Primaria Cluj-Napoca isi bate joc de turism

Oficialii Primariei municipiului Cluj-Napoca participa doar la anumite targuri de turism, iar oamenii din cadrul Primariei acorda o mica importanta dezvoltarii fenomenului. De asemenea, participarea la Targul de Turism de la Viena ar fi putut aduce o colaborare cu Kosice, viitoarea capitala cultural europeana, insa primaria nu a dorit sa participe. Anul trecut la Targul de Turism de la Berlin nu s-a gasit un angajat in toata Primaria Cluj-Napoca sa fie traducator de limba germana. Ca ultima solutie oficialii autoritatilor locale au fost nevoiti sa angajeze un colaborator, in persoana lui Arpad Czirjak, din cadrul Retro Hostel.

Gazeta de Cluj a vorbit cu un expert in turism cu brevet, Traian Almasan care a explicat partile bune si partile rele ale turismului romanesc, cum se poate acesta dezvolta si cum poate acesta esua.

Targ de turism, targ de masini

„Anul trecut a fost primaria pentru prima data la Targul de Turism de la Berlin. Asta e cel mai mare targ de turism din Europa. Anul acesta mergem la ITB. Exista trei targuri mari de turism in Europa: unul este la Londra, unul la Madrid si unul la Berlin. Pot sa remarc ca fapt pozitiv prezenta la stand ca municipiul Cluj-Napoca a avut cea mai buna prezenta din toate orasele din Romania.  Nu poti sa zici direct cate grupuri atragi de la un anume targ. Sunt foarte importante pentru pastrarea contractului cu partenerii. Acum doi ani am intrat in discutie la Berlin cu o firma care face circuite pentru motociclisti. Pentru acest lucru am ajuns oarecum involuntar sa ne specializam pe circuite pentru motociclisti”, explica Traian Almasan, agent specializat de turism.

Efectul intarziat al Sibiului

„Majoritatea turistilor veniti la targuri aveau cunostinte despre Sibiu, care a avut in 2007 o prezenta foarte buna. In ultimul mandat guvernul Tariceanu a alocat ca mai mare suma de la revolutie incoace pentru turism. In Viena au fost promovati foarte bine Sibiul. Despre Cluj nu se stie nimic. Wizz Air cu toate neajunsurile face un serviciu destul de mare Clujului. De pe Germania toate avioanele zboara de pe Dortmund si majoritatea sunt pline. Chiar daca Clujul in momentul de fata este o destinatie de tranzit vine foarte multa lume care stau in Cluj o noapte si apoi pleaca mai departe”, declara pentru Gazeta de Cluj Traian Almasan, directorul agentiei City Tours Events.

Parteneriatul esuat cu Kosice

„Prin prezenta Clujului la targ mai venea lumea, mai vedea despre ce e vorba. Oamenii de obicei vin turistii si stau 10 nopti in Sibiu. Anul trecut am reusti sa ii conving pe unii turisti sa stea 5 zile in Sibiu si 5 zile in Cluj. In Sibiu vin foarte multi turisti in continuare. Am auzit turisti care nu au venit intentionat cand a fost Sibiul Capitala Culturala Europeana pentru ca preturile erau foarte mari si numarul de turisti asemenea. Din acest motiv au venit cu doi ani sau trei ani mai incolo. Cei care au vrut sa vina pentru evenimentele din 2007 au venit in 2007. Ideea cu capitala culturala europeana poate fi o rampa buna de lansare. Intri in contact cu oameni cu care poti colabora foarte bine pe termen lung. Era un tip din Kosice, care va fi capitala culturala europeana, si cauta parteneri pentru un proiect de dezvoltare turistica trans-frontaliera Slovacia-Ucraina-Romania. El vroia sa ia in considerare doar Maramuresul si Bucovina si incepea sa ia Clujul in considerare din simplu motiv al aeroportului. Daca reusim sa castigam un proiect pe fonduri europene vom merge si la Londra. Noi participam anul acesta 100% la Berlin si la Viena impreuna cu CFF Viseu. Anul viitor vom merge la 7-8 targuri. La Viena am fost 40 de firme de turism si o singura primarie, cea a Sibiului. Romania a avut un stand propriu. Pentru noi este destul de avantajos pentru ca ne costa doar 150 de euro. Prin promovare si prin consecventa se pot castiga foarte multi turisti. Intr-un an costa mult sa te promovezi si anul viitor nu mai vii deloc. Atunci ai pierdut. Povestesti cu partenerii, al doilea an vorbesti cu partenerii si al treilea an consecutiv ajungi sa iti faci parteneri. Daca te vad trei ani consecutiv acolo ai sanse sa iti gasesti parteneri.

