Cei 1600 de români de la poalele Carpaţilor Păduroşi, din Ucraina, care şi-au păstrat inexplicabil limba şi tradiţiile, fără şcoală ori biserică, au devenit «obiect» de studiu pentru cercetători şi profesori universitari. La doi ani după ce GAZETA de Maramureş a ajuns în zonă, comunitatea din Poroşcovo este miezul unei dispute ştiinţifice, în care unii afirmă, fără dovezi că ar «ţigani albi», alţii români, iar alţi o etnie combinată. Şocanta insulă a românilor va fi subiectul unor cercetări de amploare.

   
În urmă cu doi ani, GAZETA de Maramureş prezenta povestea incredibilă a unei comunităţii de români care trăieşte la 200 de kilometri de Sighet, la graniţa vechiului Comitat al Maramureşului. 1600 de oameni şi-au păstrat miraculos limba şi tradiţiile, fără şcoală, biserică ori altă instituţie în limba maternă şi se declară români deşi habar nu aveau cum au ajuns în Proşcovo şi nici unde e România. Satul a fost descoperit abia prin anii ’90 şi, tot în acea perioadă, se spune că românii din Poroşcovo au aflat că, undeva, peste graniţă, există un popor care vorbeşte o limbă asemănătoare cu a lor, ascultând radioul. Alţii au aflat că nu sunt «volohi», ci români, pe şantier.  
Numai că, în «insula românilor» se trăieşte şi se vorbeşte într-un mod care aminteşte de Evul Mediu. Deşi cei mai mulţi «volohi» din Proşcovo trăiesc la limita sărăciei şi au mulţi copii, nu şi-au pierdut nici tradiţiile şi nici obiceiul de a transmite limba din generaţie în generaţie. Până la destrămarea URSS, cei mai mulţi plecau cu tot cu copiii la muncă în Kazakhstan, aşa că nu prea au avut timp nici de şcoală şi nici să-şi ridice case mari.
Mulţi dintre ei ne-au declarat atunci că până la vizita noastră în zonă nu ştiau nici de comunităţile de români din dreapta Tisei şi nici nu au văzut «români din România» în carte şi oase. Tot atunci au avut ocazia să ţină pentru prima dată în mână o carte în limba română.

Vorbesc aproape o latină populară

Povestea lor a devenit celebră şi în ţară şi peste hotare, şi Poroşcovo a devenit un fel de Meca pentru cercetători şi profesori universitari., La doi ani de la acea expediţie, «volohi» se pot lăuda că au măcar o asociaţie care să le reprezinte interesele. Ioan Botoş, preşedintele Uniunii Regionale din Transcarpatia „Dacia” şi deputat in consiliul regional Transcarpatia a înfiinţat o filială a «Daciei» la Poroşcovo, a cărei preşedinte este Vasile Gorvat. Mai mult, încet au început să lege relaţii de colaborare cu românii din dreapta Tisei. Gorvat a fost invitat la manifestări organizate de Dacia iar «volohii» din Poroşcovo au început să primească sprijin din partea românilor.

La finele săptămânii trecute, «volohii» au fost vizitaţi din nou de o delegaţie de profesori universitari şi cercetători, în frunte cu Botoş: «am înmânat oficial documentele de constituire a filialei Dacia şi am dus 100 de pachete pentru copiii din Poroşcovo. Din delegaţia noastră a făcut parte lector universitar doctor Ilie Gherheş şi Cornel Faur, tot lector universitar doctor».
La Poroşcovo, delegaţia română s-a «intersectat» cu o altă delegaţie, ajunsă la poalele Carpaţilor Păduroşi din Austria. Din aceast grup făcea parte şi profesorul universitar Gheorghe Achim, profesori universitari din Ujgorod şi un cercetător neamţ care vorbea româneşte.
Numai că, opiniile celor două echipe de cercetători au devenit contradictorii.
Parese că atât delegaţia română, cât şi reprezentanţii «volohilor» din Poroşcovo au fost destul de deranjaţi de atutudinea lui Achim&Co, care ar fi sugerat că aceştia sunt ţigani, şi în niciun caz români.
Practic, românii izolaţi de ucrainienii şi adevăraţii ţigani din zonă, au ajuns să fie stigmatizaţi şi de fraţii din România, cu aceeaşi etichetă aruncată de ucrainieni: «ţigani români».

