Miercuri, consilierul judeţean Mihai Seplecan a fost prezent la demararea lucrărilor de la Fizeşu Gherlii, pentru modernizarea drumului care duce spre Cămăraşu. Alături de acesta, vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Vakar Istvan, şi directorul adjunct de la Regia Autonomă de Drumuri Judeţene (RADJ), Ioan Săbădaş, au informat oamenii, ieşiţi în stradă pentru a protesta împotriva situaţiei în care se află comuna lor, că în cel mai scurt timp problemele lor se vor rezolva.

Potrivit acestora, prima etapă o reprezintă astuparea gropilor, apoi urmează reciclarea materialelor folosite la drum, pentru a ridica nivelul acestuia, după care se va asfalta. Etapa de reciclare va dura maxim 20 de zile, după care, potrivit lui Vakar, se va începe asfaltarea. Nu este pentru prima dată când oamenii protestează, exasperaţi că au ajuns să-şi strice maşinile şi sănătatea din cauza incompetenţei autorităţilor.

KIAT dă cimentul…

Oamenii au ieşit în stradă pentru că nu mai suportă starea drumului. Mulţi se plâng că îi costă enorm să repare mereu maşinile, iar alţii spun că nici măcar nu îşi pot duce copiii la spital când se îmbolnăvesc, pentru că ambulanţele abia ajung în satul lor. Mulţi oameni au strigat ”să vină Uroianu, să dea banii înapoi”, referindu-se la preşedintele suspendat al CJ Cluj, Horea Uioreanu. Alţii au declarat că ei nu cred niciun cuvânt din ceea ce le spun politicienii, pentru că au mai fost pe acolo de câteva ori, şi nicio promisiune nu a fost îndeplinită.

”De ce nu au făcut tot câte puţin, dar să facă cum trebuie, nu să decoperteze şi apoi să plece, că nu le ajung banii”, a spus un cetăţean din Fizeşu Gherlii. Mai mult, o femeie a declarat pentru Gazeta de Cluj că cei de la KIAT umblau prin curţile oamenilor, oferindu-le ciment pentru betoane, din materialele utilizate pentru modernizarea drumului. ”În loc să lucre, tot umblau după oameni să le dea ciment. Apoi aşa nu gaţi niciun drum. Io le-am zis, mie nu îmi trebe, că-mi fac singură, să îşi vadă de drumul lor”, a spus femeia.

… şi RADJ motorina

Întrebată de ce într-o zi toridă ca cea de miercuri drumul nu mai este udat, cum spunea fostul director interimar de la Regia Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat al Judeţului (RAADPP) Cluj că se face, prin contract cu RADJ, aceasta a povestit că de fapt nici acest subcontractant nu îşi făcea treaba. ”Nu o udat mai deloc. Că umblau pe la tractorişti. Veneau, udau o ţâră, apoi scoteau benzina, motorina şi umblau să o vândă pe la oamini. Dup-aia se duceau în treaba lor.” Amintim că Gavrilă Iuga, a declarat pentru Gazeta de Cluj că drumul este udat în zilele mai călduroase, pentru a se evita formare norilor de praf. „În conformitate cu ordinul prefectului, avem contract cu RADJ (Regia Autonomă a Drumurilor Judeţene, n.r.), ei udă drumul în funcţie de nevoie. Dacă e uscat, se udă, ca să fie OK pe porţiunea cu piatră spartă”, a spus Iuga.

De ce trebuia asfaltat sau udat drumul

Un drum rămas decopertat pune în pericol sănătatea românilor, în special în zilele foarte calde, uscate, când la trecerea maşinilor praful se ridică în aer şi aerul devine irespirabil. Consiliul Judeţean Cluj a remis în urmă cu câteva luni un comunicat de presă la care a ataşat o adresă formulată de medicul de familie din Fizeşu Gherlii, care arată că starea de sănătate a pacienţilor cu anumite afecţiuni, între care astm bronşic şi boli cardiovasculare, s-a deteriorat în ultima perioadă, ca urmare a stării deplorabile a drumului şi a prafului ridicat de pe acesta, întrucât nu a fost asfaltat.

”Ce să mai mănânci din grădină? Tu ai mânca roşii pe care s-a pus praful ăsta de la drum? Nici nu se spala cum trebuie”, îi spunea un cetăţean al comunei vecinului său. ”E groaznic, am auzit că se îmbolnăvesc copiii. Am fost aici de Rusalii şi nu puteai sta lângă drum”, spune un alt bărbat prezent la protest.

Saga KIAT-CJ, infinită

Lucrările la drumul judeţean 109C au început în vara anului 2013. În august, KIAT a început asfaltarea tronsonului din zona Fizeşu Gherlii, dar acestea nu a mai fost terminat niciodată, lucrările fiind abandonate fără motiv. Doar nouă kilometri din 40 au fost asfaltaţi, pe restul fiind împrăştiat pietriş amestecat cu ciment. KIAT a promis că face 423 km de drumuri contra unei sume de 280 de milioane de lei, dar nici un tronson nu a fost inaugurat.

Ulterior, în luna mai, Consiliul Judeţean a decis, într-o şedinţă extraordinară, că drumul din Fizeşu Gherlii trebuie să fie asfaltat în regim de urgenţă. Un comitet de urgenţă a fost convocat pentru a se deplasa la faţa locului, pentru a stabili lucrările care trebuie terminate. Această comisie trebuia să evalueze lucrările realizate până acum, iar raportul său este aşteptat de Consiliul Judeţean pentru a putea să lanseze o cerere de oferte pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Convocarea acestei comisii a fost prevăzută în contractul cu firma KIAT, în eventualitatea unei rezilieri.

Reparaţii de urgenţă

Marţi, Vakar Istvan a transmis RAADPP dispoziţia nr. 14539 privind începerea de urgenţă a lucrărilor de reabilitare şi modernizare a drumului judeţean 109C Gherla-Fizeşu Gherlii-Ţaga, între kilometrii 3+825 şi 9+000. ”Sper să nu mai apară piedici. Am dat ordinul de începere a lucrărilor pentru că ne încadram cu suma la achiziţie directă (406 mii de lei fără TVA, n.r.), şi e o urgenţă să rezolvăm problemele cu acest drum”.

Pe parcursul celor 20 de zile lucrătoare cât are la dispoziţie începând din acest moment, executantul trebuie să realizeze o serie de lucrări de reparare a sectorului de drum pe o suprafaţă de 29.118 mp, să elimine gropile prin acoperirea cu aproximativ 1.500 mc de material pietros şi să trateze burduşirile prin aplicarea unui strat de bază de 6 cm, arată un comunicat al Consiliului Judeţean Cluj.

drum fizesu gherlii seplecan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.