Funcționarii publici trimişi în judecată ar putea scăpa de suspendare

109

Proiectul legislativ inițiat de un senator PNL, prin care funcţionarii publici nu vor mai fi suspendați din funcție în situaţia trimiterii în judecată pentru săvârşirea unor fapte de corupţie, infracţiuni cu intenţie sau infracţiuni contra umanității se află, luni, pe ordinea de zi a Senatului.

Potrivit iniţiativei legislative depuse la începutul anului de senatorii PNL Răducu Filipescu şi Mircea Cazan, senatorul PSD Eugen Teodorovici şi senatorul UDMR Cseke Attila, „Articolul 94 alin. (1) litera m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (…) se abrogă”.

Este vorba despre articolul care prevede suspendarea din funcţie a funcţionarilor publici trimişi în judecată.

Potrivit expunerii de motive, senatorul PNL Răducu Filipescu consideră că, prin suspendare, funcţionarii publici sunt discriminaţi faţă de alte categorii de personal care îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi instituţie publică.

„În instituţiile publice desfăşurându-şi activitatea atât funcţionari publici, cât şi personal contractual, dar şi aleşi locali, pentru egalitate de tratament, este necesară modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în sensul abrogării art. 94 alin (1) litera m) care, prevede, pentru funcţionarii publici, suspendarea de drept a raportului de serviciu în situaţia trimiterii în judecată pentru săvârşirea unor infracţiuni de natura celor prevăzute la art. 54 litera h), ceea ce reprezintă, în opinia noastră, discriminarea funcţionarilor publici faţă de celelalte categorii de personal care îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi instituţie publică”, susţine Răducu Filipescu, în expunerea de motive a proiectului de lege.

Articolul 54 din Statutul funcţionarilor publici, la litera h), stabileşte că o persoană poate ocupa o funcţie publică, dacă „nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie şi de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice”.

„Apreciem că prevederile articolului 94 alin (1) litera m) ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici trebuie să fie în concordanţă cu prevederile Codului Muncii, cu cele ale Legii nr. 393/2004 (Statutul aleşilor locali-n.r.) şi cele ale Legii nr. 215/2001 (Legea administraţiei publice locale-n.r.)”, spune Filipescu.

Parlamentarul dă exemplu Codul muncii, care prevede suspendarea de drept a raportului de muncă doar în cazul arestării preventive, a statutului aleşilor locali, care statuează ca unică situaţie de suspendare a mandatului cazul în care acesta nu respectă declaraţia privind interesele personale în termenele prevăzute de lege, şi legea administraţiei publice locale, care stipulează că mandatul de consilier local se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv, nu şi în cazul trimiterii în judecată.

„Un alt argument în susţinerea abrogării articolului 94 alin (1) litera m) din Legea 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici îl constituie încălcarea principiului prezumpţiei de nevinovăţie instituit de Codul Penal, în virtutea acestei prezumpţii, este acela împotriva căruia a fost declanşat un proces penal este prezumat nevinovat până la dovedirea vinovăţiei într-un proces public, cu asigurarea garanţiilor dreptului la apărare.

De aceea susţinem că toţi cetăţenii care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unei instituţii publice, indiferent dacă au calitatea de funcţionar public, înalt funcţionar public personal contractual, ori ales local trebuie să beneficieze de tratament egal în faţa legii şi a autorităţiilor publice”, argumentează liberalul.

Potrivit expunerii de motive, „pentru asigurarea tratamentului egal în faţa legii şi a autorităţilor publice, precum şi pentru respectarea principiului prezumpţiei de nevinovăţie”, până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care să stabilească vinovăţia funcţionarului, nu se impune suspendarea de drept a raportului de serviciu.

Dacă Senatul nu va vota inițiativa legislativă, aceasta va fi adoptată tacit, iar apoi va fi transmisă Camerei Deputaților, care este for decizional.

În martie, președintele interimar al PNL de atunci, Raluca Turcan, a declarat că partidul nu susține această inițiativă legislativă și că proiectul nu a fost supus dezbaterii conducerii formațiunii.

„Inițiativa legislativă cu privire la Statutul funcționarilor publici nu are girul PNL şi nu va fi susținută. Măsura suspendării de drept din funcție a funcționarului public la momentul trimiterii în judecată pentru o serie de infracțiuni prevăzute în legea în vigoare este necesară și trebuie menținută. De altfel, acest lucru a fost constatat și prin mai multe decizii ale Curții Constituționale care confirmă necesitatea unor măsuri de natură a asigura integritatea funcției publice”, a declarat președintele interimar al PNL, Raluca Turcan, la solicitarea MEDIAFAX.

În schimb, liderul PSD, Liviu Dragnea, a precizat, tot la acel moment, că susține propunerea legislativă care prevede ca funcţionarilor publici să nu li se mai suspende de drept raportul de serviciu în situaţia trimiterii în judecată pentru săvârşirea unor fapte de corupţie, infracţiuni cu intenţie sau contra umanităţii.

„Nu cred că este o idee rea pentru că trebuie să ne obişnuim şi cu principiul de prezumţie a nevinovăţiei. Până când un om este condamnat, nu cred că trebuie să plece de la serviciu. Sunt de acord cu acestă propunere, susţinem”, a spus Dragnea.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