Festivalul Filmului Francez ajunge la Cluj

39

Festivalul Filmului Francez se va desfăşura, începând cu ediţia a 22-a, primăvara, în perioada 24 aprilie – 6 mai, pe marile ecrane din nouă oraşe – Arad, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Sfântu Gheorghe, Timişoara.

„Inspirat de întreaga simbolistică a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – ‘Fiţi realişti, cereţi imposibilul!’ -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primăvara, care devine anotimpul său oficial, împrospătându-şi şi regândindu-şi secţiunile deja binecunoscute”, informează organizatorii într-un comunicat.

Filmele din cadrul festivalului vor putea fi văzute în perioada 2-5 mai, la Cluj-Napoca la Cinema Victoria.

Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutaţii intelectuale şi sociale în Franţa şi, prin ricoşeu, în toată Europa occidentală, FFF propune un Focus Mai ’68. Filme de ficţiune importante, precum „Milou en mai” / „Milou în mai” de Louis Malle, sau documentare inedite în România – „Mori la 30 de ani” de Romain Goupil sau celebrul „Revoluţia pluteşte în aer” de Chris Marker – vor ajuta publicul român să înţeleagă mai bine contextul şi mizele evenimentelor.

Secţiunea Competiţie propune şase filme – de debut sau a doua creaţie – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrăzneala, impertinenţa chiar, dar şi poezia, spun organizatorii.

În cadrul festivalului va fi acordat mai mult spaţiu discuţiilor pe fond – mai mulţi tineri regizori şi actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile şi demersurile lor artistice. Printre invitaţii care vor fi prezenţi la Bucureşti se numără Marine Francen, regizoarea filmului „Seminţe”, şi Vincent Macaigne, regizorul peliculei „Conform şi Consolare”, dar şi Mona Walravens, actriţă în „Echipa de fete” de Julien Hallard, care va fi prezentă în perioada 3-6 mai la Cluj şi Timişoara.

Săptămâna Cahiers du cinema, realizată în colaborare cu cea mai importantă revistă de film din Franţa, prezintă relaţia ambiguă pe care opera filmată o întreţine cu teatrul. Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinema şi autorul selecţiei acestui program, explorează jocul între „a fi” şi „a părea” în viaţa de zi cu zi, pe scenă şi în film, dar şi limitele, complicităţile şi divergenţele între realitate, teatru şi marele ecran.

Filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.