Potrivit unui top făcut de Curtea de Conturi a României, administraţiile locale din Cluj se află pe locul trei în topul prejudiciilor şi abaterilor cu 45,8 milioane de lei, locurile fruntaşe fiind ocupate de primăria Cluj Napoca şi administraţia judeţeană. Printre neregulile constatate se pot enumera efectuarea de plăţi duble către diverse firme, neînregistrarea bunurilor, în special a suprafeţelor forestiere, în contabilitate sau majorări salariale ale personalului nesusţinute de legislaţie.

 

Potrivit unui referat făcut de Curtea de Conturi a României, în perioada 2008 – 2016 autorităţile locale au cauzat prejudicii şi abateri însumate la peste 4,6 miliarde de lei. Pe primul loc în topul prejudiciilor se situează Bucureştiul (287 milioane de lei), pe locul secund judeţul Satu Mare (49,45 milioane de lei), iar pe locul trei se află Clujul cu un prejudiciu constatat de 45,8 milioane de lei.

În cadrul verificărilor efectuate asupra situaţilor financiare ale entităţilor cuprinse în programul anual de activitate al Camerei de Conturi Cluj au fost identificate (la majoritatea entităţilor) deficienţe în ceea ce priveşte modul de organizare şi conducere a contabilităţii în conformitate cu prevederile legale, fapt ce a condus la nereflectarea reală şi exactă a operaţiunilor financiar contabile în situaţiile financiare întocmite la data de 31.12.2015, fiind consemnate un număr de 89 abateri cuantificabile. În urma acţiunilor de audit şi control desfăşurate la unităţile administrativ-teritoriale, regii autonome şi societăţi comerciale cu capital integral sau majoritar al entităţilor publice locale din judeţul Cluj, au fost constatate la acest obiectiv un număr de 76 abateri de la legalitate şi regularitate în sumă totală de 3.674.000 de lei, din care 74 abateri în sumă estimată de 3.625.000 de lei, sunt generatoare de venituri suplimentare, inclusiv majorările de întârziere pentru neplata la termen a acestora.

 

Jonglerii cu salarii la CJ Cluj

Potrivit ultimului raport al Curţii de Conturi a României făcut pe anul 2015, la nivelul administraţiei judeţene s-au constat abateri de aproape două milioane de lei. ”În perioada 2015 – 2016 au fost acordate şi plătite, majorări ale indemnizaţiei pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliului judeţean. Drepturi salariale nete, dobânzi şi cheltuieli de judecată, stabilite prin hotărâri judecătoreşti ca urmare a nerespectării clauzelor stipulate în contractele individuale de muncă încheiate nu au fost recuperate de la Consiliul de Administraţie al RAADPP Cluj. Au fost acordate nelegal finanţări nerambursabile unor asociaţii şi fundaţii, în condiţiile în care acestea au desfăşurat şi realizat activităţi care au generat profit. Bugetul Consiliului Judeţean Cluj a fost prejudiciat în anul 2015, prin pierderea finanţării execuţiei obiectivului de investiţie “Parc Industrial TETAROM IV”, contractată cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin suspendarea contractului de execuţie şi prin plata nelegală a unor materiale (echipamente electrice), lipsă din patrimoniu.

De asemenea, În cadrul proiectului „Sistem de Management Integrat al deşeurilor în judeţul Cluj” – beneficiar Consiliul Judeţean Cluj, contract „Centrul de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj”, s-au identificat cheltuieli neeligibile în sumă de 13.553.000 de lei, reprezentând contravaloarea lucrărilor neconforme, executate la celula de depozitare a deşeurilor.

