S-a avizat favorabil proiectului bugetului de stat pentru anul 2017 şi de către Consiliul Superior de Apărare a Ţării – CSAT, dar s-a emis şi o ordonanţă de urgenţă cu privire la modificarea codurilor Penale care a stârnit mari nemulţumiri şi manifestaţii de stradă.

În ultima zi a lunii ianuarie din acest an, s-a întrunit CSAT, prezidat de preşedintele Iohannis, care în pofida observaţiilor acestuia, până la urmă l-a avizat aşa cum este întocmit pentru ca Guvernul să-l poată înainta Parlamentului spre aprobare. Un ultim obstacol s-a depăşit civilizat prin tratative, care demonstrează că cea mai bună cale de soluţionare a diferenţelor este dialogul, adică discuţia între oameni de bună credinţă. Pe de altă parte, în seara aceleaşi zile, mai bine zis la ora 22, s-a modificat codurile penal şi de procedură penală prin ordonanţă de urgenţă.

Observaţiile administraţiei Prezidenţială faţă de proiectul de buget, în esenţă erau următoarele:

– Se invoca faptul că prognozele economice descreşterea PIB-ului în 2017 erau prea optimiste, aşa că plăţile care urma să le facă Executivul ar putea să ducă la creşterea deficitului bugetar care, potrivit reglementărilor UE, nu trebuie să depăşească 3%.

– Sumele prevăzute pentru SRI şi SIE sunt prea mici, în condiţiile în care situaţia internaţională de la graniţa UE, vezi conflictul Federaţia Rusă-Ucraina, s-au acutizat. Lupta pentru prevenirea actelor de terorism cere resurse financiare pentru ca serviciile de informaţii să-şi poată îndeplini misiunile lor specifice.

Cu privire la sumele ce se vor aloca Ministerului Apărării Naţionale, acestea reprezintă 2% din PIB, îndeplinind astfel obligaţia pe care ne-am asumat-o, când am intrat în NATO. Cu referire la acest aspect între preşedinte şi premierul Grindeanu nu au existat divergenţe si acesta este un lucru foarte bun. În privinţa salvgardării frontierelor ţării nu ar trebui să existe divergenţe între partide şi structurile statului, interesul naţional reprezintă o componentă esenţială a politicii pentru orice stat serios. Lozinca practicată de fostul vicepremier Oprea ”interesul naţional” are un continuu real şi nu trebuie să fie persiflată.

– Referitor la sumele ce se vor utiliza de către SRI şi SIE, cu prilejul proximei rectificări bugetare din acest an, acesta li se vor aloca resurse financiare suplimentare şi în acest lucru s-a realizat ”marea înţelegere”, ce a intervenit cu prilejul şedinţei CSAT. Nu am îndoieli că proiectul de buget va avea acordul majorităţii PSD-ALDE, grupul minorităţilor naţionale şi probabil a UDMR.

Se spune că politica este arta posibilului. Orice fapt important presupune tratative, iar punctul de vedere al opoziţiei, fie aceasta cât de firavă, trebuie luată în considerare de conducerea unei ţări.

Istoricul Ioan Scurtu spunea că cel mai bun negociator al României a fost Iuliu Maniu de la moartea căruia, în Penitenciarul de la Sighetul Marmaţiei, la 5 februarie 1953 se împlinesc în acest an 64 de ani. Cu PCR, Maniu nu a putu negocia fiindcă acest partid reprezenta interesele Rusiei şi nu ale ţării noastre.

Din lecţiile trecutului trebuie să învăţăm cu toţii şi, în această privinţă, nu sunt aşa de sceptic ca Lucian Boia. Cu privire la legislaţia penală şi graţierea unor fapte mă rezum să repet esenţialul editorialului precedent:

– Trebuie decongestionate închisorile, până la construirea altor puşcării şi acest lucru presupune măsuri de clemenţă. Important este ca graţierea să nu fie benefică pentru cei care au săvârşit fapte de corupţie, chiar şi indirect.

– Codul de penal şi codul de procedură penală trebuie amendate cât timp 35-40 de articole au fost deja declarate neconstituţionale.

– Calea firească pentru rezolvarea acestor chestiuni este procedura obişnuită, proiectele de legi trebuind să fie supuse procedurii parlamentare obişnuite. Nici asumarea răspunderii nu o consider firească şi de aceea temerea zecilor de mii de protestatori că se tinde la protejarea oamenilor politico-corupţi mi se pare firească.

Dacă în privinţa graţierii, Guvernul a ales calea firească, adică supunerea proiectului de lege în Parlament pentru dezbatere, modificarea codului penal şi a codului de procedură penal s-a făcut prin ordonanţă de urgenţă, procedeu prevăzut de constituţia României, dar la care trebuie recurs cu maximă prudenţă.

CSM, procurorul general al României şi preşedintele ţării au dezaprobat sever această măsură, PNL a ameninţat că se retrage din Parlament, deci lucrurile s-au complicat şi mai mult. Nu întâmplător, strămoşii noştri latini foloseau pentru astfel de situaţii adagiul festina lente, adică să te grăbeşti încet.

Şi în viitorul editorial voi analiza evoluţia acestui conflict care a mobilizat nu numai instituţii, specialişti, dar şi importante segmente ale societăţii civile.

Felicit televiziunea publică pentru modul obiectiv în care reflectă evenimentele, care nu ştiu ce deznodământ vor avea.

01.02.2017

Adrian Man

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.