La începutul lunii ianuarie s-a declanşat un scandal mediatic din cauza aterizării cu probleme a unei aeronave Blue Air pe pista Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj. La vremea aceea, organele mass-media prezentau faptul că din cauză că nu s-a efectuat eficient deszăpezirea suprafeţei de aterizare, aeronava în cauză a ieşit din contur şi a mers zeci de metri pe teren.

 

În februarie însă au apărut dovezile clare cu privirea la vinovăţia pentru producerea acestui incident. Deşi nu au existat victime, scandalul mediatic s-a declanşat.

Pe de-o parte, Blue Air susţinea că aeronava avea destul combustibil  şi putea rămâne în aer până se curăţa pista, dar i s-a comunicat pilotului că se îndeplinesc condiţiile necesare pentru aterizare. Astfel, vina a căzut exclusiv pe directorul Aeroportului Aveam Iancu, David Ciceo.

Însă, timpul a arătat contrariul celor spuse de compania aeriană. Ciceo a comunicat la acel moment că exclude ipoteza prin care aeronavei i s-ar fi comunicat faptul că pista este curată. Iar acum, au apărut înregistrările de la turnul de control aerian ROMATSA.

 

„Am ieşit din pistă”

Sintagma aceasta a fost folosită în momentul în care pilotul a ieşit de pe conturul pistei. Din pricina faptului că s-a exprimat deloc profesional, cei de la turnul de control au înţeles că ar fi aterizat cu succes şi că a eliberat pista.

De ce spunem asta? Ei bine, în cazul în care pilotul ar fi întâmpinat un obstacol de acest tip, era absolut necesar folosirea sintagmei-cod „PAN PAN-PAN PAN”, care în traducere liberă ar fi însemnat că este în pericol.

„După aterizare, pilotul a raportat că a ieşit din pistă, fapt interpretat iniţial că a eliberat pista şi i s-au transmis instrucţiunile de rulaj la platformă.

Ulterior  pilotul a raportat PAN PAN-PAN Pan, ieşire din pistă, moment în care am alertat serviciile de intervenţie în situaţii de urgenţă de la Aeroportul Cluj-Napoca”prezintă raportul CIAS.

 

Incident petrecut din cauza economiei de combustibil

Tot acest incident s-a întâmplat din cauză că pilotul a anunţat că nu poate să stea mai mult de cinci minute în aer. Această ipoteză este confirmată de ROMATSA, în ciuda faptului că directorul Blue Air din România se bătea în declaraţii pentru a menţiona că rezervorul aeronavei era plin.

Într-adevăr, aeronava avea kerosen în destul pentru a rămâne în aer pe o perioadă mai lungă, însă nu s-a dorit de către pilot să se depăşească rezerva. De ce? Pentru că dacă se depăşea rezerva,  aeronava trebuia să alimenteze de pe Aeroportul Avram Iancu, lucru ce ar fi implicat cheltuieli suplimentare.

„Am comunicat CTA APP Cluj solicitarea, iar aeronava a făcut zona de aşteptare la verticala CLJ timp de aproximativ 5 minute, după care pilotul aeronavei a comunicat faptul că nu poate să facă zona de aşteptate mai mult de 5 minute.

În această perioadă pilotul a fost informat prompt referitor la condiţiile meteo existente şi asupra stării pistei” se arată în acelaşi raport mai sus menţionat.

Gazeta de Cluj a intrat în posesia conversaţiei dintre ROMATSA şi şeful de serviciu de la Aeroportul Avram Iancu.

Într-un fragment al discuţiei se menţionează că pilotul aeronavei a insistat să precizeze că nu poate sta în aer mai mult de acele cinci minute. Dacă ai rezervorul plin, de ce să anunţi că poţi sta doar un timp restrâns în aer? Se poate curăţa o pistă kilometrică în cinci minute?

„-100, sunt 229. Luăm messenger-ul, intră în procedură de holding, în aproximativ 2 minute, asta înseamnă la minutul 45. Ne-a comunicat că mai are combustibil suplimentar pentru doar 5 minute de holding, adică până la minutul 50, după care începe procedura. O să vă rog la minutul 50, să începeţi eliberarea pistei

-Da, confirm. E OK.”

 

Elegant şi fără a acuza în stânga şi în dreapta

Ciceo consideră că raportul CIAS nu stabileşte vinovaţii, iar înregistrările audio şi video vor confirmă că Aeroportul Cluj nu are nicio vina în cauzele care au stat la bază producerii evenimentului respectiv.

Potrivit declaraţiilor de azi ale directorului David Ciceo, reprezentanţii Aeroportului Cluj nu au de ce să fie incriminaţi de raportul preliminar al CIAS deoarece acesta are doar rol consultativ în vederea îmbunătăţirii funcţionării sistemului.

“În ce priveşte raportul preliminar se vede clar că Aeroportul nu are nicio vina. Rapoartele CIAS, în general, nu au scopul de a găsi vinovaţii, ci scopul de a îmbunătăţi sistemul. Noi ne bucurăm că nu au fost victime, că aeronava nu a fost avariată. Noi am avut şedinţe cu toţi cei interesaţi, Romatsa şi alte instituţii, pentru a vedea modul de acţiune în cazuri similare. Aeroportul nu a avut nicio vină. Am făcut o analiză, dar operarea se face în siguranţă şi în securitate nu am avut ce să îmbunătăţim, pentru că noi nu am avut nicio vină în această privinţă”, a declarat David Ciceo.

david ciceo

 

Mergem înainte, că înainte era mai bine

Dacă scopul de a mediatiza un astfel de eveniment fără victime şi daune materiale provocate vreuneia dintre părţile implicate ar fi aducerea unui prejudiciu moral Aeroportului Avram Iancu, se poate spune că s-a eşuat.

Colaborarea dintre Blue Air şi Aeroportul condus de Ciceo continuă. Ba mai mult, compania aeriană Blue Air va introduce, din luna iunie, cursa Cluj-Napoca – Bucureşti, cu o frecvenţă de patru zboruri pe săptămână, preţul biletelor pornind de la 89,99 lei.

Potrivit unui comunicat transmis, duminică, de Aeroportul Internaţional ”Avram Iancu” Cluj, zborurile de la Cluj-Napoca vor fi operate după-amiaza, iar cele retur de la Bucureşti în cursul dimineţii.

”Începând cu data de 3 iunie, operatorul aerian Blue Air va opera zboruri pe ruta internă Bucureşti – Cluj-Napoca – Bucureşti, în zilele de luni, marţi, vineri şi sâmbătă. Zborurile de la Cluj-Napoca spre Bucureşti vor avea loc după-amiaza, iar cele de retur în cursul dimineţii”, se arată în comunicat.

Pe site-ul companiei Blue Air apare informaţia potrivit căreia preţul unei bilet porneşte de la 89,99 de lei.

De asemenea, începând cu 23 mai, compania aeriană Lufthansa va suplimenta numărul zborurilor pe ruta Cluj-Napoca – München – Cluj-Napoca cu un număr de cinci frecvenţe/săptămână, faţă de programul de operare actual, aferent sezonului de iarnă. Ruta va fi operată în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.