EXCLUSIV-Claudiu Salanţă, arhitectul Clujului, urmărit penal

1487

Judecătorul de cameră preliminară a retrimis dosarul penal al lui Claudiu Salanţă, arhitectul şef al Consiliului Judeţean Cluj, la procurori pentru refacerea cercetării. Soluţia a fost dată într-un proces intentat de Aeroportul Internaţional Cluj Napoca. În trecut, Salanţă a fost audiat de procurorii DNA, în calitate de martor, în cadrul cercetărilor care l-au vizat pe şeful CJ Cluj, Horia Uioreanu. Arhitectul clujean a fost direct implicat în cadrul proiectelor rampei ecologice a Clujului (CMID) şi a proiectului de construire a pistei aeroportului clujean.

 

Aeroportul Internaţional Cluj Napoca a făcut plângere penală împotriva arhitectului şef al Judeţului Cluj, Claudiu Salanţă, însă, iniţial, procurorii au decis să claseze cauza. Împotriva acestei hotărâri, oficialii aeroportului au făcut plângeri care au ajuns în faţa judecătorului de cameră preliminară.

În urmă cu aproximativ o săptămână magistratul a decis că procurorii s-au pripit în clasarea cauzei care îl priveşte pe Salanţă şi a dispus desfiinţarea soluţiei de clasare şi retrimiterea dosarului la procuror pentru completarea urmăririi penale referitoare la arhitectul clujean.

”În temeiul art. 341 alin. (6) lit. b) din C.p.p., Admite plângerea formulată de către petentul Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj R.A., împotriva soluţiei de clasare dispuse prin ordonanţa emisă de procuror la data de 10.01.2017 în dosarul nr. 7045/P/2015 al Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, menţinută prin ordonanţa din data de 02.03.2017 a prim-procurorului Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, emisă în dosarul nr. 45/II/2/2017. Desfiinţează soluţia de clasare şi trimite cauza la procuror pentru a completa urmărirea penală în dosarul nr. 7045/P/2015 al Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. În temeiul art. 275 alin. (3) din C.p.p, Cheltuielile judiciare rămân în sarcina statului. Definitivă”, arată soluţia pe scurt a instanţei.

Claudiu Salanţă a ţinut la sertar un raport expertiză despre o serie de lucrări efectuate la noua pistă a aeroportul clujean pe care, ulterior, le-a făcut publice.

Potrivit convorbirilor dintre Salanţă şi Mariana Raţiu, aflate la dosarul DNA în care fostul şef al CJ Cluj, Horia Uioreanu, este judecat pentru corupţie, Salanţă avea cunoştinţă despre neregulile pe care fostul şef al administraţiei clujene încerca să le ţină ascunse. El avea cunoştinţă despre presiunile pentru a lucra cu IPTANA, despre ilegalităţile de la diferitele componente ale proiectului, în special APRON 4, dar şi despre proiectul european TEN-T.

Contactat de reporterii Gazeta de Cluj, Claudiu Salanţă a spus că acest dosar este doar o ”încercare de intimidare a martorului din dosarul DNA care îl vizează pe şeful aeroportului. ”Vreţi să spuneţi dosarul de intimidare a martorului? Pentru că asta reprezintă acest dosar. Eu sunt martor în dosarul DNA împotriva şefului aeroportului. Sper ca justiţia să îşi facă treaba şi să rezolve această situaţie”, a declarat Salanţă.

 

DNA survolează pista

Potrivit rechizitoriului DNA, ”după înregistrarea cererii de autorizare, arhitectul şef al judeţului, Claudiu Salanţă, a anunţat că va efectua la data de 26 martie 2014, o vizită la aeroport pentru verificări la şantierul constructorului. Anunţul efectuat de arhitectul şef a determinat o stare de agitaţie şi îngrijorare în rândul celor implicaţi în lucrările ilegale. Urmare vizitei de pe şantier, Salanţă a constatat că s-au realizat lucrări la platforma de parcare aeronave Apron 4, în lipsa oricărei autorizaţii emise de Consiliul Judeţean”, menţionează anchetatorii.

Claudiu Salanţă este legat politic de PSD Cluj, şi a ajuns coordonator al serviciului Urbanism din Consiliul Judeţean Cluj prin transfer de la Consiliul Local Chinteni, unde a fost de asemenea arhitect şef, timp de câteva luni. La revenirea Sandei Oltean, titulară pe post, din concediu de maternitate, Salanţă şi-ar fi făcut rost de un post obscur în CJ Cluj, dar acum acesta s-a instalat definitiv în scaunul de arhitect şef al judeţului, în urma unui concurs de promovare în funcţie.

