Consiliul Judeţean Cluj (CJC), în calitate de lider, şi Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC) vor efectua demersurile legale şi necesare pentru obţinerea finanţării nerambursabile prin proiectul de transport intermodal TEN-T. În teorie se discută probarea acordului de asociere între CJC, Primăria Cluj-Napoca, Aeroportul Internaţional Cluj (AIAIC) şi CFR SA, necesar pentru accesarea finanţării nerambursabile în valoare de 60 de milioane de euro. Acest proiect ar lega AIAIC de Gara Cluj Napoca.

 

Disputa din  plenul şedinţei ordinare de miercuri, 28 ianuarie, pentru acest proiect s-a dat între aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean (CJ) şi conducerea Aeroportului Internaţional Avram Iancu, regie în cadrul aceluiaşi Consiliu Judeţean. Timp de mai bine de două ore CJC s-a aflat în tensiune, având loc schimb de replici dure.

 

Unde e miză mare, discuţiile sunt pe măsură

Toate aceste demersuri pentru depunerea la Comisia Europeană (CE) a cererii pentru finanţarea proiectului de transport intermodal în valoare de aproape 72 de milioane de euro par a fi împiedicate de omiterea unor detalii de informare din proiectul de hotărâre adus pentru aprobare membrilor din CJC.

„Judeţul Timiş şi judeţul Ilfov au de peste un an un asemenea acord de principiu, deşi studiul lor de fezabilitate nu este gata, pe când noi avem gata studiul de fezabilitate în ce priveşte aceste obiective. Sunt şi alte aeroporturi din vecinătatea noastră, precum cel din Debrecen (Ungaria) şi cel din Târgu-Mureş, care lucrează pentru accesarea banilor europeni”, a declarat directorul AIAIC, David Ciceo.

”Vineri am discutat acest aspect la Comisia Europeană legat de intermodal. Finalizarea pe care am stabilit-o cu Comisia Europeană e în iunie-iulie, iar raportul final de închidere e în toamnă. Este o cerere acum pentru care nu e necesară depunerea studiului de fezabilitate, nu sunt necesare toate aceste avize. Iar aceste detalii tehnice cu terminalul cargo sunt nişte aspecte foarte tehnice care oricum sunt etapizate în timp. În ce priveşte clarificarea situaţiei terenurilor, se poate face în paralel. Tocmai din acest motiv, Comisia Europeană a alocat bani separaţi.

 

Gaci vrea toate avizele la dosar

Consiliul Judeţean putea să obţină 300.000 de euro cu o contribuţie de 6.000 de euro, 2%. Doamna Simona Gaci nu a dorit. Este o complicaţie foarte mare. Studiile privind terenul se pot depune în paralel. Această cerere nu este aşa complexă să solicite toate avizele. Într-o lună nu se pot obţine toate aceste acorduri. Rugămintea e ca în forma asta a acordului de principiu să se menţioneze doar acordurile şi avizele necesare depunerii cererii”, a afirmat Ciceo. Pe altă parte , secretarul CJC Simona Gaci a ameninţat cu faptul că nu va contrasemna hotărârea decât cu condiţia ca cererea de finanţare care va fi depusă pentru acest proiect intermodal să fie însoţită de avizele tehnice, aşa cum prevede legea. După discuţiile polemice ale mai multor consilieri judeţeni printre care Alexandru Coroian, Andreea Morar, Axente Husar, Steluţa Racolţa, Ştefan Ferencz, vicepreşedintele CJ, Horaţiu Cătărig, directorul general CJC Simona a venit cu  o modificare a proiectului de hotărâre pentru a soluţiona în majoritate nemulţumirile acestora.

 

Rareş Rusu: Staţi douăzeci de ore dacă trebuie într-o cameră şi rezolvaţi-vă problemele

