CNAIR a reziliat contractul cu italienii de la Maltauro pentru tronsonul Gilău – Mihăieşti

672

Anul trecut Gazeta de Cluj publica un articol despre faptul că Impresa Costruzioni Giuseppe Maltauro, o firmă din Italia aflată pe ”lista neagră” a Uniunii Europene câştiga contractul  pentru proiectarea şi execuţia segmentului de autostradă Gilău – Mihăieşti în valoare de 446,1 de milioane de lei, fără TVA. În cursul acestei săptămâni, CNAIR a reziliat acest contract pentru neexecutarea obligaţiilor.

 

Contractul în valoare de aproape 100 de milioane de euro încheiat cu asocierea Impresa Costruzioni Giuseppe Maltauro – Viaponte Rom a fost reziliat unilateral din partea CNAIR pentru neexecutarea obligaţiilor contractuale. Ei au câştigat acest contract în situaţia în care oficialii CNAIR estimaseră valoare la aproximativ 825 de milioane de lei, fără TVA, adică dublu.

Italienii au fuşerit proiectul încă de la început pentru că au trasat o porţiune de trei kilometri din tronsonul de drum peste o zonă unde sunt construite case. Proiectantul şi oficialii CNAIR au dat vina pe faptul că planurile au fost făcute în baza unor hărţi vechi din 1970. Însă, CNAIR ar fi trebuit de la bun început să supervizeze proiectarea lucrărilor de construcţie.

În perioada 2014 – 2015, firma italiană Maltauro a fost implicată într-o serie de scandaluri, drept pentru care societatea a fost inclusă pe o ”listă neagră” de Comisia Europeană. Reuters, în 2014 procurorii din Milano au deschis o anchetă în care politicieni şi antreprenori au fost acuzaţi de măsluirea unei licitaţii în valoare de aproape 100 milioane euro al cărei obiect era realizarea unor lucrări de racordare a complexului expoziţional Expo 2015 din Milano la o reţea de canale. Potrivit procurorilor, Maltauro a primit tratament preferenţial în cursul procedurii de achiziţie publică. Au existat intermediari care au facilitat legăturile dintre firmă şi doi membri ai comisiei de licitaţie. Firma italiană ar fi primit informaţii confidenţiale care au ajutat-o să câştige contractul.

 

Italieni arestaţi

În urma cercetărilor, Enrico Maltauro, acţionar şi administrator al companiei a fost arestat la domiciliu. Scandalul a mai dus la arestarea vărului acestuia, anume Domenico Maltauro, a unor politicieni locali importanţi precum şi a oficialului guvernamental însărcinat cu proiectul Expo 2015, anume Antonio Acerbo.

Problemele Maltauro nu s-au sfârşit aici. Acuzele de corupţie aduse fostul administrator şi acţionar Maltauro au determinat Comisia Europeană (CE) să interzică firmei accesul la licitaţia destinată realizării unei clădiri la un Centru de cercetare tehnico-ştiinţifică al UE, situat în localitatea Ispra. Mai mult, interdicţia a fost extinsă la orice licitaţie pe proiecte finanţate din fonduri europene, timp de doi ani şi zece luni. Firma a fost acuzată că nu a adoptat măsuri corespunzătoare împotriva fostului administrator şi că a tras foloase din trucarea licitaţiei Expo.

Interdicţia de participare la licitaţii a fost atacată de Maltauro în faţa unui tribunal. Oficialii acestei firme au argumentat că sancţiunea este disproporţionată şi că de fapt au luat măsurile necesare în cazul fostului administrator şi acţionar. Chestionaţi de Digi24.ro în privinţa cazului Ispra, oficialii Maltauro au informat că CE a revocat decizia privind excluderea companiei. Oficiali ai CE au declarat că revocarea măsurii a avut loc după ce Maltauro a îndreptat situaţia. ”Impresa Costruzioni Giuseppe Maltauro SpA a fost exclusă în 2015 de la participarea în procedurile de achiziţii finanţate de la bugetul Uniunii Europene. Compania a luat măsurile de remediere necesare şi, ulterior, Comisia a ridicat interdicţia. Astfel, compania poate participa din nou la procedurile de achiziţii derulate de Uniunea Europeană”, spun oficiali ai Comisiei Europene. Totodată Maltauro atrage atenţia că proiectul autostrăzii Nădăşelu-Mihăileşti este finanţat de la bugetul de stat şi nu din fonduri UE.

 

Licitaţie contestată de Tirrena Scavi

Întregul sector de Autostradă 3A2, având lungimea de 16,8 km, se desfăşoară pe teritoriul administrativ al judeţului Cluj. Traseul autostrăzii porneşte din zona Nodului Nădăşelu, de la km 8+700 şi asigura conexiunea la km 25+500 cu sectorul 3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău. La km 17+800 este prevăzuta execuţia a câte o parcare de scurtă durată pe fiecare parte a autostrăzii. „Autostrada Braşov – Tg. Mureş – Cluj – Oradea face parte din strategia CNADNR S.A. de dezvoltare a infrastructurii rutiere şi îmbunătăţire a circulaţiei pe drumurile publice. Este un proiect la început de drum şi sperăm şi mizăm pe seriozitatea antreprenorului, nivelul de aşteptare este foarte mare, solicităm să dea dovadă de responsabilitate pentru respectarea clauzelor contractuale, a termenelor stabilite în vederea finalizării proiectului” declara Cătălin Homor, fostul directorul General al CNADNR.

Licitaţia pentru Nădăşelu-Mihăileşti a fost demarată în urmă cu un an. În luna august 2015, CNADNR a desemnat asocierea italo-portugheză Maltauro-Viaponte drept câştigătoare a procedurii de achiziţie publică. Rezultatul a fost contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de către o altă firmă italiană participantă la licitaţie, anume de către Tirrena Scavi. După ce CNSC a dat dreptate CNADNR şi firmei Maltauro, Tirrena Scavi s-a îndreptat la Curtea de Apel, depunând o acţiune judecătorească. Şi de această dată CNADNR i s-a dat dreptate, decizia instanţei fiind pronunţată în luna noiembrie a anului trecut.


Întregul sector de Autostradă 3A2, având lungimea de 16,8 km, se desfăşoară pe teritoriul administrativ al judeţului Cluj. Traseul autostrăzii porneşte din zona Nodului Nădăşelu, de la km 8+700 şi asigura conexiunea la km 25+500 cu sectorul 3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău. La km 17+800 este prevăzută execuţia a câte o parcare de scurtă durată pe fiecare parte a autostrăzii.

Durata contractului a fost de 18 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare şi 12 luni durata de execuţie a lucrărilor.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