În plin cod de caniculă, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, face vizite de imagine pe traseul Autostrăzii Transilvania şi reziliază contracte, când mult mai simplu şi elegant ar fi fost ca licitaţiile de atribuire să nu aibă alura unor salve de tun şi ministerul să supravegheze derularea lucrărilor. La sfârşitul acestei săptămâni o parte din contractul aferent lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva a fost reziliat iar firmele Asocierea Salini Impregilo SPA şi SECOL – Societa Edile Construzioni e Lavori (antreprenor) şi Asocierea SC Primacons Group SRL – Consitrans SRL (supervizor) au fost amendate pentru neregulile depistate.

 

Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor şi Ştefan Ioniţă, directorul General al CNAIR au continuat, în perioada 9-10 august, inspecţiile inopinate pe şantierele autostrăzilor Lugoj – Deva şi Sebeş – Turda. În urma constatării mai multor nereguli sesizate la faţa locului, s-a decis rezilierea parţială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, dar şi penalizarea Antreprenorilor care nu au respectat termenele şi calitatea lucrărilor. De asemenea, Consultanţii au primit penalităţi pe Loturile 2 şi 3 ale Autostrăzii Lugoj-Deva, pentru că  nu au supravegheat corespunzător lucrările. În vizitele anterioare pe  aceste şantiere, dar şi în discuţiile de la Ministerul Transporturilor, ministrul Răzvan Cuc le-a atras atenţia constructorilor şi consultanţilor că riscă sancţiuni care pot merge până la rezilierea contractelor, în cazul în care nu respectă termenele de execuţie şi calitatea lucrărilor.

Valoarea contractului de supervizare este de aproape 6,6 milioane de de lei, fără TVA, iar valoarea contractului de proiectare şi execuţie este de 562.730.583,80 de lei, fără TVA, din această sumă 478.320.996,23 de lei fiind fonduri europene. Astfel că, dacă situaţia ajunge să fie dramatică, UE poate sista aceste fonduri şi autostrada va ajunge în plop.

autostrada lugoj deva

Autostrada de macaroane

Firma italiană SALINI IMPREGILO nu este la prima afacere cu statul român, această companie fiind contractată şi pentru lotul 3 de autostradă Sibiu – Orăştie. Compania italiană a lucrat atât de bine pe acea porţiune încât o porţiune de drum s-a surpat pentru din cauza terenului nisipos pe care a fost construit. Pentru această lucrare, Salini Impregilo SpA a primit în total 602,9 milioane de lei, fără TVA, a informat CNAIR (din care 35,3 milioane reprezintă actualizări de preţ, restul de 567,6 fiind valoarea lucrărilor executate). Autostrada executată de italieni are, în continuare, numeroase deficienţe, dar şi lipsuri (cum ar fi spaţiile de servicii sau funcţionalitatea sistemului de semnalizare electronică). Contractul cu Salini a fost reziliat, iar porţiunea de drum a fost reabilitată de DRDP Cluj, ocazie cu care au mai fost sifonaţi nişte bani.

În noiembrie anul trecut, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.

Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene. Pentru traseul deficitar, din punctul de vedere al solului pe care a fost construit lotul de autostradă, primul studiul de fezabilitate realizat datează din 2003, fiind realizat de firma Consitrans.

 

DNA a mirosit puţin actele Consitrans

Consitrans a fost prinsă cu garda jos în cadrul porţiunii Sibiu – Orăştie şi pe alte aspecte, mai recente. Potrivit unui raport, ”pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov. Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului şi ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei.

Corpul de Control a mai sesizat şi că atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare”. Firma Consitrans este controlată de Eduard Hanganu, care s-a aflat în atenţia DNA în cadrul unei anchete privind contractele încheiate cu CNADNR sau cu Ministerul Transporturilor.


Un pic de SRI

Grup Primacons, firmă din Slatina, este controlată de Octavian Bălţoi, un apropiat al familiei comandantului SRI Gorj, Marius Voinea. Societatea ocupă locul II la contracte din PNDL, în Gorj, conform unui raport al Expert Forum. „Familia Bălţoi are mai multe afaceri cu imobiliare în Slatina, iar în 2009 Octavian Bălţoi figura în Top 500 Forbes. Fiul şefului SRI Gorj, Marius Voinea, este asociat cu Adriana Bălţoi, fiica lui Octavian Bălţoi la o firmă. Presa a scris despre Bălţoi că este apropiat de Ion Călinoiu, preşedinte al CJ Gorj (PSD) şi de Laurenţiu Ciurel, fost director general al CEO”, susţin cei de la Expert Forum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.