Tronsonul Braşov-Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania va fi concesionat pe o perioadă de 40 de ani, conform directorului Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Dorina Tiron. Bechtel ar putea încasa minim 1,4 miliarde de euro din această concesiune. În cinci ani, de când a început construcţia Autostrăzii Transilvania, Bechtel a asfaltat „de-abia” săptămâna trecută primul kilometru.

Directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, a recunoscut că s-au purtat deja negocieri pentru concesionarea către Bechtel a tronsonului Câmpia Turzii-Braşov din cadrul Autostrăzii Transilvania. Săptămâna trecută, Bechtel, unul dintre cei mai mari constructori de drumuri şi autostrăzi din lume, şi-a trimis un înalt oficial pentru a negocia cu reprezentanţii Ministrului Transporturilor concesionarea segmentului dintre Braşov şi Câmpia Turzii. „Bechtel va concesiona porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov pe o perioadă de 40 de ani şi, în acest caz, va fi interesul lor să finalizeze acel tronson până în 2013”, a declarat în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj, Dorina Tiron, directorul general al CNADNR. Bechtel a început să construiască Autostrada Transilvania în 2004, în timpul guvernării Adrian Năstase, când ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, a semnat unul dintre cele mai păguboase contracte ale României. Astfel, dacă actul iniţial era semnat pentru 2,4 miliarde de euro, actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, îi provoacă pe coloşii americani să îşi prelungească „şederea” în România. Bechtel va trebui să construiască porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov, urmând să îşi recupereze investiţia în 40 de ani. Ca o comparaţie, pentru cei 185 de kilometri din Autostrada Soarelui, se încasează anual aproximativ 35 de milioane de euro. Bechtel ar putea obţine, pentru aproximativ 190 de kilometri, aproape aceeaşi sumă. Astfel, la finele concesiunii, Bechtel ar putea încasa minim 1,4 miliarde de euro, în contextul în care, pe traseul Autostrăzii Transilvania, sunt mai multe noduri rutiere importante. Directorul CNADNR susţine că acesta este singurul context în care Autostrada Transilvania va putea fi terminată în 2013, conform contractului iniţial. „Dacă Bechtel va accepta să construiască porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov pe sistem de concesiune, ei vor încerca să facă acest lucru în cel mai scurt timp. Astfel, statul nu va mai avea de plătit atât de mulţi bani pentru construcţia Autostrăzii Transilvania şi se poate axa mai mult pe segmentul dintre Cluj şi vama Borş. „Cel mai probabil, vom avea fondurile necesare pentru a finaliza porţiunea dintre Cluj şi Borş până în 2012, cu excepţia unui tunel. Pe celălalt segment al autostrăzii, Bechtel se va angaja să termine lucrările până în 2013”, a explicat Tiron.

Evrika! Primul kilometru de autostradă, după 5 ani

Oficialii companiei Bechtel au susţinut săptămâna trecută că au asfaltat primul kilometru integral de autostradă, după cinci ani de la semnarea contractului. În contextul în care Bechtel lucrează pe banii statului, aceştia au cheltuit mai mult de 1 miliard de euro în cinci ani pentru a asfalta primul km. Acesta este unul din motivele pentru care compania americană ar trebui să fie lăsată să lucreze după propriile standarde.

Studii incomplete

Directorul CNADNR susţine că, în momentul de faţă, mai au de finalizat studiile la tronsonul 1B Făgăraş- Sighişoara, iar după ce acestea vor fi terminate se va putea concesiona porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov. „Am făcut toate studiile la sectoarele de pe tronsoanele dintre Câmpia Turzii şi Braşov şi mai avem de terminat doar 1B. Acesta însă nu este o problemă, îl terminăm rapid şi apoi putem concesiona întreaga porţiune Câmpia Turzii-Braşov”, a explicat Tiron. Oficialii CNADNR au susţinut că Bechtel ar putea începe lucrul la anumite sectoare dintre Câmpia Turzii şi Braşov, cu condiţia ca întregul tronson să fie circulabil în 2013.

Soluţia fondurilor europene, una imposibilă

O altă soluţie prin care Autostrada Transilvania ar putea fi construită mult mai rapid ar fi atragerea de fonduri europene. Acest lucru nu este posibil însă, deoarece Bechtel a fost desemnat constructorul Autostrăzii Transilvania fără licitaţie. Actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a susţinut că Bechtel a fost condiţia de aderare a României la NATO. Dacă Bechtel ar fi câştigat o licitaţie prin care să fie desemnat constructorul Autostrăzii Transilvania, acest proiect s-ar fi încadrat pentru atragerea de fonduri europene nerambursabile de care România dispune în acest moment.

Bechtel confirmă doar negocierile

Oficialii Bechtel au recunoscut doar faptul că poartă negocieri, în momentul de faţă, pentru concesionarea sectorului dintre Câmpia Turzii şi Braşov a Autostrăzii Transilvania. „Am avut, în această săptămână, o rundă de negocieri cu reprezentanţii statului român şi, pe măsură ce negocierile vor înainta, vom spune dacă vom dori sau nu concesionarea sectorului Câmpia Turzii-Braşov”, a declarat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel. Reprezentantul companiei americane nu a dorit să confirme dacă Bechtel ar fi negociat concesionarea pe o perioadă de 40 de ani. „Nu ştiu de unde aveţi informaţiile, însă noi nu am discutat încă despre perioada pe care se va face concesiunea”, a declarat Sgârcitu.   

Jumătatate din buget, alocat autostrăzilor

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au anunţat că dispun în acest an de 7,4 miliarde lei, dintre care mai mult de jumătate vor fi cheltuiţi pentru autostrăzi. Astfel, pentru Autostrada Soarelui Bucureşti-Constanţa şi pentru Autostrada Transilvania sunt alocaţi 4,3 miliarde, sumă ce reprezintă 58 % din întregul buget. Astfel, pentru proiectul Autostrăzii Transilvania se alocă 18% din întregul buget al Companiei Naţionale pentru acest an. Reprezentanţii companiei Bechtel au obţinut de la CNADNR sumele necesare pentru a putea reîncepe lucrul. „Bechtel a primit toţi banii pe care statul ar trebui să îi plătească companiei. În momentul de faţă, mai sunt întârzieri foarte mici, dar şi acestea se vor plăti cât de repede”, a susţinut Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel. Oficialii Bechtel au avut, de-a lungul timpului, mai multe probleme financiare, iar acest lucru i-a determinat în repetate rânduri să oprească lucrul. În contextul în care statul român nu dispunea de fondurile necesare, compania americană susţinea că nu poate să continue lucrul, deşi rezervele companiei la nivel mondial ar fi putut susţine lucrările. Oficialii Bechtel susţin că, în momentul de faţă, la proiectul Autostrăzii Transilvania lucrează aproximativ 2.600 de oameni, iar pentru furnizorii colosului american mai lucrează aproximativ 700 de oameni. Deşi reprezentanţii Bechtel au anunţat că în “culmea” lucrărilor vor avea aproximativ 5.000 de oameni angajaţi, compania americană pare că nu se grăbeşte, nici să finalizeze km promişi, nici să angajeze oameni care să “pună osul” la construcţie.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.