 

Plăţi duble la primăria lui Boc

Potrivit raportului Curţii de Conturi care priveşte activitatea Primăriei Cluj Napoca, administraţia locală clujeană a făcut plăţi neconforme de peste jumătate de milion de lei unei firme sucevene, SC Loial Impex, care a câştigat un contract de trasare a marcajelor rutiere pe străzile din oraş. Firma îi aparţine unui om de afaceri moldovean, Sorin Gabriel Iacob, implicat în anchete penale şi unul dintre sponsorii diferitelor partide politice. Însă, firma Loial Impex nu este abonată doar la contractele municipalităţii, compania câştigând zeci de milioane de lei de pe urma marcajelor rutiere trasate pe drumurile din administrarea DRDP Cluj.

Potrivit raportului, în anul 2014 la nivelul UATM Cluj-Napoca şi a unităţilor subordonate au fost efectuate plăţi nelegale reprezentând drepturi salariale acordate necuvenit angajaţilor, prin includerea în salariul de bază a unor sume prevăzute de art. 14 din Legea nr. 285/2010 (stimulente), în condiţiile în care unii angajaţi nu aveau atribuţii şi  nu au contribuit la administrarea creanţelor fiscale, aşa cum sunt  definite de art. 1 din O.G. nr. 92/2003. În acest caz, prejudiciul estimat a fost de 13.134.000 de lei.

 

La primăriile din judeţ s-a tras ca în Vestul Sălbatic

La Primăria Jucu nu au fost înregistrate în contabilitate valoarea tuturor lucrărilor executate de către SC Laryluc Prod SRL Bistriţa la obiectivul de investiţii „Execuţie Şcoală în localitatea Jucu de Sus”, rezultând abateri în valoare de 1.187.000 de lei.

La Primăria Recea Cristur au fost înregistrate eronat în contabilitate, pe conturile de cheltuieli, în loc de active fixe corporale, lucrările de investiţii finalizate şi recepţionate, această neregulă contabilă generând abateri de 1.173.000 de lei.

La Primăria Huedin s-a depistat că suprafaţa de 819 ha fond forestier format din terenuri cu păduri, vegetaţie forestieră etc., nu a fost evaluată şi reflectată în situaţiile financiare întocmite la data de 31.12.2015 creându-se abateri contabile în valoare de 5.733.000 de lei.

La Primăria Cojocna au fost înregistrate în contabilitate păşunile în suprafaţă de 2278,17 ha şi pădurile în suprafaţă totală de 51,62 ha, la o valoare inferioară celei rezultate din operaţiunea de Reevaluare constituindu-se o abatere în valoare de 8.510.000 de lei.

La Primăria Băişoara, în anul 2015 au fost efectuate înregistrări în contabilitate fără să aibă la bază documente justificative pentru operaţiunile efectuate, afectând atât rezultatul curent financiar al instituţiei cât şi rezultatele reportate din anii precedenţi. Prin neînregistrarea în evidenţa contabilă respectiv balanţa de verificare şi implicit în situaţiile financiare încheiate la 31.12.2015 a rezultatelor reevaluării efectuate în anul 2015 s-a constat o abatere financiară în valoare de 6.527.000 de lei.


Prăpăd naţional

În urma verificărilor efectuate asupra bugetelor locale din anii 2008 – 2016 au rezultat prejudicii totale la nivelul municipiilor în valoare de 1,97 miliarde lei, daunele provocate la nivelul comunelor fiind de 1,34 miliarde lei, iar la nivelul oraşelor de 339,14 milioane lei, se arată în Carta Albă a Curţii de Conturi. Diferenţa până la 4,6 miliarde lei a fost descoperită la nivelul judeţelor şi instituţiilor publice finanţate parţial sau integral din bugetele locale. Pe ani, cele mai mari prejudicii la bugetele locale au fost generate în 2015 – 867 milioane lei, dauna din 2016 fiind de aproape 345 milioane lei, iar cea din 2014, de aproape 700 milioane lei. Spre comparaţie, în 2008, prejudiciile descoperite în urma auditului bugetelor locale a fost de doar 185 milioane lei, valoare de aproape 5 ori mai mică decât în 2015.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.