GAZETA DE CLUJ împreună cu Fundația Culturală CARPATICA organizează LUNI 30 MARTIE 2015, ora 18, la CASA ARTELOR de pe strada „Eroilor” numărul 16, LANSAREA volumului de versuri ”POESII”, editat de ”Gazeta de Cluj” și a romanului ”DINCOLO DE STELELE RECI” apărut la editura ”Azbest”. Ambele volume sunt semnate HORIA MUNTENUS. Va prezenta criticul și istoricul literar MIRCEA POPA.

Invitați de onoare: NUCU PANDREA și Mezzo soprana LAVINIA BOCU

invitați speciali: ADRIANA BEREZOVSKI (voce) și PAVEL JARDA (instrumente tradiționale)

–––––––––––––––-

DINCOLO DE STELELE RECI – un roman simbolic și fantast, despre luptă și despre moarte, despre viață și despre supraviețuire.

 

––––––––––––––––

 

HORIA MUNTENUS UN POET DE O ÎNALTĂ FINEȚE

 

”Debutând în 1985 în revistele studențeşti, recenzat la posturi internaționale de radio – pentru cicluri de versuri publicate în “Steaua”, “Tribuna”, “Viaţa Româneascã” – Horia Muntenus este cel dintâi poet ardelean care a reuşit să publice după revoluție un volum de poezii – “NOAPTEA EXILATULUI”, editura ETA, Cluj Napoca, 1991.

Greu de încadrat în formule literare, Horia Muntenus păstrează sensibilitatea profund ironică a generaţiei 80 dar se apropie prin șocul trăirii, prin coincidențe ale spiritului epocii şi prin cruzimea limbajului poetic de prima generație lansată de curând: generația ’90 (…) Tânăr slujitor important al cuvintelor, Horia Muntenus le structurează și le sudează într-o manieră care face din el nu doar o promisiune ci un talent original sortit să-și aşeze destinul în artă. Spăimântat de istorie, de timp, de faliile și prăpastiile create de revoluţii, el vede timpul istoric care “are așezate în orbite orologii cu limbile ruginite”.

Expresivitatea sa, concentrată până la a produce durere, încearcă o realizare ciudată, vorbind despre nebuniile lumii, aflându-se în căutarea raţiunii, cea în stare să ne scoată din bolgiile dantești spre dâra de lumină.

Constantin Zărnescu – „Steaua”, 1991

 

 

POEZIA ENERGIILOR VITALE

 

”Nu este el munte ce stă înaintea lui Mahomed, ci un Muntenus care stă în faţa lui ZALMOXIS.

Horia Muntenus este un tânăr micuț la statură, dar mare la suflet. O concentrare de energii vitale, morale, intelectuale și emoţionale care de-abia-l cuprind, țâşnind din eul lui ca dintr-un havuz.

Ochii lui văd simultan în mai multe direcții chiar şi ceea ce se petrece în spatele lor. Iar fața îi surâde chiar atunci când îl stăpânesc stãri negre, pesimiste, nu cinice.

Versurile din cele douã culegeri (NOAPTEA EXILATULUI – 1991- şi IOAN – 1993) sunt scrise în registrul modei postmoderniste dar, ca la mai toți scriitorii de versuri transilvăneni, ele presupun un plus de gravitate, de consistență şi de cuprindere mai severă a înţelesurilor.

Deci avem de lecturat o prozodie criptică, oracularã, relaţia metaforică dintre sfere şi conținuturi fiind mai îndepărtată, mai greu descifrabilă dar, tocmai de aceea, mai șocantă. Versul te cucerește nu atât prin starea de incantaţie a verbului eliberat de suporturile lui convenționale şi preschimbat în vibrație orfică, ci prin ceea ce spune, prin ceea ce se ascunde dincolo de estetica propriuzisă. (…) Filosoful italian Giovanni Gentile spunea că: “Poezia este ceea ce cu toţii știm că este”. Poezia de astăzi este ceva ce numai poetul ştie ce anume. La Horia Muntenus este și una şi alta.

Teohar Mihadaş – „Steaua”, nr. 4-5, 1994

 

 

HORIA MUNTENUS SAU DESPRE DESTINUL POEZIEI ȘI POEZIA CA DESTIN

 

”Nebunie sacră, cum o numea Platon, Poezia pare o provocare a Zeiilor, cea mai mare dintre toate, o adiere înfricoşătoare a Destinului, în-omenit şi mântuit prin cuvânt. Câți nu şi-au străluminat gândul la focul ei supralumesc, cine nu i-a simţit, măcar o dată în viață, chemarea sumbră și luminoasă, vraja amețitoare şi trezitoare în același timp? Mulţi, cu siguranță, dar totuşi foarte puțini au avut îndrăzneala – sinucigașă sau izbăvitoare, după caz – de a şi-o face mireasă, de a o sluji cavalereşte, ca pe o mare Doamnă, până la capăt. Printre aceşti mirabili devoți se numără şi poetul de astăzi, Horia Muntenus, care, iată, celebrează, printr-un nou volum, reînnoirea sfântului legământ cu Poezia. (…) Majoritatea poeziilor lui Horia Muntenus sunt nişte flori de noapte, de o frumusețe nepământeană, neliniştitoare, aproape sfidătoare.

