În dosarul de insolvenţă a companiei clujene producătoare de lenjerie intimă Jolidon a avut loc o schimbare care ar putea schimba structura acestui business. Thomas Manns, a devenit prin intermediul Astra Rail Management Gmbh, compania prin care neamţul a preluat şi afacerea de transport feroviar a lui Cristi Burci. Potrivit surselor din piaţa insolvenţelor, Manns a fost băgat în afacerile Jolidon de către Rudolf Vizental, partener al Casei de Insolvenţă Transilvania, afacerea lui Andrei Cionca.

 

Potrivit ultimei rectificări din cadrul tabelului, compania nemţească Astra Rail Management Gmbh condusă de omul de afaceri german Thomas Manns are de primit de pe urma insolvenţei Jolidon aproape o treime din creanţele acceptate ale insolvenţei producătorului clujean de lenjerie intimă, adică 25.963.941 de euro. Thomas Manns nu a avut nici o relaţie contractuală cu Jolidon, până când compania clujeană a intrat în insolvenţă, el doar a cumpărat, prin intermediul firmei nemţeşti creanţele pe care alţi creditori le aveau la Jolidon, cea mai mare creanţă fiind cea pe care o deţinea BCR.

Potrivit surselor de pe piaţa financiară, el a intrat în această schemă prin intermediul lui Rudolf Vizental, un arădean care a fost cooptat ca partener de Casa de Insolvenţă Transilvania (CITR). El a venit în cadrul CITR cu un pachet de firme aflate în insolvenţă printre care şi Astra Rail, afacerea falimentară a lui Cristi Burci. De altfel, prin intermediul lui Vizental, Manns a ajuns să cumpere Astra Rail.

De altfel, în urma cumpărării acestei creanţe, Astra Rail Management a devenit acţionar în cadrul Jolidon. Ulterior, după intrarea în insolvenţă, potrivit datelor publice, Casa de Insolvenţă Transilvania a acordat, împreună cu Astra Rail, un împrumut în valoare de 700.000 de lei. Împrumutul a beneficiat de clauza de ”urgenţă”, astfel că nu a avut nevoie de nici o aprobare.

”Împrumutul acordat de urgenţă la data de 22.06.2015 de către ASTRA RAIL MANAGEMNET GMBH şi CIONCA ANDREI VALENTIN este în sumă de 700.000 euro în vederea finanţării activităţii curente a debitoarei, şi anume efectuarea plăţilor către furnizorii esenţiali, achiziţia materiilor prime, participarea la târguri, plata salariilor. Acest împrumut a fost acordat datorită situaţiei financiare a debitoarei ,datorită perioadei cruciale pentru activitatea Jolidon şi rezultatele următoarelor 3 sezoane (toamnă 2015, primăvară 2016 şi toamnă 2016), deoarece acestea depind direct de participarea la târguri şi expoziţii de profil. În vederea obţinerii de comenzi pentru sezoanele viitoare, era necesar achiziţionarea de materii prime în vederea confecţionării produselor Jolidon şi participării la principale târguri organizate în această perioadă. La momentul acordării împrumutului Jolidon nu deţinea resursele financiare necesare continuării activităţii de producţie. Împrumutul a fost acordat de urgenţă, nefiind posibil amânarea până la prima Adunare a Creditorilor pentru aprobarea din partea creditorilor, existând posibilitatea pierderii unor oportunităţi de contractare”, arată documentele Casei de Insolvenţă Georgiu care se ocupă de insolvenţa Jolidon.

jolidon

Negocieri pentru ”cadavre” financiare

Thomas Manns a ajuns să preia afacerile de transport feroviar în acelaşi mod în care încearcă să preia afacerea Jolidon: cumpărând creanţe de la bănci. Pentru cine are capital financiar afacerea este una bună. Practic, băncile vând creanţele cu sume mult mai mici pentru a nu ieşi în pierdere totală de pe urma falimentului afacerii pe care au creditat-o.

În vârstă de 39 de ani, Manns a negociat cu băncile care au finanţat businessul lui Burci şi a dobândit controlul fostelor companii Meva, Romvag Caracal şi Astra Vagoane Arad. Rudolf Vizental a fost practicianul în insolvenţă care s-a ocupat de lichidarea Astra Rail.

Preluarea afacerilor lui Cristi Burci a fost lejeră pentru că omul de afaceri are probleme penale. Acum el se află în control judiciar într-un dosar în care este cercetat.

La sfârşitul lui aprilie a fost pus sub control judiciar pe 60 de zile, de Tribunalul Olt, în dosarul în care este acuzat de devalizarea ROMVAG Caracal. De asemenea, această măsură a fost luată şi pentru Ion Dinoiu, fostul director ROMVAG Caracal şi candidat UNPR la primăria municipiului, Clara Clementina Gheocov, fost director al ROMVAG şi actual administrator special al „Adevărul”, Denisa Turcu, fost administrator special al „Adevărul”, şi Vilson Stancu, membru al CA Romvag. Solicitarea procurorilor DIICOT a fost judecată, săptămâna trecută, de vicepreşedintele Tribunalului Olt, judecătorul Liliana Oprea.

Potrivit procurorilor DIICOT Olt, cel care a cumpărat ROMVAG de la statul român, omul de afaceri Cristian Burci, începând cu anul 2006, a iniţiat un grup infracţional organizat, sprijinit de fostul director al fabricii, Ion Dinoiu, actual candidat UNPR la Primăria Caracal, dar şi de alte opt persoane.

Anchetatorii arată că membrii grupului condus de Burci au prejudiciat ROMVAG Caracal şi bugetul statului prin abuz în serviciu şi delapidare, în valoare de 7.099.000 euro şi 3.811.756 lei, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei, iar prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive, au creat un prejudiciu statului român în sumă de 25.646.825 lei.

Sursele judiciare susţin că Burci a devalizat fosta fabrică de vagoane ROMVAG Caracal prin metoda „suveica”. Acesta şi acoliţii săi au înfiinţat un off-shore în Luxemburg care a luat de la societatea din Olt un împrumut care a ajuns la peste şapte milioane euro.


Când a început picajul Jolidon

Problemele Jolidon au început în 2009, când societatea nu şi-a mai putut plăti contractorii. În 2009, unul dintre furnizorii firmei clujene Jolidon, Lectra Deutschland a depus la Tribunalul Cluj o cerere prin care solicita intrarea în insolvenţă a societăţii pentru o datorie de 100.000 de lei. De altfel, SC Jolidon a avut în 2009 opt procese comerciale pentru neplata diferitelor datorii.

În anul 2009, la bilanţul Finanţelor din Cluj pe anul trecut, SC Argos, producătorul de chiloţi şi costume de baie, avea datorii de 4,8 milioane de lei, firma producătoare de lenjerie intimă, Jolidon, a raportat raportase datorii de peste 150 de milioane de lei, iar Flacăra, o societate care activa în domeniul confecţiilor, raporta datorii la bugetul de stat de peste 400.000 de lei. Aceste firme au însemnat marea industrie a textilelor clujene. L-au avut în comun pe omul de afaceri, Gabriel Cârlig, care susţinea că industria textilă întâmpină doar o perioadă de criză.  

Sebastian Albescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.