În urmă cu mai bine de o lună, şefii CFR Cluj, Vasile Secară şi Nicolae Berindean, au fost condamnaţi definitiv pentru fapte de corupţie la Curtea de Apel Braşov. Pedeapsa lor a fost dată cu suspendare cu condiţia ca ei să presteze două luni de muncă în folosul comunităţii în cadrul Primăriei Cluj Napoca sau Gherla. Cu toate acestea, cele două administraţii locale spun că nu au primit nici o înştiinţare în acest sens.  Înainte de a fi acuzat de corupţie, Secară fusese promovat în structura centrală a CFR.

 

La o lună după ce şefii CFR Cluj, Vasile Secară şi Nicolae Berindean au fost condamnaţi definitiv de Curtea de Apel Braşov la muncă în folosul comunităţii în cadrul administraţiilor locale din Cluj Napoca sau Gherla, reporterii Gazeta de Cluj au formulat solicitări celor două primării pentru a vedea unde au fost încadraţi cei doi foşti şefi CFR.

Însă, reprezentanţii primăriilor au spus că nu au primit nici o înştiinţare privitoare la Secară sau Berindean.

”Până la aceasta dată nu am primit de la Curtea de Apel Braşov sau Serviciul de Probaţiune nici un act din care să rezulte ca Vasile Secară sau Nicolae Berindean are de efectuat muncă în folosul comunităţii”, arată reprezentanţii municipalităţii gherlene.

”Până în momentul de faţă, Serviciul de Probaţiune Cluj nu ne-a comunicat deciziile în vederea executării obligaţiilor dispuse în conformitate cu art 51 din Legea 253/2013, privind punerea în executare a pedepselor, măsurilor educative şi a altor măsuri educative neprivative de libertate, pentru persoanele menţionate de dumneavoastră. În prezent, numiţii Secară Vasile, respectiv Nicolae Berindean nu figurează în evidenţele noastre, în consecinţă nu vă putem comunica stadiul executării măsurii de prestare a muncii neremunerate în folosul comunităţii de către aceştia”, arată răspunsul administraţiei locale clujene.

La Serviciul de Probaţiune Cluj acest gen de informaţii sunt confidenţiale.

 

Secară strângea şurubul

Potrivit anchetatorilor, ”în baza unei înţelegeri prealabile cu inculpatul Rădulescu Gheorghe – directorul SRTFC BRAŞOV (condamnat în aceeaşi cauză), a efectuat acte de constrângere morală (ex. convorbire telefonică din care rezultă  ameninţarea cu evacuarea din locuinţa de serviciu şi cu desfacerea contractului de muncă) asupra unui angajat al SRTFC Braşov, cu scopul de a-l determina pe acesta din urmă să renunţe la un litigiu de muncă înregistrat la Tribunalul Braşov, prin care solicita să fie repus în funcţia de director al SRTFC Braşov”, au scris procurorii în ordonanţa de dispunere a controlului judiciar.

Anchetatorii susţin că Vasile Secară urmărea să îl ajute pe Gheorghe Rădulescu să-şi păstreze funcţia în care tocmai fusese numit, evitând astfel o posibilă reintegrare în funcţia de director al SRTFC Braşov a lui Ioan Stegaru. După ce a fost acuzat de corupţie, Secară a demisionat din funcţia de preşedinte al Directoratului CFR Călători, pe care o deţinea din aprilie 2014.

 

”Jongleriile” de la CFR Cluj în raportul Curţii de Conturi a României

Conform unui raport oficial al Curţii de Conturi, se ştia că la CFR Cluj se fac afaceri cu terenuri. Conform raportului respectiv, la CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate

“La SRCF Cluj Curtea de Conturi a depistat plăţi nelegale pentru lucrări neefectuate, cheltuieli indirecte şi cota de profit aferentă acestora  la obiectivele “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 12 + 908, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida” şi “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 8 +582, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida”.  În timpul controlului prejudiciul constatat a fost recuperat  şi virat în contul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”. Tot la CFR Cluj, inspectorii Curţii de Conturi au descoperit că managerii nu au evaluat şi  nu au înregistrat în evidenţa contabilă terenurilor în suprafaţă de 167.453 m.p.

La nivel naţional s-a descoperit că cei de la CFR au cheltuit ilegal 13,4 milioane de euro. La CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate.