Începând cu luna noiembrie 2013, Claudiu Salanţă a fost numit în funcţia de Arhitect Şef în cadrul Consiliului Judeţean Cluj, iar începând cu luna aprilie 2014 a fost inclus în echipa de proiect de la Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Cluj ca şi responsabil tehnic. Câteva luni mai târziu, conform anexei la Dispoziţia nr.1 din 5 ianuarie 2015 a Preşedintelui Consiliului Judeţean Cluj, acesta apare ca responsabil tehnic şi la proiectul de construire a Parcului Industrial TETAROM IV din comuna Feleacu.

Ambele proiecte sunt derulate de Consiliul Judeţean (CJ) Cluj. Potrivit legii, numirea lui Claudiu Salanţă ca responsabil tehnic în echipele celor două proiecte este incompatibilă cu funcţia de arhitect şef deţinută în cadrul CJ Cluj. Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei ”calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică”.

Salanţă este într-o situaţie de incompatibilitate în primul rând pentru că este funcţionar public cu atribuţii de control asupra activităţii derulate în cadrul proiectelor la care era angajat.

În plus, arhitectul şef nu poate fi, potrivit legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, subordonat unui alt funcţionar public din cadrul aparatului de specialitate al preşedintelui CJ, lucru care se întâmplă în această situaţie la proiectele în care a fost angrenat.


Un pic de incompatibilitate

În 2014, Claudiu Salanţă a fost asociat în cadrul firmei Interproiect SRL, alături de arhitecţii TUDOSE EMANOIL, ELKAN GHEORGHE-STEFAN, RAICIU TEODOR şi MAGHERUSAN SANDA-ANGELA, în timp ce ocupa şi funcţia de arhitect şef al judeţului Cluj.  Pe lângă faptul că nu a menţionat calitatea de asociat în declaraţia de integritate, firma avea contracte încheiat cu mai multe instituţii administrate de CJ Cluj. Firma a avut contracte încheiate cu Tetarom, instituţie administrată de CJ Cluj, mai multe primării din judeţul Cluj şi instituţii publice locale din Cluj-Napoca cum ar fi ISU Cluj, UBB Cluj, IŞJ Cluj, Patriarhia Ortodoxă Română, Armata – Divizia 4 Infanterie Cluj, etc.

Tot în cursul anului 2014 arhitectul a luat decizia să cedeze acţiunile celorlalţi asociaţi.

Salanţă a intrat în firma Interproiect în data de 13 decembrie 2011. De asemenea, Salanţă a mai fost asociat în firma Promoter IPP SRL, care are acelaşi sediu social ca şi firma Interproiect.

În cursul zilei de 22.11.2017, Claudiu Salanță a trimis următorul drept la replică:

”Subsemnatul SALANȚĂ V. Claudiu-Daniel, cu domiciliul în Cluj-Napoca, e-mail contact: claudiu_s@tuta.io, numit în funcția publică de Arhitect-șef al Județului Cluj, ca urmare a apariției în publicația dumneavoastră a unui/unor articole privitoare la persoana mea, vă adresez prezenta:

SOLICITARE DE RECTIFICARE

Referitor la articolul de presă apărut în publicația Gazeta de Cluj din data de 20.11.2017 intitulat „EXCLUSIV-Claudiu Salanţă, arhitectul Clujului, urmărit penal” vă solicit, în mod respectos, ca în conformitate cu principiile care garantează libertatea expresiei şi dreptul fundamental al cetățenilor de a primi informații adevărate şi opinii oneste, să dispuneți rectificarea cu celeritate a titlului și articolului amintit pentru a corespunde realității și pentru a nu-mi prejudicia, mai mult decât a făcut-o până la acest moment, dreptul constituțional garantat la demnitate, onoare, viața particulară şi propria imagine.

