Costurile pentru modernizarea podurilor din Cluj-Napoca se majorează de la an la an. Deşi, proiectul de modernizare a podului Garibaldi a fost anunţat încă din 2013, în patru ani nu s-a făcut altceva decât să se actualizeze documente care au adus şi modificări ale valorii lucrărilor. În septembrie, proiectul de construire a podului Garibaldi a fost majorat cu 2,1 milioane lei, iar pentru podul Porţelanului majorarea a fost de 1 milion lei. Acum, în decembrie, are loc o nouă majorare – creşte suma cu care va contribui Primăria Cluj-Napoca, aceste proiecte fiind finanţate prin fonduri de la MDRAP.

 

În urmă cu mai bine de trei ani, primarul Emil Boc anunţa reabilitarea podului Garibaldi. Într-o conferinţă de presă, a prezentat planşe şi un material video cu modelul noului pod, care ar fi urmat să fie atât de trainic încât să reziste 70 de ani. Era vorba despre un pod cu o imagine total diferită faţă de cel actual, cu un design gândit în aşa fel încât să se încadreze perfect în zona urbană de la Sala Polivalentă şi Cluj Arena.

 

Probleme cu stăvilarul de pe Someş

În 2013 a fost făcut anunţul, iar în 2014, au fost votaţi indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea podului Garibaldi. Atunci, valoarea estimată a lucrărilor a fost de 4,9 milioane lei. Din 2014 nu s-a mişcat un deget la acest proiect, s-a pus praful pe hârtiile aprobate de consilieri. Deşi în 2013, primarul nu a spus că ar exista impedimente în derularea proiectului, surpriza a apărut patru ani mai târziu, mai exact în vara lui 2017 când city-managerul Gheorghe Şurubaru a făcut o declaraţie cel puţin halucinantă – podul nu poate fi modernizat deoarece stăvilarul care a fost montat lângă pod se află în posesia Apelor Române, aşa că trebuie rezolvată problema legată de proprietate şi abia după aceea să poată începe lucrările.

”Eu cred că va dura, e posibil să dureze mult, pentru că, dacă va fi nevoie de hotărâre de Guvern pentru transfer din patrimoniul din domeniul pubic al statului în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca avem exemplele trecute legate de strada Depoului, de Badea Cârţan, de Parcul Feroviarilor care au durat din păcate ani de zile”, declara Şurubaru, în vară. Cu sau fără problemele legate de stăvilar, în fiecare an, Primăria Cluj-Napoca a alocat fonduri, cel puţin pe hârtie, pentru modernizarea podurilor, deci implicit şi pentru Garibaldi.

podul garibaldi

Podul Garibaldi, mai scump cu 2,1 milioane lei

Cireaşa de pe tort nu este nici faptul că nu s-a făcut nimic în patru ani, nici că stăvilarul opreşte şi modernizarea podului nu doar gunoaiele de pe Someş. Cireaşa de pe tort este majorarea preţului pentru modernizarea podului de la un an la altul. Dacă în 2013 se estima ca noul pod va costa 4,9 milioane lei, în septembrie 2017 a fost votată actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Odată cu actualizarea indicatorilor tehnico-economici a crescut şi valoarea proiectului la 7 milioane lei, cu tot cu TVA. Potrivit proiectului de hotărâre de Consiliu Local din septembrie, 6,3 milioane lei urmau să fie alocaţi de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, iar contribuţia Primăriei era de 700.000 lei.

“Pe parcursul elaborării proiectului tehnic, ţinând cont de completările şi modificările solicitate conform tuturor avizelor, de modificarea taxei pe valoarea adăugată şi de contractele de proiectare încheiate, valoarea devizului general s-a modificat”, prevede proiectul de hotărâre aprobat în septembrie.

 

Contribuţia Primăriei creşte cu 1,2 milioane lei

La trei luni după actualizarea indicatorilor tehnico-economici, trebuie votată din nou actualizarea acestora. Valoarea proiectului rămâne neschimbată de data aceasta, singura modificare adusă fiind contribuţia Primăriei care creşte de la 763.000 lei la 2 milioane lei. ”Obiectivul de investiţii Pod peste râul Someşul Mic pe strada Giuseppe Garibaldi (Pod Garibaldi) în municipiul Cluj-Napoca este cuprins la finanţare prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală cu o valoare de 5.071.974 lei, conform listei obiectivelor de investiţii aprobate pentru judeţul Cluj, în perioada 2017 – 2020 de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. (…) Prin adresa înregistrată la Primăria municipiului Cluj-Napoca cu nr. 529779/1/20.11.2017, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene a solicitat revizuirea devizului general întocmit cu respectarea standardelor de cost şi defalcarea costurilor suportate din bugetul de stat, respectiv bugetul local, cu TVA şi cu respectarea ordinului de ministru, motiv pentru care este necesară actualizarea indicatorilor tehnico-economici”, se arată în proiectul de hotărâre care va fi supus votului consilierilor locali în şedinţa din 19 decembrie. Durata totală de execuţie a podului Garibaldi este de nouă luni. Lungimea totală a podului este de 50,30 metri, lăţimea variază de la 20 la 24 metri, lăţimea părţii carosabile este de 14 metri.

podul portelanului

Proiect mai scump şi pentru podul Porţelanului

Şi în cazul podului Porţelanului se întâmplă acelaşi lucru. În luna septembrie, a fost votată actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Dacă în 2016, valoarea estimată a lucrărilor era de 6,3 milioane lei, în septembrie 2017 a crescut la 7,2 milioane lei. După ce în septembrie a avut loc o modificare a indicatorilor tehnico-economici, în şedinţa de Consiliu Local din 19 septembrie va fi votată din nou actualizarea indicatorilor. La fel ca şi în cazul podului Garibaldi, se majorează contribuţia Primăriei de la 288.000 lei la 765.602 lei.

”Pentru obiectivul de investiţii Pod peste râul Someşul Mic, situat pe strada Porţelanului în municipiul Cluj-Napoca (podul Porţelanului), valoarea cheltuielilor care se finanţează de beneficiar este de 765.602 lei, astfel: cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului: 14.648 lei; studii de teren: 13.923 lei; taxe pentru obţinerea avize/acorduri/autorizaţii: 35.700 lei; elaborare studii de fezabilitate /documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, taxe pentru obţinerea avizelor de proiectant, elaborare expertiză tehnică: 30.975 lei; proiect tehnic: 19.635 lei; detalii execuţie: 17.850 lei; organizarea procedurilor de achiziţii: 3.135 lei; consultanţa: 61.684 lei; asistenţa tehnică: 9.520 lei; construcţii şi instalaţii obiectiv nr.1 – lucrări poduri: 498.000 lei; cheltuieli conexe organizării de şantier: 4.593 lei; comisioane, cote, taxe costuri credite: 26.530 lei; cheltuieli pentru probe tehnologice şi predare la beneficiar: 29.155 lei. Din suma totală de 765.602 lei, TVA inclus, s-au decontat până în prezent 32.905 lei, TVA inclus”, se arată în proiectul de hotărâre. Durata de realizare a investiţiei este de 12 luni. Lungimea totală a podului Porţelanului este de 62 metri, lăţimea totală este de 10,8 metri, lăţimea totală a părţii carosabile este de 7,8 metri, trotuare acces 2×1,20 metri.

1 COMENTARIU

  1. Actuala conducere a primăriei Cluj, aduce teribil cu o comedie a anilor 30, The Keystone Cops, cea cu polițiștii care se împiedicau de toate și de tot. Diletantism și fușereală , învăluite de o mândrie nemaipomenită, puse în slujba cetățenilor, care merită ce au ales.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.