În cartierul Mănăștur din Cluj-Napoca, pe strada Taberei nr.4, bloc C3,se trăiește ”mai rău ca și-n Pata Rât”. Pe lângă neregulile descoperite la asociația de proprietari, blocul se află într-o situație deplorabilă. Cu toate acestea, ”din acest bloc sărac se trăiește foarte bine”.

Asociaţiile de proprietari, obligate să arate cum calculează întreţinerea

Legea nr. 17/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 174 din 8 martie şi a intrat în vigoare în 11 martie 2016.

Asociaţiile de proprietari trebuie să afişeze lunar, aşa cum reiese din document,modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor de plată lunare aferente proprietarilor de apartamente. Acest lucru trebuie făcut de către preşedintele asociaţiei.

„Asociaţia de proprietari, prin grija preşedintelui asociaţiei, va afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare de plată ale proprietarilor. Modalitatea de calcul va conţine şi arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor cheltuieli către proprietari”, este prevăzut în lege.

În situaţia în care modalitatea de calcul a sumelor lunare de plată ce revin proprietarilor de apartamente nu este afişată, amenda aplicabilă poate fi cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei.

Iniţiatorul actului normativ a afirmat că introducerea acestei obligaţii impune un plus de transparenţă în repartizarea şi stabilirea cheltuielilor asociaţiilor de proprietari.

De reţinut este că orice persoană interesată poate să facă sesizări cu privire la faptele ce constituie contravenţii. Iar de constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se ocupă persoanele împuternicite de Inspectoratul de Stat în Construcţii şi de Ministerul Afacerilor Interne, primarii sau împuterniciţii acestora.

tabarei cluj

Nereguli descoperite de asociația de proprietari

Gazeta de Cluj a dezvăluit câteva situaţii în care s-a demonstrat că asociaţiile de proprietari nu respectă legea, aceștia refuzând să justifice locatarilor cum cheltuiesc banii, chiar dacă Legea nr. 17/2016, spune că asociaţiile de proprietari trebuie să afişeze lunar, aşa cum reiese din document,modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor de plată lunare aferente proprietarilor de apartamente. Acest lucru trebuie făcut de către preşedintele asociaţiei.

Un asemenea caz l-am întâlnit și pe strada Taberei nr.4, bloc C3, unde nici aici proprietarii nu sunt informați despre situația plăților facturilor și nu este afișat pe lângă lista de plată a cheltuielilor acesteia, modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor lunare de achitat ce revin proprietarilor.

Administratorul acestui bloc este SC ServManagement SRL, care nu a putut fi contactat telefonic, însă, reporterul Gazeta de Cluj a reușit să stea de vorbă cu cel ce apare pe lista afișată în bloc ca fiind președinte, Bocancea Relu, care spune că știe despre această lege, dar el nu mai este președinte: ”Sunt fostul președinte, nu mai sunt președinte”.

Acestuia i s-a prezentat faptul că nu e nicăieri afișată modalitatea de calcul ce stă la baza cheltuielilor lunare, însă acesta spune că locatarii nu înțeleg de fapt cum se calculează.

”Sunt niște proști, stați liniștită că vă spun eu care-i treaba. Eu am fost președintele, iar nemernicia este foarte mare. S-a explicat de atâtea ori, dar nu se înțelege. Uitați primim o foaie (n.r. – Notă de consum/lună), iar aici se calculează tot, cheltuieli index nou, index vechi, apă rece, apă caldă. Se calculează în funcție de preț”.

Într-adevăr, pe nota de consum  sunt specificate sumele și consumul, însă nicăieri nu este precizat modalitatea de calcul care trebuie afișată și în scara blocului pe lista de plată.

”A fost afișat, acuma din păcate s-a dat jos pentru că imbecilii nu au înțeles cum se face”, a fost explicația celui care încă figurează președinte pe lista afișată în bloc.

O locatară mai în vârstă este convinsă că totul este ca la carte și că primesc în fiecare lună nota de consum., unde ”scrie de toate”. Însă, nici aceasta nu înțelege că Legea nr. 17/2016 spune că trebuie afișată pe lângă lista de plată a cheltuielilor asociației de proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare ale proprietarilor și se adaptează situației.

O altă doamnă care locuiește aici este dezamăgită total despre cum se administrează acest bloc. ”Nimic din blocul acesta nu funcționează cum trebuie”. În bloc nu sunt afișate datele de identificare ale asociației de proprietari, iar pentru acest fapt asociația ar trebui amendată:

”Neafișarea de către reprezentanții asociațiilor e proprietari la intrarea în bloc, într-un loc vizibil, a datelor de identificare ale asociației de proprietari, respectiv numărul de telefon al reprezentantului asociației, cu amendă de la 200 lei la 500 lei”, se arată într-un proiect de hotărâre privind buna gospodărire a municipiului Cluj-Napoca.

”De ce nu este afișat?”, se întreabă retoric locatara. ”Nu ia nimeni nicio măsură. Orice președinte care vine, nu cunoaște legile. Acum președintele îi un taximetrist pe care nu știu cum îl cheamă, deși pe panoul blocului nu este specificat acest lucru, ci apare vechiul președinte, Bocancea Relu.

Fostul președinte Borz, își deschidea numai buzunarele, se umplea de bani și cu greu a acceptat să plece când a fost chemat de poliție că la câți bani o luat și câte o făcut… Deci din blocul ăsta se trăiește foarte bine. Bloc sărac, dar se trăiește foarte bine. Ăștia fac tot timpul una și alta și se descurcă”, spune o locatară.

strada taberei 2

”La un moment dat au intrat șoareci, șobolani pe palier”

Pe lângă neregulile descoperite la asociația de proprietari, blocul care e ”mai rău decât în Pata Rât”, așa cum l-a descris o locatară, se află într-o situație critică:

”Abia acum am scăpat de gunoiul de la uși, era plin de dulapuri pe palier și nu puteam intra în casă. Acum se scot haine întinse în bloc, pe etaje, se face de mâncare și se stă cu ușile deschise, te îneacă mirosul. La un moment dat au intrat șoareci, șobolani pe palier. Pai dacă stai cu ușa deschisă și gătești, șoarecii trag la mâncare. Câinii își fac nevoile pe aici, nimeni nu curăță. Avem responsabil pe etaj în comitet care nu se ocupă de ce trebuie. Blocul este găurit, se inundă de la etajul patru și vine la parter, ne trezim noaptea și curățăm. Oamenii dau atâția bani și blocul îi cum îi. Oamenilor le e frică să vorbească, să zică ceva. Acum asociațiile de proprietari sunt atenționate pentru refacerea fațadei, tot dăm bani și bani, dar degeaba. Situația blocului e ceva strigător la cer”, completează o locatară.

Prin urmare, ”producerea de disconfort prin depozitarea deșeurilor de orice fel în apartamentele și părțile comune din blocurile de locuință, respectiv în clădirile folosite de mai multe persoane (proprietari sau chiriași), precum și în curțile sau grădinile colective, se amendează începând de la 1000 până la 2000 lei”, iar ”expunerea la vedere a rufelor puse la uscat, se amendează de la 100 lei la 500 lei”, caz pe care îl întâlnim și în acest bloc.

Totuşi, asociaţia de proprietari de pe strada Taberei, nr.4, bloc C3 ignoră aceste lege cu nonşalanţă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.