Proiectul tunelului de sub centrul municipiului Cluj-Napoca a intrat în linie dreapta. În urmatoarea perioada a va fi efectuat studiul de fezabilitate. Autoritatile locale spun ca respectivul proiect va fi finalizat în maxim patru ani.

Cel mai mare proiect de infrastructura realizat în  Cluj-Napoca prinde contur. Daca fostul primar, Gheorghe Funar vedea necesitatea unui tunel pe sub Feleac pentru decongestionarea traficului de pe Calea Turzii, primarul Emil Boc doreste realizarea unui tunel pe sub centrul Clujului. La finalul proiectului, dupa cum se lauda autoritatile locale, drumul din Marasti pâna în Manastur va putea fi facut în mai putin de zece minute.

Problemele  romane

În ultima sedinta a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului si Urbanism din cadrul Consiliului Local Cluj-Napoca s-a votat varianta finala a proiectului pasajului subteran care va traversa centrul orasului, urmând ca acesta sa fie supus în urmatoarea perioada dezbaterii publice. Respectivul tunel va începe de pe calea Motilor, de lânga Clinica de Stomatologie, urmând ca acesta sa se termine pe strada Dorobantilor, dupa tribunal si pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 în dreptul Clinicii Dominic Stanca. Respectivul pasaj  va avea o lungime de aproximativ 1800 de metri, urmând a fi „construit” la o adâncime de 22 de metri, rampele vor avea o lungime de 100 de metri si o panta de 7%. Conform arhitectilor care au propus traseul tunelului, pentru realizarea rampelor de intrare si iesire, municipalitatea va fi obligata sa exproprieze peste 4.000 de metri patrati de teren. De asemenea, pentru ca tunelul sa poata fi construit, administratia locala trebuie sa demoleze si 16 imobile de pe strada Motilor. Totusi, realizarea acestui pasaj va întâmpina destule probleme. În conditiile în care întreg centrul municipiului este împânzit cu vestigii de pe vremea romana, este foarte posibil ca odata cu începerea lucrarilor la pasaj, constructorii sa se loveasca de diverse edificii din antichitate. În aceste conditii, va fi nevoie de descarcare arheologica, proces care poate dura si câtiva ani, în functie de ce vor descoperi arheologii. Acest lucru se poate întâmpla chiar daca arhitectii au anuntat ca se va fora la peste 22 de metri adâncime.

Ajutor pentru trafic

Proiectul megalomanic în care s-a angrenat municipalitatea clujeana este singular în România. În conditiile în care circulatia devine tot mai agasanta, trebuia gasita o solutie de rezolvare a acestei situatii, cele mai grave probleme înregistându-se în zona centrala. Chiar daca Primaria municipiului Cluj-Napoca a încercat diverse metode pentru a fluidiza circulatia, numarul imens de masini, lipsa unor centuri de ocolire, arhitectura veche a orasului nu permite au fost principalele impedimente în rezolvarea aceste probleme stringente a municipiului. Si cum situatia devemea din ce în ce mai disperata, trebuia gasita rapid o solutie. Rezolvarea problemei s-a gasit în realizarea unei noi sosele care sa permita masinilor sa tranziteze centrul, dar sa nu creeze aglomeratie. În calcul s-au luat variantele unei pasarele si a unui pasaj subeteran. Prima varianta a fost eliminata rapid din calcul, chiar daca era mai ieftina si mai rapid de realizat, din cauza ca o asemenea constructie ar fi stricat aspectul centrului istoric.  În aceste conditii, s-a optat pentru varianta pasajului subteran.

Costuri mari

În momentul de fata, membrii comisiei de urbanism din cadrul Consiliului Local Cluj-Npoca au propus spre dezbatere publica respectivul proiect. Daca se va considera necesar ca acest proiect sa fie realizat, ne putem astepta ca anul viitor sa se demareze procedurile pentru realizarea acestuia. Totusi, costurile pentru acest proiect vor fi destul de mari, un exemplu în acest sens fiind tunelul din orasul american Boston care leaga doua maluri ale golfului Boston. Respectivul proiect a avut initial o valoare de 15 miliarde dolari, nota de plata finala ajungând la finele lucrarii la peste 30, cauza fiind infiltrarile de apa. Chiar daca proiectul american este mult mai complex decât cel care se va realiza la Cluj-Napoca, în acest caz fiind realizat un tunel cu zece benzi, modalitatea prin care se va construi va fi asemenatoare. Astfel, constructorii se vor folosi de un utilaj asemanator celui cu care a fost realizat  euro-tunelul, tunel între Franta si Anglia. Respectivul utilaj va sapa la o adâncime de 22 de metri, circumferinta respectivului agregat permitând realizarea a patru benzi plus a uneia de urgenta.

„În patru ani terminam”

Adrian Popa, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca a declarat ca acest proiect este absolut necesar pentru municipiul Cluj-Napoca, iar daca toate lucrurile merg bine, în trei- patru ani vom avea un pasaj pe sub centrul municipiului. „Ce s-a votat saptamâna trecuta a fost doar prima faza a proiectului. Urmeaza studiul de fezabilitate care ne va arata concret care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmam. Noi dorim sa corelam acest pasaj cu toate parkingurile subterane care se vor construi în municipiu, urmând ca la momentul în care acesta se va realiza, sa putem închide definitiv strada Eroilor si Piata Unirii pentru a le reda circuitului pietonal. În momentul de fata nu putem aproxima costurile exacte ale acestui proiect, studiul de fezabilitate urmând a ne da cifrele exacte. Chiar si asa, daca costurile acestui proiect vor fi mai ridicate, pasajul subteran este absolut necesar în conditiile în care traficul din Cluj-Napoca devbine tot mai agasant. Totusi, în conditiile în care pasajul se va realiza prin forare, costurile nu vor fi extrem de mari, iar durata de executie va fi destul de mica. Noi estimam ca în cazul în care vom primi unda verde pentru realizarea proiectului, în maximum patru ani acesta va fi finalizat. Ati vazut ca în ultima vreme în centru s-au facut forari geodezice, pentru a se verifica calitatea solului si daca se vor descoperi vestigii arheologice. În conditiile în care se va fora la peste 20 de metri adâncime, riscul sa fim nevoiti sa facem descarcare arheologica este foarte scazut, aproape inexistent”, a declarat Adrian Popa.    

Augustin Stanciu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.