Contractul pentru proiectarea şi execuţia segmentului de autostradă Gilău – Mihăieşti a fost acordat asocierii Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro – Viaponte Rom pentru suma de 446,1 de milioane de lei, fără TVA. Societatea din Italia a fost implicată într-o serie de scandaluri, fiind trecută pe o ”listă neagră” întocmită de Comisia Europeană, iar cealaltă societate este controlată de portughezi. Această licitaţie a avut loc în urmă cu un an, însă cei de la Tirrena Scavi au contestat rezultatul, contractul fiind semnat abia acum.

 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a semnat „Contractul de proiectare şi execuţie a Autostrăzii Braşov – Tg. Mures – Cluj – Oradea, Sector 3A: Cluj Vest (Gilău) – Mihăieşti, km 0 plus 000 – km 25 plus 500, tronson 3A2, km 8 plus 700 – km 25 plus 500”. În urma licitaţiei, contractul a fost atribuit Asocierii IMPRESA COSTRUZIONI GIUSEPPE MALTAURO SpA – S.C. VIAPONTE ROM S.R.L. (reprezentată, în calitate de Lider al Asocierii de IMPRESA CONSTRUZIONI GIUSEPPE MALTAURO SpA), şi are o valoare totală de 446.127.400,01  lei fără TVA. Astfel, pentru 17 km de autostradă, italienii vor încasa peste 5,8 milioane de euro pentru fiecare kilometru construit, finanţarea proiectului este asigurată din Bugetul de Stat. Durata contractului este de 18 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare şi 12 luni durata de execuţie a lucrărilor. În perioada 2014 – 2015, firma italiană Maltauro a fost implicată într-o serie de scandaluri, drept pentru care societatea a fost inclusă pe o ”listă neagră” de Comisia Europeană. Reuters, în 2014 procurorii din Milano au deschis o anchetă în care politicieni şi antreprenori au fost acuzaţi de măsluirea unei licitaţii în valoare de aproape 100 milioane euro al cărei obiect era realizarea unor lucrări de racordare a complexului expoziţional Expo 2015 din Milano la o reţea de canale. Potrivit procurorilor, Maltauro a primit tratament preferenţial în cursul procedurii de achiziţie publică. Au existat intermediari care au facilitat legăturile dintre firmă şi doi membri ai comisiei de licitaţie. Firma italiană ar fi primit informaţii confidenţiale care au ajutat-o să câştige contractul.

 

Italieni arestaţi

În urma cercetărilor, Enrico Maltauro, acţionar şi administrator al companiei a fost arestat la domiciliu. Scandalul a mai dus la arestarea vărului acestuia, anume Domenico Maltauro, a unor politicieni locali importanţi precum şi a oficialului guvernamental însărcinat cu proiectul Expo 2015, anume Antonio Acerbo.

Problemele Maltauro nu s-au sfârşit aici. Acuzele de corupţie aduse fostul administrator şi acţionar Maltauro au determinat Comisia Europeană (CE) să interzică firmei accesul la licitaţia destinată realizării unei clădiri la un Centru de cercetare tehnico-ştiinţifică al UE, situat în localitatea Ispra. Mai mult, interdicţia a fost extinsă la orice licitaţie pe proiecte finanţate din fonduri europene, timp de doi ani şi zece luni. Firma a fost acuzată că nu a adoptat măsuri corespunzătoare împotriva fostului administrator şi că a tras foloase din trucarea licitaţiei Expo.