 

Un audit degeaba

Anul trecut, clujeanul Vasile Secară, fostul şef de la CFR Călători, a fost pus sub control judiciar de procurorii DNA pentru corupţie. El este acuzat că a făcut presiuni asupra unui fost angajat de la CFR Braşov pentru a îl face pe cel din urmă să renunţe la un proces. Pe vremea comuniştilor, Vasile Secară a fost secretar de partid al complexului CFR Cluj. După anii 90, a devenit pesedist şi inginer şef în gara clujeană, apoi şef adjunct de staţie şi şef de gară. Conform unor informaţii, cireaşa de pe tortul fostului director Secară ar fi un contract de închiriere încheiat între CFR Călători Cluj şi SC Energobit care a fost prelungit cu de la sine putere de către directorul Secară, care nu a mai organizat o licitaţie, iar cei de la Energobit au ocupat mai mult decât terenul respectiv şi l-au şi întabulat. În administraţia lui Secară, către CFR Călători Cluj au fost alocate fonduri în valoare de 543.000 de lei, însă el a reuşit să cheltuiască 300.000 de lei.

Timp de mai bine de 10 ani, Vasile Secară a fost la conducerea regionale clujene a CFR Călători, iar demiterea lui a venit ca urmare a mai multor controale venite de la CFR SA şi Ministerul Transporturilor. Reprezentanţii CFR de la Bucureşti au fost extrem de lacunari în ceea ce priveşte motivul controalelor, iar conform raportului de audit pe anul trecut, principalele nereguli depistate au constat în “- nereguli privind pregătirea tehnică a trenurilor de călători;- deficienţe privind respectarea şi punerea în practică a ordinelor, dispoziţiilor , instrucţiilor, reglementărilor în vigoare;- neconformităţi privind efectuarea controalelor la nivelul organelor cu sarcini de îndrumare şi control din cadrul STFC, superficialitate privind întocmirea notelor de constatare şi a rapoartelor de remediere;- aspecte privind nerespectarea programului de lucru şi a disciplinei în serviciu; – nereguli privind repararea şi întreţinerea în exploatare a materialului rulant. În urma neregulilor constatate cu ocazia acestor controale s-au luat o serie de măsuri organizatorice, de remediere a neconformităţilor sau de tratare disciplinară a personalului vinovat, funcţie de gravitatea faptelor”, se arată într-un raport de audit al CFR Călători.

 

Condamnări cu suspendare pentru corupţie

La mijlocul lunii trecute, Curtea de Apel Braşov l-a condamnat definitiv pe Vasile Secară, fostul şef al CFR Călători Cluj. ”Admite apelurile declarate de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, DNA, ST Braşov şi inculpaţii Rădulescu Gheorghe, Secară Vasile şi Berindean Nicolae împotriva sentinţei penale nr. 278/22 decembrie 2015 a Tribunalului Braşov, pe care o desfiinţează în ce priveşte individualizarea judiciară a pedepselor aplicate inculpaţilor Rădulescu Gheorghe şi Berindean Nicolae, modalitatea de executare a pedepsei aplicată inculpatului Rădulescu Gheorghe, aplicării pedepselor accesorii inculpaţilor Secară Vasile şi Berindean Nicolae, conţinutului pedepsei complementare şi accesorii pentru inculpatul Berindean Nicolae, omisiunii precizării instituţiilor la care se va presta munca în folosul comunităţii şi cuantumului despăgubirilor acordate părţii civile şi rejudecând în aceste limite: Menţine pedeapsa aplicată inculpatului Secară Vasile pentru săvârşirea infracţiunii de şantaj prevăzută de 13/1 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 207 alin. 1, 3 C. pen. Aplică inculpatului pedeapsa accesorie a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 66 lit. a, b, g C. pen. Menţine dispoziţia privind suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei. În baza art. 93 alin. 3 C. pen. obligă inculpatul să presteze 60 de zile de muncă în folosul comunităţii la Primăria mun. Cluj Napoca sau la Primăria or. Gherla”, arată soluţia pe scurt a sentinţei de condamnare.

Sebastian Albescu

5 COMENTARII

  1. Bătaie de joc! Așa nu se va stârpi corupția din România, dimpotrivă judecătorii (corupți și ei) o stimuleaza sa se dezvolte ca o megacaracatita. Fără cuvinte!

  2. Astia 2 si inca cativa care au scapat foarte ieftin au fost niste nemernici din CFR Calatori Cluj. Si-au batut joc de toti si de toate, spagari ordinari. Cate au facut, meritau atatia ani de bulau cat au fost la conducerea cfr. Rusine pentru verdictul dat. Secara merita condamnare pe viata. Cand urmeaza ceilalti hoti-spagari?

