Judecătorii clujeni au decis că reprezentanții OCPI Cluj au depus tardiv și nefondat plângerea penală împotriva firmelor care au primit bani pentru edificarea sediului din zona Iulius Mall, dar nu l-au terminat. Clădirea a început să fie construită în urmă cu opt ani, dar nu a fost finalizată nici până acum, deşi au fost cheltuiţi peste 10 milioane de lei cu acest proiect. Juriștii OCPI Cluj nu sunt la prima încercare de a trage la răspundere firmele care trebuiau să predea noul sediu, însă până acum nu au avut succes în niciun proces.

 

Magistrații clujeni au considerat că plângerea Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj este neîntemeiată sau depusă cu întârziere, drept pentru care au respins-o.

”În temeiul art. 341 alin.6 lit.a Cod Procedură Penală respinge plângerea formulată de petenta Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Cluj, ca neîntemeiată. Menţine soluţia de clasare dispusă prin ordonanţa procurorului din data de 13.01.2016 dată în dosar nr. 1243/P/2014 al Parchetului de pe Judecătoria Cluj-Napoca şi confirmată prin ordonanţa Prim procurorului adjunct delegat al Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca nr.72/II/2/2016 din data de 08.04.2016 sub aspectul comiterii infracțiunii de înşelăciune prev şi ped de art. 244 Cod Penal de către intimații SC Eco Tex Consulting SRL cu sediul în mun. Cluj-Napoca , str. Vasile Lupu nr. 27 jud. Cluj , SC Zicu Impex SRL , cu sediul în mun. Cluj-Napoca , str. Luncii nr. 19 jud. Cluj şi SC Tehnoproiect Comtrans SRL, cu sediul în mun. București , str. Calimachi nr. 21, sector 2, ca legală şi temeinică. În temeiul art. 404 alin.4 lit.e rap la art. 275 alin.2 Cod Procedura Penală obligă petenta la plata sumei de 100 lei cu titlu de cheltuieli judiciare avansate de stat. Definitivă, conform art. 341 alin.8 Cod Procedura Penală”, arată minuta soluției emise de prima instanță

Firma ECOTEK CONSULTING SRL este deținută de Lia și Alexandru Chira. Acum firma are activitatea întreruptă și apare ca pârât în aproape 10 procese care sunt pe rolul instanțelor clujene. În ultimii ani, cifra de afaceri a firmei a scăzut vertiginos de la aproape jumătate de milion de lei la 2.000 de lei anul trecut. În paralel, Lia Chira a deschis împreună cu Adrian Ciurea firma ECOTEK PROJECTS. Spre deosebire de firma dată în judecată de OCPI Cluj Napoca, Ecotek Projects are cifre de afaceri de aproximativ 400.000 de lei în 2014 și 2015.

Firma TEHNOPROIECT COMTRANS este patronată de NICOLESCU MARGARETA VERGINIA, care şi administrează societatea împreună cu Paul Nicolescu, arhitect.

Firma Zicu Impex este patronată și administrată de Zaharie Burde, iar ultima cifră de afaceri pe anul trecut este de aproape jumătate de milion de lei. Însă, în anii anteriori firma lui Burde a avut cifre de afaceri cuprinse între 11 și 1,5 milioane de lei.

 

Lanțul vicios

Pe de altă parte, reprezentanții OCPI Cluj spun că din cauza întârzierilor repetate a finalizării diferitelor angajamente luate în cadrul proiectului oficialii instituției au fost nevoiți să deschidă procese, fapt care a întârziat și mai mult reluarea lucrărilor. ”În anul 2006, s-au început procedurile necesare investiţiei astfel încât în luna iulie 2006 s-a încheiat un contract de prestări servicii de proiectare cu societatea Tehnoproiect Comtrans Bucureşti care a câştigat licitaţia organizată în acest sens, iar în mai 2007 s-a obţinut autorizaţia de construire din partea Primăriei Cluj-Napoca. Au fost organizate două licitaţii privind atribuirea contractului de execuţie a lucrărilor, fiind desemnată câştigătoare SC Zicu Impex SRL din Cluj-Napoca, fiind semnat în ianuarie 2008 contractul pentru realizarea lucrărilor, valoarea investiţiei ridicându-se la 10,5 milioane de lei, cu TVA. În perioada 2008 – 2009 au fost executate lucrări în valoare de 10,6 milioane de lei, cu TVA, pe parcursul realizării lucrărilor au fost sesizate lipsuri şi omisiuni din documentaţia tehnică de execuţie, care au impus revizuirea acesteia, modificarea şi/ completarea ei. Din cauza acestor deficienţe din proiect, au fost încheiate cinci acte adiţionale, în valoare de 4,7 milioane de lei, reprezentând circa 45% din valoarea contractului. Întrucât disfuncţionalităţile nu au fost deblocate pentru derularea etapelor necesare în vederea continuării lucrărilor, în mai 2013, la OCPI Cluj, s-a realizat o verificare administrativă care s-a finalizat prin dispunerea unor măsuri care nu au putut fi implementate, astfel că în perioada 2013 – 2014 s-au înregistrat patru acţiuni pe rolul instanţelor judecătoreşti. În bugetul pentru anul 2015, a fost alocată suma de 8,5 milioane de lei pentru continuarea lucrărilor la această investiţie, care nu a putut fi utilizată deoarece erau pe rol procese şi a fost restituită, arată reprezentanții OCPI Cluj.

