Șoferii români sunt cei mai afectați europeni când vine vorba de prețul combustibilului. Chiar dacă veniturile românilor au crescut ușor în ultimele 12 luni, un plin de carburant este cu 24% mai scump acum, ceea ce înseamnă 50 de lei în plus față de jumătatea lunii august 2017.

De la începutul anului şi până la finele lunii iulie, preţul mediu al unui litru de benzină în Uniunea Europeană s-a majorat cu 6,1%. Dacă în Polonia sau ţări în care se regăsesc mari comunităţi de români, precum Italia, Spania şi Marea Britanie, benzina s-a scumpit sub media UE, în România preţul benzinei “a luat foc”. Suntem ţara membră cu cel mai mare ritm de creştere a preţului benzinei în primele şapte luni ale anului, conform datelor centralizate de Oil Bulletin şi analizate de Capital.

În doar două state membre benzina s-a scumpit cu peste 10%: Letonia (10%) şi România (10,38%). Dacă la 1 ianuarie un litru de benzină costa 1,1 euro, la 30 iulie acelaşi sortiment avea un preţ de 1,22 euro. În cazul motorinei, preţul mediu în UE a avut o evoluţie de +7%, cea mai mare scumpire fiind înregistrată de Franţa, cu 11,5%. România se află pe locul 5 în clasamentul scumpirilor, cu o creştere de 9,3%, întrucât la începutul anului un litru de motorină costa 1,13 euro, iar la sfârşitul lunii iulie cu 10 eurocenţi mai mult.

De ce au crescut preţurile

Cea mai importantă scumpire a carburanţilor din ultimele 12 luni a avut loc în toamna anului trecut, odată cu reintroducerea supraaccizei la carburanţi. În august 2017, Guvernul a decis să majoreze accizele în două etape, ceea ce a condus la creşterea preţurilor cu 32 de bani/litru. Preţurile la pompă au crescut începând cu 15 septembrie, respectiv 1 octombrie 2017. Această majorare a accizelor s-a suprapus evoluţiei semnificative a cotaţiei ţiţeiului, astfel că dacă la începutul lunii septembrie 2017 un litru de carburant costa 4,6 lei, o lună mai târziu preţurile au depăşit pragul de 5 lei/litru.

Preţurile au luat-o din nou razna în lunile ianuarie şi mai ale acestui an. În acest caz scumpirea a survenit ca urmare a creşterii cotaţiei internaţionale. Astfel, la începutul lunii iunie, preţurile, atât la benzină, cât şi la motorină, erau foarte apropiate de pragul de 6 lei/litru. Din fericire, creşterea cotaţiei ţiţeiului s-a mai temperat acum, astfel că la pompă au început să se vadă mici reduceri.

Companiile petroliere pun această majorare a preţurilor pe seama cotaţiei internaţionale a ţiţeiului şi a produselor finite, dar şi pe taxarea făcută de statul român. De exemplu, reprezentanţii grupului Rompetrol arătau, în aprilie a.c., cu ocazia prezentării datelor financiare aferente primului trimestru, că la nivel internaţional, cotaţiile carburanţilor exprimate în dolari s-au majorat în primul trimestru cu aproximativ 16% pentru benzină şi cu 23% în cazul motorinei. „Aprecierea de aproximativ 11% a leului în faţa dolarului american a determinat ca impactul efectiv în moneda naţională a celor două cotaţii să fie de aproximativ 4% pentru benzină şi 10% pentru motorină. La acestea se adaugă şi creşterea în 2017 a accizelor la carburanţi (+32 bani/litru), acestea fiind majorate cu aproximativ 19% la benzină şi 21% pentru motorină”, susţineau, atunci, reprezentanţii Rompetrol.

România vs ţările vecine

Din analiza Capital reiese că după reintroducerea accizei suplimentare la carburanţi, preţurile din România, chiar dacă au rămas sub media europeană, nu mai sunt cele mai mici, ba chiar sunt mai mari decât în unele state de lângă noi. Dacă ne referim la motorină, carburantul preferat de români şi cel utilizat de transportatori, acum, la noi, un litru costă echivalentul a 1,23 euro, în condiţiile în care în Bulgaria este de 1,13 euro, de exemplu. Motorina, chiar dacă s-a mai ieftinit la noi, a rămas mai scumpă decât în Austria, Slovacia sau Polonia, dacă ne referim la statele din zona noastră şi, până acum o lună, era mai scumpă şi decât în Ungaria.

Conform clasamentului realizat de Capital în baza datelor Oil Bulletin, România se afla la începutul anului pe locul 2 în UE cu cel mai scăzut preţ al benzinei. După primele şapte luni, am pierdut o poziţie în clasament, România fiind depăşită de Polonia, care are la benzină un preţ mai scăzut decât la noi. În cazul motorinei situaţia arată mult mai dramatic. La începutul anului ne aflam pe locul 6 în topul statelor europene cu cel mai mic preţ al motorinei, iar după şapte luni am coborât pe locul 10.

Deşi companiile care comercializează carburanţi pe piaţa românească susţin că preţurile sunt mari din cauza cotaţiei internaţionale a ţiţeiului şi a produselor finite, dar mai ales a taxării, datele Oil Bulletin analizate de Capital arată că România se află printre statele cu europene cu cea mai mare scumpire a carburanţilor fără partea de taxe. În cazul benzinei fără taxe campioana Europei este Letonia, unde în primele şapte luni s-a înregistrat o scumpire de 27,8%. Pe locul secund se află România, cu o creştere de 18,3%. În cazul motorinei, pe primele două locuri se află Letonia (+28%) şi Irlanda (+18%), podiumul fiind întregit de ţara noastră, cu o creştere de peste 15%.

Sursa: capital.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.