Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat că va sesiza procurorii cu privire la problemele CFR Călători, susținând că din 1200 de vagoane, lucrează doar 800, că există peste 500 de restricții de viteză și că trenurile au viteza celor din secolul XIX.

”Trebuie să spun că noi ne confruntăm astăzi cu o mare criză de vagoane la CFR călători. Din 1200 de vagoane pe care ar trebui să aibă în trafic, lucrează doar cu 800. Am făcut evaluări interne și am rezultate care mă îndreptățesc să apelez la investigații profesioniste din partea procurorilor profesioniști pentru a vedea despre ce este vorba, dar nu se poate. Managementul CFR Călători va beneficia, cu ghilimelele de rigoare, de o sesizare din partea mea către organele statului care să aibă abilități, calificarea și prerogativele să facă astfel de investigații.”, a mărturisit ministrul Transportului, Lucian Șova, la DCNews.

„Pierdem și nu pot să nu mă refer la faptul că responsabilitățile celor care au administrat interesele căii ferate, companiei de călători în anii trecuți, frizează asasinatul economic, pur și simplu. Să duci compania națională de transport pasageri într-un deficit de 30% din capacitatea sa de transport este extrem de grav, și acest lucru eu nici nu cred că a fost întâmplător, pentru că – spre exemplu – anul trecut, din 80 de milioane, nu au cheltuit aproape nimic pe reparații. Și în răspunsul pe care l-am primit de la fostul manager mi-a explicat că nimeni nu se prezintă la licitațiile de reparații, lucru absolut fals”, a mai spus oficialul.

Lucian Șova a adăugat că va sesiza procurorii după ce a a făcut evaluări interne cu privire la situația vagoanelor de la CFR Călători.

„Am făcut evaluări interne și am rezultate care mă îndreptățesc să promovez, deși nu îmi place lucrul acesta ca panaceu universal, să apelez la investigații profesioniste, din partea procurorilor, profesioniști zic, pentru a vedea despre ce este vorba. Iar managementul în care este inclus și Consiliul de Administrație al CFR Călători va beneficia, cu ghilimelele de rigoare, de o sesizare din partea mea către organele statului care să aibă abilitățile, calificarea și prerogativele să facă investigații consistente în acest domeniu. Pentru că este prea puțin să spunem ”, a menționat ministrul Transporturilor.

La începutul lunii iulie, Confederația Meridian și Federația sindicatelor din transporturile feroviare au avertizat că achiziția în 2021-2023 de material rulant (vagoane) pentru CFR Călători, prin intermediul Autorității de Reformă Feroviară, „va fi tardivă” și „îi va favoriza doar pe operatorii străini de transport”.

„Confederația Sindicală Națională Meridian și Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) consideră că proiectul implementat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu asistența Băncii Europene de Investiții (BEI), în scopul achiziției de material rulant, poate răspunde unor viitoare nevoi ale operatorilor de transport feroviar, însă nu are cum să ajute în prezent la achiziția urgentă de material rulant pentru CFR Călători SA și nici pentru operatorii români privați de transport feroviar de călători”, arătau reprezentanții sindicatelor.

Obiectivul acestui program implementat în colaborare cu experți selectați de BEI este de a sprijini nou înființata Autoritate de Reformă Feroviară să realizeze în perioada următoare achiziții de material rulant pentru a fi pus, în anumite condiții, la dispoziția operatorilor de transport feroviar de pasageri din România. Sarcinile atribuite consultanților în acest proiect sunt:
1. Realizarea unui studiu de fezabilitate (până la sfârșitul anului 2019);
2. Realizarea procedurilor de atribuire a Contractelor de Serviciu Public;
3. Realizarea procedurilor de licitație a materialului rulant (până în anul 2021 cu finalizare în 2023);
4. Depunerea cererii de finanțare din fonduri UE (dacă nu se depășește termenul prevăzut pentru folosirea acestor bani europeni).

„ARF dorește ca prin acest proiect să înnoiască parcul de material rulant pentru transportul de pasageri din țara noastră cu 100 de rame electrice noi (EMU), însă, din păcate termenele și condițiile legale care sunt impuse de procedurile birocratice naționale și europene scot din joc nu numai pe principalul operator de transport feroviar de călători din România, CFR Călători SA, dar și pe ceilalți operatori privați din acest domeniu de activitate. În situația în care se continuă cu aceeași abordare de până acum, putem spune că rezultatele implementării proiectului ar putea să fie deosebit de favorabile numai operatorilor de transport feroviari din străinătate”, au menționat reprezentanții sindicatelor.

În concluzie, arată sindicaliștii, „în contextul în care cererea de servicii de transport feroviar pasageri este mult mai mare decât oferta operatorilor din piață, CSN Meridian și FSTFR mai trag încă o dată un semnal de alarmă asupra crizei de la CFR Călători, datorată în special lipsei automotoarelor, ramelor electrice, vagoanelor și locomotivelor, fără de care nu se pot asigura nevoile pieței de transport feroviar din România, cu un impact direct asupra călătorilor”.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.