În lipsă de documente, originea acestei comunităţi a generat o întreagă dispută, în care toată lumea trage concluzii, unii chiar înainte de a avea argumente sau de a cerceta situaţia. Pe de o parte, se susţine că cei 1600 de «volohi» ar fi români autentici, care în mod miraculos şi-au păstrat limba şi tradiţiile. Pe de altă parte, se susţine un scenariu promovat de presa ucrainiană, cum că «volohii» ar fi «ţigani albi», stigmatizaţi de celelalte etnii locale.
Ilie Gherheş spune însă că un cercetător obiectiv trebuie să recunoască originea românească a acestei comunităţi : «Sunt aceleaşi locuri pomenite şi de documentele medievale. Acuma nu este neapărat nevoie ca vestigiile de românitate vechi să se fi păstrat, dar s-a păstrat oricum mediul prielnic unei noi aşezări. Deci existau condiţii. Apoi, m-a impresionat faptul că şi-au păstrat limba. Eu am fost numai în Poroscovo. Au o limbă care nu are tangenţă cu graiul maramureşenesc, vorbesc o limbă arhaică, după părerea mea cu 150 de ani în urmă, aproape o latină populară şi au un inventar destul de mic al cuvintelor. Dar ei au fost o comunitate foarte restrânsă. Ei sunt o comunitate separată, izolată. Toată lumea le zice „volohi”. Ucrainenii le zic volohi, ţiganii care trăiesc într-un cartier separat le zic volohi. Oficial li se spune „etnie de provenienţă românească”. Sunt care le spun şi „ţigani albi” dar n-au fizionomie nici de ţigani albi, nici de ţigani negri, nici de slavi, nici de unguri. Dar după aprecierile mele, 98% fizionomia lor este curat românească. Problema este că se încuscresc şi ei atât cu ţiganii care sunt mai săraci, cât şi cu ucrainenii mai săraci. Deci nu există o restricţie cum exista în satele româneşti, unde nu se căsătoreau cu alte etnii. Pentru un cercetător obiectiv, n-ai niciun motiv să spui că nu sunt români”.

„Ei ţin cu România, venim noi şi le punem etichete”

Cei care contrazic varianta potrivit căreia volohii ar fi români folosesc ca şi argument forte faptul că volohii nu au obiceiuri, tradiţii, biserică sau şcoală. Însă Gherheş spune că tocmai acesta este „miracolul” comunităţii din Poroşcovo: „Gândiţi-vă că fără aceste 4 ingrediente, care sunt definitorii pentru păstrarea unei limbi, au păstrat o limbă română impecabilă. Ei n-au avut cum să-şi cultive limba decât în propria casă şi între ei. Oricum, sunt „o enigmă şi un miracol” în Carpaţii Păduroşi şi totodată vestigii de românitate. Important este că ei sunt românofoni, ei îşi zic români. Gândiţi-vă ce dramă trăiesc aceşti oameni. Ei au fost egali ucrainenilor până acum, oricum, superiori ţiganilor. Ei sunt românofoni. Ca să vină nişte oameni de pseudo-ştiinţă şi să le spună că-s ţigani. Deci, până când ei n-au ştiut că sunt români, ştiau că-s volohi le-a fost mai bine. Şi ne ducem noi şi le punem etichetă? Asta fără argumente temeinice, fără o cercetare, fără nimic. Eu le-am explicat foarte serios că nu aveau cum să-şi facă biserică. Că acum 150 – 200 de ani, când trebuiau să-şi facă biserică, ei erau aici 15-20 de familii. Gândiţi-vă că a venit Uniunea Sovietică după Primul Război Mondial şi tot spaţiul acesta n-a mai făcut nicio biserică, pentru că s-a plonjat direct în comunism.
Ei, chiar şi acum dacă ar vrea să-şi facă o biserică nu pot pentru că n-au putere materială. Nu pot să-şi facă o şcoală. Plus că nu au nici motivaţie, că nu există un sentiment religios, atâta vreme cât ei nu au putere materială. E cu atât mai important că şi-au păstrat limba neavând aceste instituţii de bază.
Ei ţin cu România, şi în loc să-i apreciem şi să-i admiră, venim noi şi le punem etichete.  Şi dacă ar fi ţigani m-aş întreba cum de au uitat limba într-o noapte sau într-o generaţie. Au învăţat instantaneu o altă limbă latină?”.

