Inaugurarea unui lot de autostradă Sebeş-Turda, amânată din cauza unei dispute

531

Una dintre problemele cu care se confruntă România este numărul insuficient de kilometri de autostrăzi raportat la populaţia şi suprafaţa acesteia. Această problemă se reflectă într-o mobilitate redusă, conectivitate insuficientă la nivelul anumitor regiuni şi trafic ridicat. Deşi unele proiecte de infrastructură sunt finalizate acestea nu sunt puse în funcţiune din cauza unor interpretări greşite a Regulamentului de Recepţie. Lotul trei din Autostrada A10 Sebeş-Turda nu se deschide din cauza unor dispute între constructor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar şoferii sunt nevoiţi să circule în continuare pe drumul naţional alăturat.

 

Construcţia autostrăzii Sebeş-Turda a fost scoasă în luna iulie 2013 la licitaţie de Compania Naţionala de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Derularea licitaţiei aferentă celor patru tronsoane de autostradă a fost realizată în timp record, unic în istoria CNADNR SA, respectiv 50 de zile calendaristice.

Pentru lotul trei al autostrăzii, licitaţia a fost câştigată de firma italiană Tirrena Scavi, ce a primit şase milioane euro  pentru construcţia a 12,45 km din autostrada Sebeş-Turda, lot trei.

Deşi în luna noiembrie 2017 a fost programată spre inaugurare deschiderea autostrăzii, recepţia acesteia nu a fost făcută încă datorită unor dispute dintre constructor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii  Rutiere (CNAIR).

 

Fără autostradă din cauză că nu avem becuri LED, ci becuri cu sodiu

Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură se plâng de faptul că CNAIR, se ascund după legislaţie interpretând într-un mod greşit Regulamentul de Recepţie. Mai exact, aceştia nu sunt mulţumiţi de faptul că în loc de becuri LED, s-au pus becuri cu sodiu, iar mixtura asfaltică nu este cea prevăzută în proiect, ci chiar una de calitate superioară.

Ionuţ Ciurea, vicepreşedintele şi directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructură este de părere că această situaţie este una absurdă şi că viaţa şoferilor este pusă în pericol, aceştia fiind nevoiţi să circule în continuare pe drumul naţional alăturat. Mai mult decât atât, acesta spune că Regulamentul de Recepţie permite recepţionarea părţilor independente din punct de vedere funcţional ţi nu vede logica faptului că este căutat nod în papura constructorului din moment ce principala lucrare din proiect este finalizată.

„Regulamentul de Recepţie este interpretat din două puncte de vedere diferite, dar ambele corecte. Acest Regulament nu este foarte clar din punctul de vedere al procesului de deschidere a autostrăzii şi totul depinde de cum privim legea respectivă. Astfel avem două variante: una că putem deschide autostrada, chiar dacă unele detalii precum sunt becurile sunt diferite faţă de ce este prevăzut în proiect şi a doua că nu putem da drumul la autostradă, până când absolut tot ce este în proiect nu este gata.

După cum am mai spus există posibilitatea să se recepţioneze părţi independente din punct de vedere funcţional. CNAIR ar putea să recepţioneze lucrările pentru că autostrada este funcţională, iar vremea îşi spune cuvântul şi şoferii au nevoie să fie în siguranţă. Dacă s-ar da drumul la trafic se poate circula fără nici o problemă.

Din păcate în acest moment există unele disputele dintre CNAIR şi constructor ca de genul că ar trebui să se pună becuri LED şi nu cu sodiu, ceea ce mi se pare o tâmpenie. Detaliile astea pot să rămână în afara recepţiei şi până atunci se poate da drumul la trafic deoarece oamenii riscă să îşi piardă viaţa pe drumul naţional alăturat când au o autostrada gata ţiplă. Noi vorbim din punct de vedere al cetăţenilor.

Nu spunem, că CNAIR nu ar trebui sa tragă la răspundere constructorul pentru faptul că nu au fost finalizate mici detalii, dar aceste nu împiedică deschiderea autostrăzii.

Chiar dacă scrie negru pe alb cum ar trebui să fie proiectul, compania susţine ceva, constructorul susţine altceva şi uite aşa avem ce are efecte asupra şoferilor. Constructorul a zis ca nu asta a fost înţelegerea, ceilalţi susţin altceva, nici nu contează până la urmă care are dreptate contează punctul de vedere al şoferilor pe care nu îi interesează disputa dintre cele două părţi.

Hai sa recepţionăm o parte care este funcţională , partea aceasta fiind chiar autostrada de care avem nevoie, iar după să finalizăm şi celelalte detalii. Ce este mai sigur? Să mergi pe o autostradă neluminată de becuri LED, ci de becuri cu sodiu , sau să mergi mizeria a aia pe DN?

Dacă mâine va fi un accident major pe celălalt drum, vom fi vinovaţi moral deoarece nu am fost în stare să dăm drumul cât mai repede la autostradă şi ne-am legat de mici detalii care nu zic că nu sunt chiar aşa de importante, dar care nu reprezintă un impediment pentru acest lucru. Daţi drumul la autostradă şi după aia judecaţi-vă voi intre voi ce faceţi cum faceţi! Şi mai e ceva.. Mai mult decât atât s-au legat de faptul că mixtura asfaltică de pe poduri nu e aia din proiect, dar e chiar una mai bună. Absurd!

Având în vedere această situaţie nu se ştie când se va da drumul la autostradă, sperăm că acest lucru se va întâmpla cât mai repede deoarece urmează şi vremea rea şi chiar avem nevoie de acest drum. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii  Rutiere e în subordinea Ministerului Transporturilor, iar ministrul transporturilor are opţiunea de a asculta de ei, sau de a asculta de cei de la guvernare sau de a asculta de bunul simt şi de vocea şoferilor”.

Recepţia pentru acest lot trebuia făcută pe 28 noiembrie, dar la data respectivă comisia de recepţie nu şi-a făcut simţită prezenţa. În locul comisiei au apărut doi reprezentanţi ai CNAIR care s-au plâns de faptul că nu sunt finalizate unele detalii minore, aceştia ameninţând că nu se va face recepţia decât dacă totul este finalizat până la ultimul fir de iarbă. Acest lucru s-a întâmplat şi în cazul lucrărilor pe A1 între Dumbrava şi Margina, parte din Lugoj-Deva lot 2, segment perfect funcţional din decembrie 2016 care a fost deschis abia în martie 2017 datorită unor şanţuri lipsă.

LĂSAȚI UN MESAJ