 

Dispar CF-urile clujene

În 2004, la nivelul fiecărui judeţ s-au înfiinţat Oficii de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI), prin reorganizarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi a birourilor de carte funciară de pe lângă Judecătorii. La Cluj-Napoca au apărut probleme chiar de la înfiinţarea acestei instituţii, un mare număr de Cărţi funciare, acte care sunt într-un singur exemplar, dispărând fără urmă. În mod normal, în afară de Parchet, nimeni nu poate cere Cartea Funciară în original. Cu toate acestea, în 2004, momentul la care s-au predat C.F.-urile de la Judecătorie la Cadastru au dispărut mai multe CF-uri. Mai exact, la nivelul judeţului Cluj, conform procesului verbal de predare-primire încheiat între cele două instituţii, 21.501 de Cărți Funciare au fost declarate lipsă. Este extrem de ciudat cum se poate ca dintr-o instituţie a statului să poată dispărea atâtea documente oficiale originale. Dacă o societate comercială ar da dovadă de o asemenea neglijenţă, administratorul firmei, cu siguranţă, ar suporta consecinţe de ordin penal.

Numerele cărţilor funciare se dau în ordinea înscrierilor, astfel că primul imobil înscris în Cluj-Napoca la Cartea Funciara a primit numărul 1. În acelaşi mod, dacă o persoană îşi cumpără un imobil nou construit pe strada Buna Ziua, spre exemplu, la înscrierea în Cartea Funciară, locuinţa va primi un număr nou. Unul dintre notarii clujeni care doreşte să îşi păstreze anonimatul, spune că o parte din foile de C.F. care figurează ca fiind lipsă sunt dispărute în perioada 2005-2007. Interesul pentru ca aceste Foi Funciare să dispară este al „samsarilor” imobiliari care pot face bani frumoşi dintr-un act lipsă. Ei profită de faptul că cineva nu îşi poate dovedi proprietatea asupra unui imobil, pentru a-şi reconstitui acest drept pe numele lor.


OCPI Cluj are două contracte cu Zicu Impex

Dintre contractele firmei Zicu Impex pot fi amintite cele încheiate cu IPJ Cluj, UTCN, Ministerul finanțelor Publice. Firma Tehnoproiect a avut contracte încheiate cu BNR, Administrația Portuară din Constanța, Tribunalul din Vâlcea, Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov, etc.

Cu OCPI Cluj, Zicu Impex, care este constructorul clădirii, a încheiat două contracte: cel în baza căruia a câștigat lucrarea, în 2008, și o suplimentare, în 2010. Cu toate acestea, funcționarii de la cadastru se înghesuie în birourile pe care instituția le-a închiriat în zona Gării. Pe de o parte, administratorul și patronul firmei declară că nu a putut continua și termina lucrarea pentru că nu a primit ordin de continuare a lucrărilor și fără aceste formalități nu poate relua activitatea.


Cadastru stă în chirie

Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj îşi desfăşoară activitatea din Cluj-Napoca în două locuri, la sediul central de pe str. Alexandra Vaida Voevod, în două clădiri vechi, care totalizează 449 de mp, şi într-un spaţiu închiriat în zona Gării, în suprafaţă de 1.542 de mp, unde funcţionează biroul Cluj-Napoca.

În cele două clădiri ale sediului central lucrează circa 50 de funcţionari, unele birouri fiind supraaglomerate. Din cauza volumului de activitate care a înregistrat, în fiecare an, o creştere semnificativă, spaţiul necesar desfăşurării activităţii OCPI s-a dovedit insuficient. Astfel, în anul 2006 s-a luat decizia construirii unui nou sediu administrativ prin care s-a urmărit asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii în mod corespunzător pentru cetăţeni, colaboratori şi angajaţi.

Sebastian Albescu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.