În urmă cu doi ani, Primăria Cluj-Napoca aştepta să primească proiectul noului sediu al Filarmonicii, din cadrul Centrului Cultural Transilvania. Recent, însă, Emil Boc a fost nevoit să recunoască faptul că încă există câteva detalii care trebuie puse la punct de proiectant, astfel că execuţia pentru acest proiect estimat la 288 de milioane de lei fără TVA (aproximativ 64 de milioane de euro) nu poate fi încă scoasă la licitaţie.

 

Centrul Cultural Transilvania, care ar trebui să găzduiască Filarmonica din Cluj, nu poate intra în faza de licitaţie pentru execuţie, pentru că proiectarea nu a fost încă finalizată. “Lucrurile sunt finalizate în proporţie de 95% în ceea ce priveşte proiectarea. Mai trebuie stabilite doar câteva detalii. Aceste ultime detalii mai trebuie să fie predate de proiectantul de la Bucureşti, cel care a câştigat licitaţia, şi în toamnă scoatem la parteneriat locaţia, terenul pentru realizarea de hotel în schimbul realizării unui parking pe care să se construiască Filarmonica”, a declarat primarul Emil Boc.

Contractul pentru proiectarea Centrului Cultural Transilvania a fost semnat în decembrie 2011, şi trebuia ca arhitecţii să predea proiectul în urmă cu doi ani. Licitaţia a fost câştigată de asociaţiunea Vaal Arhitectura SRL, împreună cu “Popp şi asociaţii”, proiectantul principal fiind Viorel Hurduc, un controversat arhitect bucureştean.

 

Privat e mai ieftin

În luna noiembrie, Consiliul Local Cluj-Napoca a votat aprobarea indicatorilor tehnico-economici (studiului de fezabilitate) pentru realizarea Centrului Cultural Transilvania. De atunci, nicio veste în legătură cu posibilitatea lansării unei licitaţii de execuţie, pentru că deocamdată proiectul nu e gata şi, cel mai probabil administraţia locală nu are de unde să scoată cei 64 de milioane de euro preconizaţi de indicatori.

Următorul pas ar fi găsirea unui parteneriat public-privat pentru realizarea centrului, deoarece construirea Centrului Cultural Transilvania nu poate fi suportată doar din fonduri de la bugetul local, fiind un proiect foarte costisitor. “Investitorul privat va suporta cheltuielile pentru construirea parkingului subteran. În schimbul parkingului, investitorul privat va face hotelul, iar restul proiectului se va face din fonduri europene şi din bugetul local”, a precizat edilul.  Boc a declarat anul trecut că pregăteşte depunerea proiectului pentru accesarea de fonduri europene pentru exerciţiul 2014-2020.

 

Contestaţii, ca de obicei

Realizarea Centrului Cultural Transilvania a mai fost amânată de contestaţia depusă de unul dintre participanţii la concursul de proiecte, precum şi de procesul prin care administraţia locală a contestat decizia Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), care a admis această plângere. Contestaţii au existat şi la concursul de idei, câştigat de UTCN, dar acestea nu au ajuns în instanţă.

Curtea de Apel Cluj a decis în toamna lui 2011 că felul în care Primăria Cluj-Napoca şi ordinul Arhitecţilor din România au organizat concursul pentru proiectarea noii Filarmonici a fost corect şi că decizia CNSC de anulare a licitaţiei este neîntemeiată, astfel că administraţia locală a primit undă verde pentru semnarea contractului. Contestaţiile au amânat începerea lucrărilor la Centrul Cultural Transilvania cu aproape un an.

În decembrie 2011, Primăria publica un comunicat în care anunţa că ”în termen de maxim 6 luni de la data semnării acestui contract se va finaliza proiectul şi apoi va fi organizată licitaţia de execuţie pentru construirea Centrului Cultural Transilvania. (…) Proiectarea pentru hotel şi parking-ul aferent va avea loc într-un termen de 2 luni de la semnarea contractului, având în vedere necesitatea demarării procedurii de concesiune lucrări pentru acest obiectiv de investiţii. (…) Negocierea derulată cu reprezentanţii asocierii a determinat o scădere a preţului ofertat iniţial de 2,4 milioane lei (fără TVA) la o valoare de 2.160.000 lei (fără TVA) şi o durată de realizare a proiectului de 6 luni”. Cele şase luni au trecut, însă, de doi ani şi proiectul nu este încă pe masa consilierilor locali.

 

Tema de proiectare, câştigată de arhitecţii UTCN

Primul pas în proiectul filarmonicii a fost cel al stabilirii temei de proiectare, în cadrul unui concurs de soluţii derulat de către Primărie în perioada aprilie-iunie 2010, câştigat de o echipă de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN). A urmat apoi semnarea Protocolului de asociere între două autorităţi contractante, respectiv Municipiul Cluj-Napoca şi Ordinul Arhitecţilor din România (OAR), în vederea organizării unui concurs de soluţii finalizat prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în vederea atribuirii contractului de proiectare.

Centrul Cultural Transilvania va avea o suprafaţă construită de 8.000 de metri, o parcare la subsol de 480 de locuri, o sală de concerte pentru filarmonică de 1.200 de locuri, precum şi alte spaţii destinate activităţilor culturale. Ansamblul va fi compus din cinci clădiri cu funcţii distincte: sediul Filarmonicii Transilvania, Clădirea Sălilor de Concerte, Clădirea artelor plastice şi dramaturgie, Sediul Academiei de muzică Gheorghe Dima şi un hotel de două sute de unităţi de cazare, după cum arată indicatorii tehnico-economici. Execuţia lucrărilor pentru Filarmonică ar urma să dureze patru ani.

 

”Distrugătorul Bucureştiului”

Numele lui Viorel Hurduc, arhitectul care semnează proiectul pentru sediul Filrmanicii, este legat de un scandal urbanistic din 2006, atunci când, alături de primarul de atunci al Capitalei, Adriean Videanu, în calitate de preşedinte al Comisiei de Arhitectură a Capitalei, a propus demolarea centrului istoric al Bucureştiului pentru a construi zgârie nori în Piaţa Revoluţiei şi în jurul Parcului Cişmigiu, “pentru că vor juca rol de orientare pentru cei care se plimbă în parc”. Supranumit după acest incident “distrugătorul Bucureştiului”, Hurduc a fost schimbat din funcţie după câştigarea primăriei generale a Capitalei de către Sorin Oprescu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.