Motivarea solicitării de rectificare este argumentată de faptul că articolul prezintă aspecte neadevărate și anume, faptul că aș fi urmărit penal în dosarul nr. 7045/P/2015 instrumentat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, aspect total fals. În nici un moment al cercetării desfășurate în cadrul dosarului amintit nu am avut nici o altă calitate decât cea de MARTOR. Mai mult decât atât, în data de 10.01.2017 procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca a emis Ordonanță de clasare prin care a dispus Clasarea cauzei cu privire la infracțiunea de abuz în serviciu prev. de art.297 alin. 1 C. pen., care face obiectul prezentei cauze, întrucât fapta nu este prevăzută de legea penală. Rezoluția dispusă de procurorul de caz a fost atacată de către R.A. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj la Prim-procuror care a respins cererea, menținând în continuare soluția de clasare a cauzei. Cu alte cuvinte niciodată în decursul cercetării efectuate nu s-a constat existența unor fapte de natură penală și drept urmarenu s-a demarat niciodată începerea urmăririi penale împotriva vreunei persoane. Decizia a fost atacată la Judecătoria Cluj, dosar nr. 6353/211/2017 care prin Hotărârea nr. 1878/2017 a admis cererea și a solicitat completarea dosarului de cercetare penală, însă acest aspect nu înseamnă sub nicio formă că s-a dispus începerea urmăririi penale împotriva mea sau că s-a constat existența unor fapte de natură penală și sunt convins că motivarea hotărârii instanței o să clarifice fără echivoc acest aspect. În concluzie nu am fost și nu sunt urmărit penal ci am doar calitatea de martor în dosar.

Referitor la restul aspectelor prezentate în articol vă informez că intenționez să îmi exercit dreptul la replica în zilele ce urmează pentru a clarifica documentat cele prezentate în scopul de a prezenta informații adevărate și opinii oneste.

22 noiembrie 2017

Claudiu-Daniel

SALANȚĂ”

 

6 COMENTARII

  1. Pentru corecta informare a opiniei publice cu privire la informatiile apărute în mass-media, referitoare la asa-zisa calitate de urmărit penal a Arhitectului Sef al Judetului Cluj, domnul Claudiu Salantă, Consiliul Judetean Cluj face următoarele precizări:

    În momentul de fată, domnul Claudiu Salantă nu este urmărit penal în niciun dosar aflat pe rolul instantelor de judecată, domnia sa având simpla calitate de martor în procesul intentat de Aeroportul International „Avram Iancu” Cluj, ca urmare a plângerii penale formulate în data de 11.08.2015. De altfel, prin Ordonanta de clasare aferentă dosarului nr. 7045/P/2015, s-a constatat faptul că Arhitectul Sef al Judetului nu a realizat vreo infractiune de abuz în serviciu, asa cum a fost acuzat de Aeroportul clujean, prin plângerea formulată în acest sens de către domnul director general, respectiv de domnul director economic.

    Astfel, conform materialului probator administrat în aceasta cauză, Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca a constat fără echivoc faptul că emiterea certificatului de urbanism, respectiv a autorizatiilor de construire pentru repararea căilor de rulare si a platformei de stationare aeronave reprezintă competenta materială exclusivă a Consiliului Judetean Cluj si nu a Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, cum eronat s-a afirmat de către cei care au formulat plângerea penală invocată anterior. În spiritul acestei afirmatii este incident inclusiv Ordinul ministrului dezvoltării regionale si locuintelor nr. 839/2009 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare al Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, unde se specifică extrem de clar faptul că, în ceea ce priveste autorizatiile de construire pentru lucrările care se execută pe terenuri ce depăsesc limita unei unităti administrativ-teritoriale, competenta de emitere apartine consiliilor judetene, în spetă Consiliul Judetean Cluj pentru avizarea lucrărilor la suprafetele de miscare ale Aeroportului clujean. Mai mult decât atât, din analiza tuturor actelor depuse la dosar, rezultă indubitabil faptul că emiterea actelor administrative în cauză s-a realizat în mod absolut legal, cu respectarea termenelor în vigoare, neexistând în acest sens inactiuni din partea functionarilor publici de natură a împiedica buna functionare a institutiei aeroportuare.

    Având în vedere cele prezentate mai sus, dar si recentele acuze de imixtiune a Consiliului Judetean Cluj, în calitatea sa de proprietar si for tutelar al regiei aeroportuare, în activitatea acestei institutii subordonate, forul administrativ judetean constată existenta unei tentative clare de intimidare a angajatilor săi angrenati, prin prisma functiei detinute si a competentelor stabilite prin fisa postului, în relatia institutională dintre cele două entităti publice. În acest context, functionarii Consiliului Judetean Cluj vizati de astfel de acuze nefondate înteleg să se adreseze instantelor de judecată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    Biroul de presă

    20 noiembrie 2017

LĂSAȚI UN MESAJ