  3. Conform traditiei la romani Secara Vasile, Berindean Nicolae si Radulescu Gheorghe trebuie promovati in functii inalte si bine retribuite de seful lor Dragnea Liviu., alt condamnat definitiv. Niste ticalosi…

  4. Trioul Dorobantu Valentin , Secara Vasile, Szentes Iosif si afacerile “in totalitate legale” de la CFR Calatori ???
    Prin anul 2013 actualul puscarias Fenechiu il numea pe actualul penal
    Dorobantu manager general la CFR Calatori Bucuresti si din acest moment
    incepe dezastrul pentru societate si angajatii acesteia !
    Schema falimentarii fortate a CFR Calatori, prin care cele mai bune rute
    aflate de ani de zile in portofoliul CFR Calatori au fost abandonate
    pentru a putea fi preluate din mers de catre unii operatori privati.
    Care au impuscat astfel doi iepuri dintr-o lovitura, pe langa cursele
    oricum extrem de profitabile, ei devenind automat si beneficiarii
    generoaselor subventii acordate de catre Ministerul Transporturilor
    pentru segmentul feroviar.
    Insa concomitent cu aplicarea acestei strategii, managerul Valentin
    Dorobantu nu s-a sfiit sa acorde si direct catre clientii politici sume
    uriase de bani din bugetul public.
    Record absolut Concurenta in domeniu este una acerba, din moment ce
    sifonarea banilor de la buget a ajuns in Romania zilelor noastre un
    adevarat sport national.
    Deocamdata se verifica un lot de 152 de contracte semnate de catre
    managerul CFR Calatori si prin care compania de stat s-a obligat la
    plati consistente aproape exclusiv pentru unul si acelasi beneficiar.
    Iar dintre cele 152 de contracte doar unul singur a fost acordat prin
    organizarea unei licitatii cum scrie la carte! Negociere fara publicare
    Valentin Dorobantu nu a avut nicio greata in a arunca zeci de milioane
    de euro mereu catre aceleasi firme de casa.
    Conform informatiilor intrate in posesia noastra, din cele 152 de
    contracte, unul singur a fost acordat prin organizarea unei licitatii
    cum scrie la carte!
    Negociere fara publicare.
    Valentin Dorobantu nu a avut nicio greata in a
    arunca zeci de milioane de euro mereu catre aceleasi firme de casa.
    Alte 73 de contracte au fost acordate prin negociere cu publicare, in
    timp ce nu mai putin de 78 de contracte, in valoare de zeci de milioane
    de euro, au fost atribuite de catre Dorobantu prin negociere fara
    publicare, la care s-a participat aproape de fiecare data cate un singur
    ofertant. Unul si acelasi, bineinteles.
    Iar in ce priveste primele 49 de contracte acordate, au descoperit ca
    suma totala astfel unidirectionata de catre Valentin Dorobantu se ridica
    la peste 70 milioane de euro! In conditiile in care CFR Calatori a fost
    adusa in pragul falimentului, mii de salariati riscand concedierea. Din
    aceasta suma, peste 50 de milioane au fost alocati pentru reparatii,
    procurorii incercand acum sa afle daca acestea au si avut loc in
    realitate sau nu. Iar nu mai putin de 1,5 milioane euro au fost dati de
    Dorobantu pe… curatenie.
    A intrat cu bocancii in buget Grav este si faptul ca multe dintre
    contractele suspecte nu au fost acordate pentru un singur an, ci pe cate
    patru ani, astfel ca bugetul companiei de stat va mai fi jumulit mult
    timp de acum inainte.
    Vom reveni cu amanunte incendiare atat despre firmele „norocoase” care
    au negociat direct cu Dorobantu, cat si cu exemple halucinante despre
    cum au fost cheltuiti banii publici.
    Este suficient sa amintim doar ca managerul CFR Calatori a cumparat
    direct de la firma Comixta din Sibiu bocanci de… 370.000 euro!
    Si toate cele de mai sus se intamplau in timp ce acelasi Dorobantu
    Valentin a suspendat contractul de munca al aproximativ 14 000 de
    angajati timp de 8 zile pentru fiecare dintre acestia, in anul 2013,
    motivand lipsa acuta de fonduri , in conditiile suplimentarii cu
    indarjire, dupa bunul sau plac , cu milioane de euro a contractelor de
    achizitii?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.