Interdicţia de participare la licitaţii a fost atacată de Maltauro în faţa unui tribunal. Oficialii acestei firme au argumentat că sancţiunea etse disproporţionată şi că de fapt au luat măsurile necesare în cazul fostului administrator şi acţionar. Chestionaţi de Digi24.ro în privinţa cazului Ispra, oficialii Maltauro au informat că CE a revocat decizia privind excluderea companiei. Oficiali ai CE au declarat Digi24.ro că revocarea măsurii a avut loc după ce Maltauro a îndreptat situaţia. ”Impresa Costruzioni Giuseppe Maltauro SpA a fost exclusă în 2015 de la participarea în procedurile de achiziţii finanţate de la bugetul Uniunii Europene. Compania a luat măsurile de remediere necesare şi, ulterior, Comisia a ridicat interdicţia. Astfel, compania poate participa din nou la procedurile de achiziţii derulate de Uniunea Europeană”, spun oficiali ai Comisiei Europene. Totodată Maltauro atrage atenţia că proiectul autostrăzii Nădăşelu-Mihăileşti este finanţat de la bugetul de stat şi nu din fonduri UE.

 

Licitaţie contestată de Tirrena Scavi

Întregul sector de Autostradă 3A2, având lungimea de 16,8 km, se desfăşoară pe teritoriul administrativ al judeţului Cluj. Traseul autostrăzii porneşte din zona Nodului Nădăşelu, de la km 8+700 şi asigură conexiunea la km 25+500 cu sectorul 3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău. La km 17+800 este prevăzută execuţia a câte o parcare de scurta durată pe fiecare parte a autostrăzii. „Autostrada Braşov – Tg. Mureş – Cluj – Oradea face parte din strategia CNADNR S.A. de dezvoltare a infrastructurii rutiere şi îmbunătăţire a circulaţiei pe drumurile publice. Este un proiect la început de drum şi sperăm şi mizăm pe seriozitatea antreprenorului, nivelul de aşteptare este foarte mare, solicităm să dea dovadă de responsabilitate pentru respectarea clauzelor contractuale, a termenelor stabilite în vederea finalizării proiectului” a declarat Cătălin Homor, Directorul General al CNADNR.

Licitaţia pentru Nădăşelu-Mihăileşti a fost demarată în urmă cu un an. În luna august 2015, CNADNR a desemnat asocierea italo-portugheză Maltauro-Viaponte drept câştigătoare a procedurii de achiziţie publică. Rezultatul a fost contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) de către o altă firmă italiană participantă la licitaţie, anume de către Tirrena Scavi. După ce CNSC a dat dreptate CNADNR şi firmei Maltauro, Tirrena Scavi s-a îndreptat la Curtea de Apel, depunând o acţiune judecătorească. Şi de această dată CNADNR i s-a dat dreptate, decizia instanţei fiind pronunţată în luna noiembrie.

 

Ofertele pentru construirea segmentului de autostradă

  1. 371,9 milioane lei – Asocierea Tirrena Scavi – Societa Italiana per Condotte d’Acqua
  2. 378,6 milioane lei – Asocierea Serenissima Construzioni – PST Group JSC – Luca Way
  3. 421,3 milioane lei – Salini Impregilo
  4. 446,1 milioane lei – Asocierea Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro – Viaponte Rom
  5. 463,3 milioane lei – Asocierea Astaldi – Max Boegl Romania
  6. 484,9 milioane lei – Strabag
  7. 498,1 milioane lei – Asocierea Straco Grup – AZVI – Specialist Consulting
  8. 599,2 milioane lei – Asocierea Itinera – Collini Lavori – Via Design

 

La Viaponte e asociat un specialist de la Universitatea Tehnică

Conform Monitorului Oficial al României, Viaponte Rom, cu sediul în Sectorul 2 din Bucureşti, a fost înregistrată la Registrul Comerţului în 30.09.2010. Firma este reprezentată de Paulo Jeorge Ferreira Rodrigues, cetăţean portughez, născut în Lisabona; Viaponte-Projectos e Consultoria de Engenharia SA, o societate cu sediul în Lisabona controlată în mod legal de Joao Miguel Sheppard Cruz Fialho Prego şi Promarut Proiect, o societate cu sediul în Bucureşti, deţinând 33,33% din capitalul social al Viaponte şi fiind administrată Corina Chiotan, şef lucrări dr.ing. în cadrul Universităţii Tehnice de Construcţii Bucureşti Inginerie civilă.

Sebastian Albescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.