Mogulul media Cristi Burci a vrut să aprindă becurile unui oraş cu cadavre de animale

443

Cristi Burci, om de afaceri, mogul media şi partener de ”învârteli” cu Verestoy Attila, a vrut să facă încă o afacere cu cadavre: producerea de energie electrică din biomasă de origine animală. Însă socotelile nu au mers şi firma prin care s-a încercat această afacere, WASTE 2 ENERGY MANAGEMENT SRL, a intrat în faliment. Însă, pentru norocul surâde mereu celor unşi cu toate alifiile, Burci a reuşit să nu plătească lichidatorul judiciar care, până la urmă, şi-a recuperat banii de stat care, la rândul lui, ar fi trebuit să primească aproape jumătate de milion de lei de firma WASTE 2 ENERGY MANAGEMENT SRL.

 

În 2012, Cristi Burci a derulat o serie de demersuri pentru ca, prin intermediul firmei WASTE 2 ENERGY MANAGEMENT SRL, unde era acţionar majoritar, alături de o cunoştinţe veche şi stabilă de-a lui, Ioana Daiana Straulea, să asigure energia electrică pentru iluminatul public din oraşul Codlea. În oraşul respectiv există unul dintre principalele puncte de colectare ale Protan, o altă afacere de-a lui Burci care se ocupă de deşeurile de origine animală.

În urmă cu cinci ani, în strategia Municipiului Codlea apărea şi proiectul lui Cristi Burci. „O asemenea iniţiativă are ca beneficiar SC Waste 2 Energy Management SRL şi îşi propune realizarea unei instalaţii tehnologice de producere a energiei din biomasă prin cogenerare, cu o capacitate de 4 MW”, se menţionează în strategie.

Însă, afacerea nu s-a mai concretizat, între timp afaceristul a fost arestat, după aceea eliberat, iar în vara anului trecut firma menţionată anterior a făcut o cerere de intrare în insolvenţă. La masa credală, singurul care avea de primit bani de pe urma acestei insolvenţe a fost statul român care s-a înscris în tabelul de creanţe cu 491.889 de lei către buget. Lichidatorul judiciar a fost numit AA TOTAL INSOLVENCY şi plătit cu 3.000 de lei. Însă, spre surprinderea tuturor, singurele active găsite în firma lui Burci şi Straulea au fost două licenţe expirate de software.

În urmă cu o lună, judecătorul sindic a emis următoarea sentinţă prin care a închis procedura de insolvenţă şi a dispus radierea firmei. ”În baza art.174 din Legea nr.85/2014 închide procedura insolvenţei împotriva debitorului. Radiază societatea debitoare din Registrul Comerţului Bucureşti. În baza art.179 din Legea nr.85/2014 sentinţa de închidere a procedurii va fi notificată DIRECŢIEI GENERALE REGIONALE A FINANŢELOR PUBLICE Bucureşti şi OFICIULUI REGISTRULUI COMERŢULUI Bucureşti de pe lângă Tribunalul Bucureşti, pentru efectuarea menţiunii. Dispune plata către lichidatorul judiciar AA TOTAL INSOLVENCY IPURL a sumei de 3.000 lei reprezentând onorariu şi 354,70 lei reprezentând cheltuieli de procedură din fondul prevăzut la art. 39 alin 4 din lege”, arată soluţia pe scurt a instanţei.

Potrivit celor dispuse de magistrat, banii pentru onorariul lichidatorului vor fi plătiţi dintr-un fond de rezervă al Registrului Comerţului, adică tot de stat!

 

Burci arestat şi eliberat

În cursul anului trecut, omul de afaceri Cristi Burci, implicat în afacerea Protan Dej, business-uri feroviare şi patronul trustului de presă Adevărul, a fost arestat de procurorii DIICOT pentru implicare în infracţiuni de evaziune fiscală de aproximativ opt milioane de euro.

Potrivit anchetatorilor,  Burci, a iniţiat, începând cu anul 2006, un grup infracţional organizat, sprijinit de fostul director al fabricii, Ion Dinoiu, actual candidat UNPR la Primăria Caracal, dar şi de alte opt persoane.

Printre acestea se numără şi Denisa Turcu, administratorul special al „Adevărul”. Membrii grupului ar fi prejudiciat ROMVAG Caracal şi bugetul statului prin evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare, abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave. Anchetatorii spun că prejudiciul cauzat ROMVAG se ridică la peste 7 milioane de euro şi 4 milioane de lei.

Tot începând cu anul 2006, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, cei vizaţi de anchetă „au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei”. Pe de altă parte, prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile care nu au la bază operaţiuni reale, grupul condus de Cristian Burci a creat un prejudiciu statului român de peste 25 de milioane lei.

În timpul cercetărilor, Cristi Burci a fost eliberat din arest şi pus sub control judiciar.