Dacă am încerca s-o definim, pornind de la trei simboluri zoomorfice ce apar la poet, am putea spune că poezia lui uneşte, în mod paradoxal, puritatea și maiestatea lebedei, neastâmpărul și orgoliul corbului şi stranietatea și detaşarea șarpelui. Daniel Hoblea – (Cluj-Napoca, 6 Iunie 1996), postfaţă la ”GURA DE PIATRĂ”, 2000

 

 

GURA DE PIATRĂ

 

”Particularitatea care individualizeazã în chipul cel mai pregnant poezia lui Horia Muntenus e dată de puterea sa asociativã. Cuvintele sunt suspendate din funcţia lor semantică obişnuită, uzuală, pentru a li se putea sublinia cea incantatorie. E un procedeu de potențare a rostirii. Poemul apare ca un coagul de sensuri piezişe, aleatorismul înscriindu-se însã într-o disciplină sintacticã riguroasă.

Horia Muntenus se situează programatic într-o atitudine de refuz, de răspăr: “gura de piatră”, adică materialul cel mai refractar, mai rigid – cum ar putea o gură de piatră să vorbească? – încremenit, rostire improprie, refractară logosului. De remarcat fluidul metaforic, exuberanţa rostirii (ludicul), dar și gravitatea asumării unei dimensiuni existențiale. Versul e de o grandoare preţioasã, echilibrată de adâncimea reflecției şi gravitatea meditației poetice. Sensurile sunt în tot cazul transtextuale, vizând un dincolo de cuvânt (idealul taoist), cu toate că nici o transcendență nu umbreşte libertatea expresiei. (…)  Entuziasmul sãu liric temperat de luciditatea amară a netimpului poeziei naște accente de un dramatism aparte. Liricul şi epicul se împletesc în chip fericit formând o unitate sui generis, inconfundabilã.

Horia Muntenus e un poet inclasabil.”

Ioan-Viorel Bădică 11-14 mai 1996, postfaţă la volumul Gura de piatră, 1996

 

 

ÎNTRE INEFABIL ȘI FARMEC SECRET

 

”<<Există în poezie anumite lucruri inefabile, pe care le putem explica. Aceste lucruri alcătuiesc misterul ei. Nu există precepte prin care să poatã fi învăţat acest farmec secret, aceste încântări inperceptibile, toate aceste elemente ascunse ale poeziei care merg direct la inimă>>, scria Henri Bremond. Și Horia Muntenus, nume cunoscut al spaţiului poetic deține secretul, prin care poezia își atinge ţinta, inima cititorului, împlinindu-şi menirea.”

Demonstene Şofron Adevãrul de Cluj, 11-12 decembrie 1999

 

 

TRANSCEDEREA ÎN SPAȚIILE RAREFIATE ALE VERBULUI

 

”A-l considera nonconformist, un «teribilist» care e gata oricând să se înfrunte în lupta inegală cu absurdul, e un orizont sărac, lipsit de însăși dimensiunea sa esenţială. «Dreptul la tristeţe» e un act al căutării sinelui, al unei interiorizări a actului rostirii, al comuniunii în faţa «vorbăriei» falsului fast cu propria dimensiune, dar şi de a transcede în spațiile rarefiate ale Verbului.”

Florin Lazăr – ”Steaua, nr.6/ iunie 1998

 

 

HORIA MUNTENUS SAU DESPRE DIMINEAȚA CUVÂNTULUI LA AMIAZA LUI

”De la ivirea lirică în peisajul clujean a Anei Blandiana și Ioan Alexandru nu am mai luat act de un debut mai promiţător și mai plin de enigme şi sugestibilitate poetică.

Drapat în manta sa miraculoasă de factură romantică, stănescian în gândire și în viziune lirică dar copleșitor de modern în limbaj şi în modul de articulare poetică, Horia Muntenus trece cu brio prăpastia dintre un mileniu și altul anunţând cu o candoare juvenilă şi cu ingenuitate rafaelică schimbul de torţe dintre o generație şi alta. Miza poetică reprezentată de poezia sa mă face să fiu optimist cu privire la viitorul poeziei românești a cărei amiază a început deja. Presimt şi zenitul aproape.”

