Anvergura programului de transferuri secrete ale CIA a fost dezvăluită în instanţă în documente de peste 1.700 de pagini, care ilustrează în detaliu modul în care SUA au contractat transportul secret al unor persoane suspectate de terorism cu o reţea de companii private americane, scrie The Guardian în ediţia de miercuri. Modul în care firmele americane au transportat persoanele suspectate în locaţii din întreaga lume, unde adesea acestea au fost torturate, a reieşit după ce una din companii a dat în judecata o alta, într-o dispută privind taxele. În contextul în care se apropie marcarea celei de-a 10-a comemorări a atentatelor din 11 septembrie, masa de facturi, chitanţe, contracte şi corespondenţă prin e-mail – prezentată drept probă în faţa unei instanţe din New York – oferă o imagine unică asupra unei lumi în care ‘războiul împotriva terorii’ a devenit pentru companiile americane doar o altă oportunitate de afaceri.
Ca urmare a cazului, identitatea unora din corporaţiile implicate în programul de transferuri secrete a fost dezvăluită pentru prima dată, împreună cu numele unora dintre cadrele de conducere care cunoşteau scopul zborurilor. O consecinţă neintenţionată ar putea fi faptul că unele din aceste corporaţii şi persoane sunt acum expuse riscului de a fi date în judecată în acţiuni intentate din partea suspecţilor din Al-Qaida şi talibani, care au fost victime ale programului.
Cazul din New York New York se referă la ”Sportsflight”, un broker din aviaţie, şi ”Richmor”, un operator de aeronave. Sportsflight a încheiat un acord pentru a pune la dispoziţie avionul Gulfstream IV pentru suma de 4.900 dolari ora, mai degrabă decât la rata de piaţă de 5.450 dolari. Un echipaj a fost disponibil pentru zboruri cu notificare cu 12 ore înainte. Guvernul a vrut ‘cele mai ieftine avioane pentru a îndeplini o misiune’, a declarat în instanţă proprietarul Sportsflight, Don Moss. Se întâmpla în primele zile ale programului de transferuri, iar afacerile erau în plină expansiune. Instanţa a aflat că Sportsflight i-a spus lui Richmor: ‘Clientul spune că vom fi foarte, foarte ocupaţi”.
Facturile prezentate instanţei de judecată ca probe corespund zborurilor suspectate de transferul unor persoane care au fost capturate şi predate reţelei CIA de închisori secrete din întreaga lume. Unele dintre facturi prezintă atât de detaliat cheltuielile pe care membrii echipajului le-au făcut privind călătoriile lor secrete, încât menţionează chiar biscuiţi ce costă echivalentul a 3 lire sterline şi sticle de vin, echivalentul a 30 de lire sterline.
Un avion Gulfstream a fost identificat ca fiind aeronava care a transferat un cleric egiptean cunoscut sub numele de Abu Omar, după ce agenţi ai CIA l-au răpit în plină zi la Milano, în februarie 2003, şi l-au dus la Cairo, unde el spune că a fost torturat.
Alte facturi corespund zborurilor care par să fi fost implicate în transferul lui Khalid Sheikh Mohammed, omul despre care se spune că a pus la cale atacurile de la 11 septembrie. După ce a fost capturat în 2003, Mohammed a dispărut în închisorile secrete ale CIA, unde a suferit tortura înecării de 183 de ori în doar o lună, potrivit unui memoriu al Ministerului american al Justiţiei.
Facturile arată, de asemenea, că avionul a zburat la şi de la Bucureşti, unde se ştie că a fost localizată una din închisorile secrete ale CIA, mai scrie The Guardian, citat de Agerpres.
Preşedintele Richmor, Mahlon Richards, a declarat instanţei că avionul transporta ‘personal guvernamental şi invitaţi ai acestuia’. ‘Invitaţi?’, a întrebat judecătorul Paul Czajka. ‘Invitaţi’, a confirmat Richards. Ei au fost transportaţi cu avionul în întreaga lume, deoarece guvernul SUA credea că sunt ‘băieţi răi’, a spus el. Richmor a funcţionat bine, a adăugat Richards. ‘Am fost felicitaţi tot timpul’, a spus el. ‘De invitaţi?’, a întrebat judecătorul. ‘Nu de invitaţi, de guvern”, a răspuns el.
Ziua Veche

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.