Aeroportul ”Avram Iancu” din Cluj-Napoca este printre singurele din România care nu încasează bani din închirierea parcărilor de la aeroport. După Aeroportul ”Henri Coandă” din Bucureşti, Aeroportul ”Avram Iancu” este al doilea ca şi mărime, dar şi unul dintre cele mai importante din România. Cu toate acestea,  nu primeşte niciun ban de pe urma parcărilor, iar Consiliul Judeţean care a semnat un contract de concesiune  în 2010 cu UTI Parking&Hotel Management SRL , prin care UTI să administreze parcările aeroportului, primeşte o sumă nesemnificativă de bani din închirierea parcărilor aeroportului, raportat la încasările celorlalte aeroporturi. După opt ani, Preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe reziliază contractul cu firma care administrează parcările şi oferă posibilitatea ca acestea să fie administrate direct de către aeroport.

Alin Tişe a început procedurile pentru rezilierea contractului cu UTI, iar după ce problema va fi rezolvată în instanţă CJ Cluj va preda parcările Aeroportului „Avram Iancu” .

”Am pornit acuma un proces de reziliere şi de evacuare a firmei care administrează parcarea şi suntem în instanţă. Am cerut evacuarea în întregime a firmei. Suntem în tribunal,  după care o să predăm parcările la aeroport să le administreze aeroportul în condiţiile în care doreşte, sau dacă aeroportul doreşte poate să le exteriorizeze tot aşa la o altă firmă. Ca şi primă opţiune aeroportul ar trebui să le administreze cu condiţia să facă investiţii acolo. Trebuie reparate anumite parcări şi alei.  Contractul de concesiune cu firma care administrează parcările a fost făcut în momentul în care aeroportul nu a avut bani să facă administrarea şi nici CJ deoarece atunci s-a început construirea pistei. Atunci am făcut o licitaţie în care am oferit administrarea parcării pe cheltuiala unui investitor”, declară Alin Tişe pentru Gazeta de Cluj.

Planurile s-au schimbat de la un an la altul

În 2010 UTI şi-a asumat responsabilitatea prin semnarea unui contract cu Consiliul Judeţean Cluj pentru construirea unui parking etajat, a unui hotel şi administrarea parcărilor aeroportului Avram Iancu. Nu a durat prea mult, iar un an mai târziu, în 2011 termenii şi condiţiile contractului proaspăt semnat s-au schimbat. La data de 23 septembrie 2011 contractul de concesiune este modificat printr-un act adiţional semnat de Preşedintele Consiliului Judeţean Alin Tişe,  Simona Gaci, Secretar al Judeţului Cluj şi concesionarul  S.C. UTI Parking&Hotel Management SRL. În contractul din 2010 s-a stabilit că CJ Cluj va primi anual 250.000 euro/an. Totuşi 2011 vine cu noi schimbări, iar construirea Parkingului şi a hotelului din vecinătatea aeroportului au fost anulate în 2011 prin actul adiţional. Suspendarea lucrărilor se datorează faptului că CJ Cluj nu a putut preda amplasamentul pe care UTI trebuia să realizeze construcţiile, iar societatea UTI rămâne responsabilă doar de administrarea parcărilor. Din 2011 UTI plăteşte o redevenţă în cuantum de 125 euro/loc de parcare, respectiv suma de 66.250 euro/an aferentă a 530 de locuri de parcare exploatate.

Aeroportul Cluj nu încasează nimic

Un aeroport precum cel de la Cluj, cu un trafic de pasageri de 2.690.000 nu încasează niciun ban, iar Consiliul Judeţean de la UTI  primeşte anual doar 276.000 de lei, comparativ cu aeroportul din Timişoara care încasează 2.758.456 lei pe an. Clujul, faţă de Timişoara are un trafic de pasageri aproape dublu, în 2017 la Timişoara fiind traficul de pasageri 1.700.000. Diferenţa este că la Timişoara banii sunt încasaţi de către Aeroport, în comparaţie cu Clujul unde banii îi revin lui UTI şi o mică parte către CJ. Suma care ajunge la Consiliul Judeţean este nesemnificativă pe lângă traficul şi maşinile parcate în aeroport.

Cel mai mare aeroport, cu traficul cel mai mare din România, Aeroportul Henri Coandă încasează 25.137.143,03 lei pe an cu TVA, iar în Cluj aeroportul nu încasează niciun venit din parcări. De ani de zile nu se ia nicio măsură pentru această problemă, iar Consiliul Judeţean se mulţumeşte cu puţinul.

Aeroportul Avram Iancu ar dispune de venituri considerabile dacă şi-ar administra personal parcările, fără contracte semnate de Tişe după bunul plac. Diferenţa de bani, între un aeroport care îşi administrează singur parcările şi un aeroport a cărui  parcări sub lăsate pe mâna Consiliul Judeţean este extrem de mare.

Horia Nasra: ”Cred ca ar fi foarte util ca Alin Tişe să renunţe la orgoliile lui politice”

Horia Nasra, preşedintele PSD Cluj este hotărât să ia atitudine în ceea ce priveşte administrarea parcărilor aeroportului din Cluj, susţinând că ar vrea o discuţie cu toţi parlamentarii pentru a dezbate problema.

”De-a lungul mandatelor au avut mai multe discuţii cu directorii instituţiei pe aceasta tema. Eu cred ca ar fi util sa ne punem cu toţii la o masa şi să discutăm problema şi diferenţa aceasta”, a declarat Horia Nasra.

La rugăminte de a ne da o soluţie pentru rezolvarea acestei probleme, Nasra a răspuns clar şi concis că totul ar merge mult mai bine în Consiliul Judeţean şi în rezolvarea problemei parcărilor dacă Tişe ar renunţa la orgoliile politice.

”Nu se poate cu domnul Tişe, domnul Tişe e bolnav de putere şi atunci cu oamenii care sunt bolnavi de putere şi nu conştientizează problema nu poţi să dialoghezi. Ce mă deranjează pe mine foarte tare e că a luat personal acest conflict cu directorul aeroportului şi dintr-o dispută personală între dumnealui şi domnul director a dus instituţia într-o zonă în care este subfinanţată. Anul acesta CJ finanţează cu zero lei instituţia aeroportului. Legat de parcări, cel mai corect ar fi ca şi noi ca şi parlamentari clujeni care reprezentam interesele clujenilor şi suntem votaţi nu numai sa face legi, să supraveghem modul în care funcţionează instituţiile în Cluj. Eu cred ca ar fi foarte util ca Alin Tişe să renunţe la orgoliile lui politice, sa îl contacteze pe directorul aeroportului şi sa facem o întâlnire cu toţi consilierii judeţeni şi cu toţi parlamentarii din Cluj să discutam situaţia parcării aeroportului. Consiliul Judeţean e legislativul judeţului, se poate modifica orice, deci toată ideea este sa avem bunevoinţă să dezbatem lucrurile”, declară Horia Nasra pentru Gazeta de Cluj.

Senatorul PNL Marius Nicoară consideră că Aeroportul ar trebui să administreze parcările.

”Dacă este aşa cum spuneţi dumneavoastră, foarte rău şi ar trebui reglementată situaţia pentru a gestiona aeroportul direct parcările. Toată lumea să aibă venituri proprii.  Este foarte rău ce se întâmpla, ar trebui să se ajungă la o înţelegere prin care aeroportul să încaseze direct banii”, spune Marius Nicoară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.