După modelul deja implementat de Consiliul Județean Cluj, Primăria Cluj-Napoca vrea să dea contractul pentru întreținerea și reparația străzilor regiei proprii, pentru ca banii investiți să se întoarcă, măcar din partea de profit, în vistieria municipiului. Un proiect a fost elaborat în acest sens și postat pe pagina de internet a primăriei, fiind lansată o dezbatere publică pentru perioada 21-30 noiembrie. Hotărârea de Consiliu Local trebuie luată până la sfârșitul anului, pentru că din 2015 contractul cu Diferit și KIAT nu mai este valabil.

 

Contractul pentru întreținerea străzilor din municipiu, deținut până acum de asocierea Diferit-KIAT, expiră la finalul acestui an. Gestiunea acestui serviciu va fi pasată Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP). Potrivit caietului de sarcini RADP va trebui să se ocupe de întreținerea și reparația străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de pe poduri și străzilor nemodernizate din municipiu, iar prețurile vor fi propuse de RADP și aprobate de Consiliul Local.

 

Termenul de valabilitate expiră peste două săptămâni

Referatul privind aprobarea gestiunii directe a serviciului public de administrare a domeniului public – activitatea de „Reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de pe poduri şi străzilor nemodernizate” de pe raza municipiului Cluj-Napoca arată că în perioada 2010 – 2014 serviciul de administrare a drumurilor și străzilor a fost realizat de către autoritatea publică locală, în baza unor contracte de achiziție de lucrări, care expiră la data de 13.12.2014.

Studiul prezentat de aparatul de specialitate al Primăriei propune gestiunea directă în favoarea operatorului R.A.D.P. Cluj-Napoca. ”La data întocmirii studiului, R.A.D.P. Cluj deține instalații tehnice, mașini și utilaje, destinate executării lucrărilor specifice activității de întreținere”, consideră autorii studiului. Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca are în cadrul Secției Străzi un număr de 140 angajați din care 125 personal direct productiv și 15 ingineri de specialitate care se ocupa cu reparația și întreținerea străzilor, necesare a se executa în municipiul Cluj-Napoca.

 

Primăria ia jumătate din profit

Potrivit oficialilor de la Primărie, alternativa prin care proiectul este realizat în regim de gestiune directă este mai avantajoasă pentru Municipiul Cluj-Napoca decât cea de achiziție publică pentru că prețurile vor fi rezultatul negocierii și vor fi în concordanță cu prețurile pieței, existența unui contract pe o durată mai lungă permite realizarea de investiții de către operator care pot conduce la creșterea productivității muncii și scăderea prețurilor, inclusiv prin folosirea materialelor reciclabile – conform legislației, se evită perioadele lungi de timp necesare procedurilor de licitații, timp care poate fi folosit de operator și, în plus, municipalitatea este beneficiara a minimum 50% vărsăminte la bugetul local din profitului realizat de către R.A.D.P. Cluj-

Legea prevede că alegerea formei de gestiune se face prin hotărâre a consiliului local iar desfăşurarea activităţilor specifice oricărui serviciu de utilităţi publice, indiferent de forma de gestiune aleasă, se realizează pe baza unui regulament al serviciului şi a unui caiet de sarcini, elaborate şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale.

 

KIAT și Diferit nu dispar din Cluj

Firmele care s-au ocupat până acum de  pe partea de modernizarea și întreținerea drumurilor din municipiu sunt deja bine cunoscute clujenilor. Diferit, în asociere cu turcii de la KIAT, a semnat cel mai valoros contract al municipalităţii, de 140 de milioane de euro pentru asfaltarea străzilor din oraş până în 2014. Dar și la începutul acestui an au pus mâna pe un contract care le asigură continuitate în oraș. Drumarii de la KIAT şi Diferit au reuşit să bată competiţia şi au primit lucrările la drumurile cuprinse contractul „Modernizarea tramei stradale de acces la zona industrială”.

Diferit este cunoscută în primul rând pentru că a câştigat în repetate rânduri licitaţiile pentru  deszăpezirea drumurilor naţionale şi a Autostrăzii Transilvania. Compania a mai realizat lucrări de reabilitare a drumurilor în Cluj-Napoca, primind 2,8 milioane de lei în 2004 şi 2,7 milioane de lei în 2005, iar cel mai important proiect câştigat la Cluj de SC Diferit a fost modernizarea din zona Pieţei Cipariu din 2007. Firma este patronată de familia Petrini, Daniela şi Nicolae, acesta din urma fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj.

KIAT Group SRL a fost înfiinţată în 2006 şi îi are ca patroni pe turcii Atalay Deniz, Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar. Tamer Atalay este şi administrator al King Industrial Enterprises firmă care a primit de la municipalitatea clujeană 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joacă, iar KIAT a primit de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului Dorobanţilor. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte şi de la Primăria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joacă în Parcul Titan şi „pentru execuţia unor fântâni la Piaţa Unirii“.

 

Municipalitatea răspunde direct

Gestiunea directă este modalitatea de gestiune în care autorităţile deliberative şi executive, în numele unităţilor administrativ-teritoriale pe care le reprezintă, îşi asumă şi exercită nemijlocit toate competenţele şi responsabilităţile ce le revin potrivit legii cu privire la furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice, respectiv la administrarea, funcţionarea şi exploatarea sistemelor de utilităţi publice aferente acestora.

Astfel, pentru exploatarea eficientă a activităţilor edilitar-gospodăreşti care compun serviciul de administrare a domeniului public şi privat, autoritatea publică locală răspunde direct de organizarea, finanţarea, gestiunea şi controlul activităţii, având însă posibilitatea de a încredinţa sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisă a serviciului şi administrarea infrastructurii necesare, unor operatori prestatori de servicii de administrare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.