şi dea demisia de la CFR şi să-şi deschidă propria afacere, tot în domeniul feroviar, alături de Iorgu Ganea, care deţinea o sală de jocuri în Gara Braşov, acesta din urmă fiind în prezent arestat într-un dosar de corupţie. După zece ani de când şi-a deschis firma Regiotrans, braşoveanul a devenit unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume, fiind inclus în Top 500 al revistei Forbes în 2011, având o avere estimată la 30 – 32 de milioane de euro. Presa din Costa Rica, citată de Noticiasrcn.com, a relatat că românul care s-a sinucis în toaleta unui avion de pe ruta Columbia-Costa Rica se numeşte Costel Comana şi are 53 de ani. Potrivit Noticiasrcn.com, românul plecase din Brazilia spre Costa Rica, trecând prin Bogota. Sursa citată a precizat că bărbatul a părăsit Brazilia pentru a evita să fie prins. Potrivit site-ului, românul era însoţit în avion de o femeie care a observat că acesta este foarte nervos şi că a mers la toaleta din avion de mai multe ori. După o perioadă mai îndelungată, în care Costel Comana nu s-a întors de la toaletă, femeia s-a dus şi a încercat uşa. Neprimind niciun răspuns, a forţat uşa, împreună cu personalul din avion, românul fiind descoperit fără viaţă. Sursa citată mai menţionează că pasagerul român nu avea bilet de întoarcere la Bogota.


Avansări pe linie de partid

Directorul CFR Cluj, Petru Cesa, a fost până acum şeful Gării Bistriţa. Avansările lui Cesa sunt legate de ascensiunea unui alt şef bistriţean din cadrul CFR, Macarie Moldovan, fratele unui baron PSD local, Emil Radu Moldovan, şeful PSD Bistriţa Năsăud, care la rândul lui a lucrat în cadrul CFR. Ulterior, Cesa a devenit şef divizie trafic şi membru în Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) a societăţii Electrificare CFR SA, iar acum şef al CFR Cluj.


Acuzat că a fraudat CFR, mai primeşte un contract de la păgubit!

Pentru ca ”peisajul” să fie complet, firma braşoveană va repara podul după un proiect făcut de SC Baicons Impex SRL, companie patronată de Baicu Marin. El este cercetat de DIICOT într-un dosar pentru fraudarea CFR, însă acest aspect nu i-a deranjat pe oficialii căilor ferate să îi mai atribuie lui Baicu un contract în valoare de 3,9 milioane de lei.

Numele lui Marin Baicu a apărut în dosarul de crimă organizată în care a fost arestat preventiv Dan Besciu, asociat şi administrator la Euroconstruct 98 Trading SRL, pus sub acuzare DIICOT pentru evaziune fiscală, delapidare şi spălare de bani. Conform anchetatorilor, Baicu era unul dintre liderii grupării de crimă organizată care, prin firmele sale, ar fi păgubit CFR şi Compania Naţională de Drumuri.

„S-a stabilit că, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu (fost angajat al lui SOV la Realitatea Media – n.r.) şi Marin Baicu, administrator, de fapt, al SC Baicons Impex SRL (…), Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger (…) au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”, se menţionează într-un comunicat al DIICOT, din decembrie 2014.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.