 

Burci a tors şinele CFR-ului

Conform unor surse judiciare, afacerea anchetată acum de DIICOT are fire care duc spre o afacere pe care Cristi Burci a început-o în 2007. Atunci, conducerea CFR Marfa a decis înfiinţarea unor societăţi mixte cu ajutorul cărora să repare/modernizeze vagoanele învechite pentru ca ulterior acestea să poată fi închiriate.

A apărut SC Rolling Stock Company SA , cu un capital social subscris de 397.620.000 de lei, iar potrivit Registrului Comerţului, acţionarii erau  CFR MARFĂ (41,9999%), Grup Feroviar Român (39,998%), Raiffeisen Bank (17,9971%) şi două persoane fizice, Viorel Negruţ (0,0025%) şi  Vasile Didila (0,0025%). După câteva luni, CFR Marfă a emis un anunţ de asociere cu două societăţii controlate de Cristi Burci. SC Servtrans Invest şi International Railway Systems (IRS).

Apoi, prin IRS, Burci a preluat afacerile pe Europa a concernului american “American Trinity Industries”, unul dintre cei mai mari producători de vagoane de marfă din  Statele Unite.

Sertrans Invest a reprezentat baza de la care Cristian Burci a construit ulterior un adevărat imperiu în domeniul feroviar; Romvag Caracal sau MEVA Drobeta Turnu Severin sunt doar câteva din societăţile mai cunoscute din sistem, care au ajuns sub controlul lui Burci. Perla coroanei din grupul de firme al magnatului este reprezentată de International Railway Systems, societate înregistrată în Luxemburg cu care Cristian Burci a preluat afacerile din Europa ale concernului American Trinity Industries, un important producător de vagoane de marfa din SUA. Grupul lui Burci, IRS deţine fabricile de vagoane de marfă Astra Arad, Meva Turnu-Severin şi Romvag Caracal.


Implicat în afacerea cadavrelor de la Protan

În septembrie 2011, Cristian Burci şi-a vândut acţiunile deţinute la Protan, prin Phoenix Farm, partenerului Atev Fehérjefeldolgozó din Ungaria, cu care s-a asociat în 2006 pentru concesionarea activităţii de ecarisaj la nivel naţional. Tranzacţia a fost anunţată de Protan printr-un comunicat transmis Bursei de Valori. Apoi, tot în septembrie, o altă mega afacere deţinută de Burci, International Railway Systems (IRS) a fost cumpărată, în proporţie de 50% de către senatorul UDMR Attila Verestoy. Alături de Verestoy, conform unui interviu dat de senator pentru Capital, în acţionariatul firmei vor apărea şi băncile la care IRS-ul lui Burci avea datorii. Cele trei fabrici producătoare de vagoane ale lui Cristian Burci (Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva) au intrat în insolvenţă, datoriile totale ale companiei către bănci ridicându-se la 120 de milioane de euro.


“Spatele” lui Burci

Firma Protan SA, a fost privatizată în 2002 pe vremea lui Ovidiu Muşetescu. Pachetul majoritar de acţiuni al Protan (70,09%) a fost cumpărat, atunci, de la APAPS, de firma Phoenix Pharm, controlată de Cristian Burci prin intermediari. La acea dată, Phoenix Farm era deţinută de trei societăţi: Daim Imobiliara (33%, reprezentată de Ileana Creştin), Farmavet (23%, reprezentată de Paul Sorin Stănescu) şi Romanian Industrial Development (23%, reprezentată de Adrian Alexandru, cetăţean american din New York). Ulterior, după preluarea Protan, Romanian Industrial Development (RID), reprezentată de paravanul bucureştean Adrian Ionescu, avea să deţină 50,5%, iar Daim, Imobiliara 41%.Adrian Ionescu avea să rămână principalul paravan al lui Burci în afacerea Pheonix Med până în 2007 când locul său avea să fie luat de avocatul Paul Alin Drinceanu. De-a lungul timpului, Protan a primit, spre exemplu, un contract de aproximativ 18 milioane de euro de la SNT CFR SA, pentru “erbicidarea” spaţiului dintre şinele de cale ferată. La data respectivă, Ministrul Transporturilor era Miron Mitrea. Mai mult, la unul dintre directorii Protan a fost Ion Mitrea, fratele fostului ministru. În 2006, după ce Călin Popescu Tăriceanu a creat cadrul legal necesar, Agenţia Domeniilor Statului a concesionat pentru zece ani consorţiului format din Protan şi ATEV (Ungaria), în urma unei licitaţii aranjate, activitatea de neutralizare a deşeurilor de origine animală la nivel naţional. Burci şi fostul premier Tăriceanu au fost parteneri de afaceri în Prima Broadcasting Group SA

Sebastian Albescu

LĂSAȚI UN MESAJ