Consilierul judeţean Rareş Rusu le-a ţinut o lecţie de morală executivului şi administrativului CJC după ce mai bine de două ore s-a discutat şi întors pe toate părţile proiectul de hotărâre cu privire la Aeroportul Internaţional Cluj. Tensiunile în abordarea acestui proiect de hotărâre privind acordul de asociere pentru depunerea Proiectului „Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca” s-au iscat din faptul că era prezentat consilierilor în ultimul moment şi cu informaţii lipsă din cauza secretarei Simona Gaci. Din nefericire, prezenţa directorului aeroportului, David Ciceo, nu a servit la obţinerea de răspunsuri, ci, dimpotrivă, a ridicat mai multe întrebări.
„Este clar că avem o problemă de comunicare pe anumite paliere dacă am ajuns astăzi în plen de şedinţă să asistăm la o discuţie care ţinea strict de conducerea executiva CJC şi cei imediat din subordine. Din acest motiv stăm pe loc cu anumite proiecte. Nu este normal a într-o şedinţă publică să ajungem la dispute de acest gen. Staţi 20 de ore, dacă este cazul, într-o cameră şi rezolvaţi-vă problemele. E clar că aveţi divergenţe, dar problema este că acestea nu trebuie să devină personale. Nimeni din această instituţie nu doreşte să încalce legea şi deja au existat mult prea multe probleme la CJC dar asta nu înseamnă ca de frica unor lucruri trebuie să obstrucţionăm dezvoltarea acestui judeţ”, le-a explicat moralistic Rareş Rusu.

De aceeaşi părere cu el este şi consilierul judeţean Alexandru Coroian, care în plenul şedinţei a catalogat divergenţele de înţelegere ca „o problemă de intestine”. În prezent proiectul a primit aprobarea a două amendamente şi va fi rediscutat în şedinţa ordinară a CJC care va avea loc la jumătatea lunii februarie.

 

Secretara mică răstoarnă proiectul mare

În ianuarie 2013, Comisia Europeană anunţa că sprijină în România un proiect pentru crearea unei conexiuni directe între transportul aerian şi cel feroviar. Pe site-ul CE se anunţa că UE va aloca 1 milion de euro din fondurile Programului TEN-T mai multor studii pentru crearea unei platforme de transport intermodal pe aeroportul internaţional din Cluj-Napoca, care să permită trecerea directă a operaţiunilor de transport de pasageri şi mărfuri de la transportul rutier la cel feroviar şi aerian.

Însă nimeni n-a luat în calcul, ca obstacol major, lipsa de solicitudine în implementarea acestui proiect a secretarului CJ Cluj Simona Gaci. Prin adresa nr. 12884, 6448, 12905 din 05.08.2014, a susţinut că asocierea în participaţie necesară implementării acestuia “nu este specifică bunurilor aflate în domeniul public al statului sau unităţilor administrativ”.


De ce nu vrea Gaci intermodalul

Într-o discuţie înregistrată în dosarul Uioreanu, din primăvara anului trecut, Simona Gaci îi spune directoarei Mariana Raţiu că modul în care au fost gândite lucrările la proiectul TEN-T este ineficient.

„GACI SIMONA: Ca să te pun şi eu la curent cu TEN-T-ul, e de cacao rău de tot şi acolo.

RAŢIU MARIANA: Eu ce ţi-am spus?

GACI SIMONA: Se propune să se facă pentru aeroport cargo, terminal cargo aeroport în perioada 2016-2017, terminal cargo pentru CFR, în perioada 2018-2019, legătura dintre cele două 2019-2020. Când vor fi operaţionale? Eu vin cu ce? Vin în aeroport în terminal în 2017, îmi iau acela mare, dreptunghiurile alea de marfă…

RAŢIU MARIANA: Da, ştiu.

GACI SIMONA: Aduc ciuperci, căpşuni, şi unde îl pun? Ce fac cu el? Îl pun pe drum să-mi ajungă la Brăila, Bistriţa…

RAŢIU MARIANA: Nu, faci platforma unde-i cargo-ul să de încarci şi descarci.

GACI SIMONA: Da, draga mea, dar pe mine mă interesează, atunci nu mai vorbim de intermodal. Pentru că la pagina 36-37 din raport, spun ce înseamnă intermodalul. Adică interoperabilitate.

RAŢIU MARIANA: Sigur. Dacă nu sunt bani. O să ai intermodalul la finalul lui 2040. Nu contează că acela rămâne şi nu are utilitate. Trebuie făcut. Cum suma este foarte mare şi nu sunt bani, faceţi etapizat, nu contează că o faci fără creier.

GACI SIMONA: Bun, dar terminalele alea ca să fie nu trebuie făcute deodată, propuse să se facă deodată pentru că nu are rost să le faci unul in 2016-2017, f… o căruţă de bani, alealalte le faci după 2 ani…

RAŢIU MARIANA: Problema ştii care-i? Că f… o căruţă de bani în 2016, 2017, şi problema e că când le faci pe celelalte ăialalţi care-s la guvernare nu mai vor să facă şi atunci asta rămân fără obiect. Înţelegi? Aici e riscul”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.