Mircea Popa, prefaţă la antologia ”Gura de piatră”, 2000

 

 

INOCENȚA SAU RISCUL LIBERTĂȚII

 

”Numele poetului l-am auzit pentru prima oară la Europa Liberă, înainte vreme, la emisiunea lui Virgil Ierunca, cel care comentând un număr din Viaţa Românească, remarca poemele tânărului. L-am cunoscut apoi la Brașov (…) După ce a verificat puterea denominatoare și pe cea mărturisitoare a cuvântului, după ce l-a pus în slujba unei demiurgii jucăușe, poetul are revelaţia funcției sale protectoare; libertatea înseamnă risc, prin urmare el simte cã alt scut pentru bunul său ascuns, la care ține ca la ceva de mare preţ – inocența – nu există ori cel puțin el nu are ştire de altul.”

Mircea Petean – “Convorbiri literare”, martie 2001

 

DESPRE UN POET ŞI CARTEA SA: HORIA MUNTENUS ŞI PYTHIA

 

”Poetului Horia Muntenus nu-i place lumea în care trăieşte şi de aceea se ascunde în labirinturi ale penumbrei cu ziduri încărcate de simboluri, hieroglife şi rune, care se cer descifrate după îndelungate perioade de asceză, de iniţiere, astfel încât, atunci când această trudă se va încheia, să reuşească, să desluşească geana aurie a luminii şi a dimineţii. (…) Horia Muntenus este un Poet. Horia Muntenus are patimile lui, are întrebările sale, are drumul său, are vămile sale unde va trebui să-şi plătească, aidoma altor contemporani, de unul singur, tainul ce trebuie dat. Atâta doar că nu poartă deloc vina neînţelegerii altora, deoarece rostul Poetului este să dea şi nu să ceară.

Dan Marius Drăgan – ”Filarmonia” nr 1, 2005

 

SINTAXA ACVATICÃ

 

”Modernă, fără a fi criptică, lirica lui Horia Muntenus din „Sintaxa de pe Wasser” rezonează muzical asemenea unei corzi de violoncel atinse de un deget delicat.”

Vasile Fanache – prefaţă la volumul ”Sintaxa de pe Wasser”, 2007

 

 

UN ANOTIMP WASSERIAN: HORIA MUNTENUS

 

Însuși poetul Horia Muntenus este un Anotimp Wasserian, un anotimp în care punctele cardinale sunt o spirală a sufletului său, din care lacrimile curg ca niște ploi de stele peste stâncile cuvinte…

Fineţea şi profunzimea gândirii sale ne dăruiesc o poezie cutremurător de subtilă în sensibilitatea ei.

Citind versurile poetului Horia Muntenus, te simți ca în fața unei pânze a lui Picasso sau trăiești emoția unei simfonii a lui Beethoven. Are acel CEVA, acea sclipire pe care o recunoști, pe care o simți mai încolo de cuvinte… Fiindcă arta e poezie, e culoare, e muzica sufletului nostru. Iar acest poet știe să nască și să renască din cuvinte, lacrimi sau stânci de stele, curgându-și pios, dar mândru și abstract, destinul, ca apa Wasser-ului.”

Carmen Pascu, postfaţă la volumul „Sintaxa de pe Wasser”, 2007

 

––––––––––––––

Numai tu Poezie nu m-ai trădat niciodată

Crezul meu de tânăr

Claviculă albă a mea

 

În singuratece colțuri de lume

Ori în gări pustii și plânse

Pe drumuri strâmbe ori

Pe cărările dreptei mele iubiri

 

La piept strângeam cămașa

Era frig afară și seară

Și stelele răsăreau cum rosteam cuvinte

 

Vorbind cu tine

Fiecare cuvânt avea câte o stea

 

Și când murea câte un cuvânt

Topindu-se-n tăcerea emotivă

Cădea câte o stea.

 

Rosteam cuvinte cu vocea în schimbare

Împodobisem cerul cu vorbe – stele

Și între ele tu Poemă

Te-ai întins Cale Lactee.

 

Numai tu Poezie nu m-ai trădat niciodată

Am adunat pe file de hârtie desene cu portretul tău

E greu să-ți spun cât e de greu

S-adun pe file de hârtie desene cu portretul tău.

 

M-ai învățat albastrul

M-ai acoperit cu el

 

Cum stam la colțul străzii noaptea la taclale

Și cum fumam amândoi și cum râdeai

Dincolo de neoanele străzii era Cerul

Și Îngerii Sfinții și Bunul Dumnezeu.

 

Numai tu Poezie nu m-ai trădat niciodată

Pe pleoapa ta dreaptă se desena destinul meu

Și-n lacrima ta de fată înaltă și subțire

Tâmpla mea spartă ca o liră lovită

Se decupa din tâmpla unui zeu.

 

Azi îmi iei privirea și o strecori printre genele tale

Sprâncenele tale lungi se arcuiesc spre Poli

La fel ca-n totdeauna rămân în sita deasă

Verbele să-ți poarte veșnic rochia de mireasă.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.