Nu apar în acte!

Profesorul Vasile Marina, de la Universitatea din Ujgorod spune că nu există documente care să vorbească despre originea acestei comunităţi şi că, din cauză că nu ştiu carte nu s-au putut declara români nici la recensăminte „Grupul etnografic ce a fost de la Muzeul Satu Mare a întocmit un material după câteva expediţii cu antropologi, etnologi etc. Cei de la Satu Mare au insistat asupra aspectelor care dovedesc că sunt români. Din punct de vedere istoric nu există documente. Ei nu sunt pomeniţi ca români, ci sunt pomeniţi ca ucraineni. Nici în recensăminte nu figurează ca grupuri separate. Este adevărat că nu ştiu carte, că mai mult sunt cu munca”.

„Migraţia” românilor

„Înainte, Maramureşul era până la Hust, iar ei sunt puţin dincolo de limita cu Maramureşul. Într-un sat, nişte bătrâni ştiu că ei provin din Biserica Albă. Dar au fost foarte multe perioade în istorie când oamenii au trebuit să plece. De exemplu la 1402, scriu documentele de arhivă că: au venit acei moldoveni şi i-au trecut prin spadă pe toţi locuitorii dintr-un sat din zona Apşa. Doar 14 au rămas care au fost în câmp cu animalele la păscut. Deci au fost perioade în care s-au mutat comunităţi întregi. Acei moldoveni erau neamurile lui Bogdan care au vrut să-i pedepsească pe cei care le-au luat pământurile. De aceea, privită în contextul istoric, e foarte interesantă povestea”, spune Ilie Gherheş.  

Ioana LUCĂCEL

3 COMENTARII

  1. Dumnezeu sa-i binecuvanteze pe toti romanii de pretutindeni sa fie uniti,sa se ajute intre ei.Ar trebui sa se stie in permanenta si despre romanii din zona CARPATILOR PADUROSI ,LEGATURILE CU EI SA FIE PERMANENTE.CATE PUBLICATII ROMANESTI II VIZITEAZA DES?CATE FUNDATII,ASOCIATII,FIRME II AJUTA?cINE LE CONSTRUIESTE BISERICI,SCOLI,MAGAZINE ETC.?

  2. Dumnezeu sa-i binecuvanteze pe toti romanii de pretutindeni sa fie uniti,sa se ajute intre ei.Ar trebui sa se stie in permanenta si despre romanii din zona CARPATILOR PADUROSI ,LEGATURILE CU EI SA FIE PERMANENTE.CATE PUBLICATII ROMANESTI II VIZITEAZA DES?CATE FUNDATII,ASOCIATII,FIRME II AJUTA?cINE LE CONSTRUIESTE BISERICI,SCOLI,MAGAZINE ETC.?

  3. VRETI BISERICA ROMANA IN POROSCOVO? AU FACUT BAPTISTII CACI BOR ESTE INTERESATA NUMAI CUM SA FACA BANI,IAR DESPRE POPOR II DOARE IN FUND .S-AU OPUS UNIRII DIN 1918,( vezi Miron Cristea patriarh) PREOTII ROMANI I-AU VANDUT PE HORIA,CLOSCA SI CRISAN IN SOGUNA PE ECATERINA VARGA DOAMNA MOTILOR. PATRIARHUL ROSU TEOCTIST RIDICA OSANALE LUI CEAUSESCU IN 1989 TEODOSIE DIN CONSTANTA SI-A INSUSIT BANI EUROPENI PENTRU CARE NU A DAT SOCOTEALA SI NICI NU VA RASPUNDE PENAL CU ACTUALA .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.