Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca au discutat la începutul şedinţei de sătpămâna trecută plângerea prealabilă a companiei Fany împotriva intrării Companiei de Transport Public (CTP), fosta RATUC, cu trasee de transport în comun în localitatea Baciu.

Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei Metropolitane de Transport Cluj nr. 4 din 30 ianuarie 2014 aprobă documentaţia de atribuire a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate la nivelul comunei Baciu şi delegarea gestiunii acestui serviciu prin atribuire directă către Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA. În plângerea prealabilă, Fany cere şi revocarea licenţei de traseu Cluj-Napoca – Baciu blocuri emisă de Asociaţia Metropolitană de Transport Public Cluj în favoarea Companiei de Transport Public Cluj-Napoca SA. Informarea discutată la Consiliul Local arată că hotărârea a fost adoptată în baza deciziilor unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei metropoliane şi a studiilor de oportunitate.

 

Amendamentul de contra-atac

Fostul primar Radu Moisin, consilier local PDL, a declarat în plen să, după părerea sa, Fany ar trebui obligată să respecte legea şi să nu mai oprească în staţiile RATUC, pentru că în caietul de sarcini pe baza căruia a câştigat licitaţia singura staţie menţionată este cea din autogara Beta. „Compania de Transport Public are de suferit pentru că staţiile sunt blocate de Fany. În contractul semnat este prevăzută o singură staţie: autogara Beta. Nu respectă prevederile contractului”, a subliniat Moisin.

Consilieril PSD Claudia Anastase a cerut, în schimb, să afle care este stadiul unui proiect depus împreună cu Dan Tarcea privind analizarea punctelor în care ar putea să oprească toate firmele care traversează oraşul. Primarul ia cerut să aştepte analiza comisiei de trafic. „Susţin solicitarea făcută de domnul consilier Radu Moisin şi mi-o asum public. Am discutat şi cu conducerea RATUC, deci susţin această poziţie a CL pentru ca legea să fie respectată”, a spus Emil Boc. Anastase, în schimb, a insistat: „Legea îmi dă posibilitatea să depun un proiect de hotărâre, trebuie să fie tratat ca un proiect depus de primar şi orice alt consilier. De aceea vrem să ştim care este starea acestuia”.

 

CTP suferă de pe urma transportatorilor privaţi

„Problema la care se referă doamna Anastase este una de viitor. Ceea ce v-am propus eu se referă la pierderile pe care le suferă Compania de Transport Public zilnic. Ce propuneţi dumneavoastră nu afectează circulaţia în Cluj, pentru că se întâmplă deja, staţia de la Mihai Viteazul este blocată de Fany în fiecare zi. La ora actuală, legea se încalcă”, a spus Radu Moisin. Ovidiu Florian este de părere că problema adevărată este alta. „Zona metropolitană Cluj nu e deservită numai de compania Fany. Este deservită de către mulţi operatori economici, care unii dintre ei au trasee unde nu are Compania de Transport Public şi deservesc cetăţenii acestui oraş. În urmă cu două luni am propus să identificăm împreună cu CTP staţii-cheie unde se poate face uşor tranzitul de pe o companie de transport privată pe cea de transport local şi să fluidizăm circulaţia în aceste zone. Reiterez această idee, pentru că sunt cetăţeni ai Clujului care lucrează în afara oraşului”, a spus Florian. Consilierul Radu Moisin a amintit că în informare există un document care arată traseul depus de Fany la licitaţie, care prevede staţiile care vor fi folosite. „Introducerea altor staţii înseamnă să încălcăm legea, condiţiile din caietul de sarcini care s-a adjudecat anul trecut”, consideră acesta.

 

„Fluidizare prin aglomerare”

Opoziţia a continuat să insiste, iar proaspătul consilier Bîldea i-a luat apărarea lui Florian:  „Colegul meu a încercat să rezolve o problemă mai generală. Dumneavoastră sunteţi oraşul. În oraş nu mai poate să intre nimeni, dar obligaţia noastră e să-i ajutăm şi pe cei care vin oraş să poată fi lăsaţi şi în altă parte decât în autogară”. Gabriel Oniga a propus o analiză în legătură cu staţiile care pot fi utilizate de alţi operatori, stabiliea unui tarif şi astfel să se găsească o rezolvare. „Este un punct de vedere personal. Este o propunere originală a USL-ului, de fluidizare prin aglomerare. Clujul se sufocă dacă aducem maşini noi în centrul Clujului. Noi dorim să extindem liniile de transport cu RATUC-ul, vom avea mai multe trasee. Dacă vrem să fluidizăm traficul nu se poate face prin aglomerare, numai dacă guvernul USL nu are soluţii miraculoase”, a spus Emil Boc. Ioana Borza, de la PNL, a spus că opoziţia din Consiliul Local doreşte să „spargă” acest monopol al puterii: „Noi ne dorim o piaţă liberă şi ne dorim ca cetăţenii acestui oraş să poată alege”. „Orice companie poate contesta caietul de sarcini. De vreme ce a semnat contractul, Fany a fost de acord cu aceste staţii, iar dacă nu le respectă, încalcă legea”, a consluzionat Moisin. Propunerea acestuia a trecut cu 14 voturi pentru şi 12 împotrivă, informarea amendată fiind arobată de Consiliul Local.

 

Compania de transport a metropolei

Primarul Emil Boc a anunţat că mai multe localităţi din zona metropolitană a localităţii Cluj-Napoca s-au alăturat în mod legal pentru înfiinţarea unei asociaţii metropolitane de transport, care va permite astfel intrarea RATUC pe traseele dintre aceste localităţi, prin transformarea ei în societate comercială şi anularea obligativităţii de a organiza licitaţii pentru serviciile de transport în comun. „Am semnat, împreună cu primarii din Apahida, Floreşti, Baciu, Chinteni şi Ciurila, actele de constituire a Asociaţiei Metropolitană de Transport, care urmează să fie validată de instanţă săptămâna care urmează, după care ne vom adresa Consiliul Judeţean să scoată traseele cu aceste comune din lista licitaţiilor pentru transportul public de călători. Astfel, din vară, sperăm cât mai repede cu putinţă, RATUC să-şi extindă transportul în zona metropolitană. E deschisă şi pentru Jucu şi altele, acesta e doar primul pas. Cu siguranţă va fi extins şi în alte comune”, a declarat edilul Emil Boc în cadrul unei conferinţe de presă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.