Fonduri europene pentru turism

Am depus un proiect pe fonduri europene la ministrul pentru IMM la o valoare in jur de 7.000 de euro. Puteai sa aplici pentru maxim din 40% din cifra de afaceri pe ultimul an. Daca totul iese bine atunci dorim si anul viitor sa aplicam la un proiect. Din punctul meu de vedere anul acesta va fi un an propice pentru turism in special pentru piata austriaca. Aceasta este in continua crestere in ceea ce priveste Romania. Se face o promovare foarte buna in Austria din partea oficialilor Ministerului Turismului din Viena. Iti dau un exemplu. Pe autostrada pe care toata lumea trece cand vine din Austria, pe langa granita cu Ungaria este o reclama mare cu Explore the Carpathian Garden. La targul de turism de la Viena existau trei hale si intrarea era prin hala A unde era un panou mare la intrare unde scria Romania. Romania poate castiga foarte mult anul acesta in ceea ce priveste turistii care nu isi doresc destinatii exotice sau nu vor sa mearga la mare. S-ar putea face turism din caving (n.r. turism in pesteri), rafting (n.r. caiac canoe prin rauri de munte). Foarte multi se reorienteaza. Am avut turisti care au venit la stand si mi-au zis ca nu viziteaza Italia din cauza problemelor de acolo. Reversul medaliei a fost ca au inceput sa se gandeasca din nou cand au vazut ce evenimente au loc in Romania. Incercam sa ii convingem totusi sa nu renunte. La Viena au participat in jur de 120.000 de oameni. Este un public foarte numeros care nu iti vine neaparat pentru turism sau pentru Romania, dar care mai vin pe la standul Romaniei, isi mai iau cate un pliant. Mai sunt turistii care isi amintesc ca prin anii 70-80 au fost in vizita la Mamaia sau la Baile Herculane. Problema este ca nici noi nu ne promovam foarte bine. Poti constata o imbunatatire a acestor lucruri, dar nici noi nu ne promovam foarte bine. Maramuresul nu aveam nimic la targ, Marea Neagra nu avea nimic, Bucovina nu avea nimic. Bucovina a avut in urma cu cativa ani un stand impresionant. Au venit cu taraf de muzica populara, au venit cu mesteri populari, cu o doamna care incondeia oua, au organizat o seara bucovineana despre care si astazi se vorbeste la targurile de turism. Din pacate am inteles ca anul acesta au avut niste probleme, nu li s-au aprobat niste fonduri”, continua Traian Almasan.

Directorul agentiei de turism City Tours Events face chiar si o sugestie Clujului. „Directia inspirata pentru Primaria Clujului ar fi sa mearga la Targul de la Budapesta. In continuare un mare numar al turistilor care viziteaza Clujul si nu doar in trecere sunt turistii maghiari. Aici ar fi loc de lucrat”, explica Traian Almasan.

“O sa analizam posibilitatea. Anul trecut am fost la Berlin si la Lugano. Pe spaniola am fost chiar bine apreciati ca vorbim bine limba. La targurile acestea se vorbeste foarte mult engleza. Iti trebuie  si limba tarii. Am avut colaboratori si pe germane si pe spaniola”, a declarat pentru Gazeta de Cluj Ovidiu Campean, Seful Serviciului Relatii Comunitare si Turism din cadrul Primariei Cluj-Napoca.

Cifra: 150 de euro nu a avut disponibil Primaria Cluj-Napoca pentru a participa la Targul de Turism de la Viena vizitat de 120.000 de turisti 

Primaria se lauda cu Madridul
Peste 6000 de vizitatori au fost interesati de orasul nostru ca destinatie turistica in

cadrul Targului de Turism de la Madrid, FITUR 2012. Cluj-Napoca a fost singurul oras

din tara prezent la targ in cadrul standului Romaniei.

Pe durata targului au fost distribuite circa 10.000 de materiale de promovare

a orasului de pe Somes printre care brosuri si pliante cu “Clujul – Capitala

Culturala Europeana in 2020”, “The best of”, “Discover Transilvania”, “Napoca

romana”, “TIFF” , “Comedy Cluj” sau “Stiati ca…”, precum si noile harti cu centrul

istoric si pixuri cu logo-ul “Visit Cluj”.

“Majoritatea celor care s-au oprit la standul nostru au fost interesati de ce ofera

Cluj-Napoca din perspectiva candidaturii la Capitala Culturala Europeana

in 2020. Accesibilitatea orasului ca destinatie turistica a fost un alt aspect

apreciat de vizitatori, avand in vedere nu numai legaturile aeriene directe cu

toate marile orase ale Europei, inclusiv Madridul, dar si localizarea orasului in

inima Transilvaniei, fiind astfel un perfect punct de pornire in excursiile de o zi

(Day trips) catre destinatiile turistice din regiune. Succesul de care s-a bucurat

municipiul Cluj-Napoca ne-a confirmat faptul ca strategia de a participa la astfel

de targuri este cea potrivita, motiv pentru care in perioada 7-12 martie 2012 vom

participa la Targul International de la Berlin.” a explicat Ovidiu Campean, Seful

Serviciului Relatii Comunitare si Turism din cadrul Primariei Cluj-Napoca.

Targul de la Madrid, FITUR 2012, aflat la cea de a 32-a editie este unul dintre cele mai

prestigioase targuri internationale de turism. Targul s-a desfasurat in capitala Spaniei in

perioada 18 – 22 ianuarie 2012.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.