După un haos legislativ, fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, a avut în toamna anului trecut o idee ”genială” şi comunistă – să introducă o editură unică ce va furniza manualele şcolare. Monopolul este deţinut de Editura Didactică şi Pedagogică (EDP), director fiind Maria Mihaela Nistor, ucenica lui Adrian Ivan, rectorul Academiei SRI. Deşi actualul ministru al Educaţiei, Valentin Popa promite schimbare în problema manualelor, socoteala din târg nu se prea potriveşte cu cea de-acasă.

O nouă încercare de a face EDP editor unic al manualelor

Ministerul Educaţiei eşuează în încercarea de a transforma EDP în unic editor al manualelor şcolare. După ce Curtea Constituţională a declarat neconstituţională Ordonanţa trecută privind transformarea regiei EDP în societate, argumentând că reorganizarea unei regii în societate se face prin hotărâre de guvern, Ministerul Educaţiei face o nouă încercare. Un proiect de Ordonanţă de Urgenţă publicat pe site-ul Ministerului prevede că Regiile autonome pot fi reorganizate ca societăţi pe acţiuni (…) prin hotărâre de Guvern sau după caz, prin Hotărârea Consiliului Local”.

EDP a fost făcută societate prin OUG nr. 76/2017 în timpul guvernului Tudose, OUG care a fost declarată neconstituţională de Curtea Constituţională. Concret, EDP mai este societate până când decizia CCR va fi publicată în Monitorul Oficial, însă publicarea motivării CCR în Monitorul Oficial întârzie. Sursele hotnews.ro spun că se fac presiuni politice la Ministerul Educaţiei ca un secretar de stat să semneze decizia de atribuire directă a contractului de editare a manualelor şcolare către EDP. Ordonanţa de Urgenţă declarată neconstituţională este singura care specifică faptul că EDP editează manuale şcolare la cererea Ministerului Educaţiei.

Legea manualelor nu rezolvă problemele de legalitate

Până acum, manualele şcolare au fost cumpărate de Ministerul Educaţiei în urma unor licitaţii publice organizate în baza legii achiziţiilor publice. În fiecare an, Ministerul a organizat o astfel de licitaţie, pe măsură ce programa şcolară nouă se aplica la clasă.

Legea manualelor iniţiată de Liviu Pop şi adoptată în 22 mai de Parlament prevede doar că manualele sunt făcute de către autori şi se depun în formă de manuscris la Ministerul Educaţiei în vederea evaluării. Pe scurt, prevede o altă cale de realizare a manualelor decât licitaţia pe care Ministerul a realizat-o până acum anual.

Proiectul, criticat de cei de la PNL şi USR, a trecut în plenul Senatului cu 75 voturi ”pentru”, 23 voturi ”împotrivă” ci 2 abţineri.

”Ceea ce aţi votat astăzi nu va asigura calitatea manualelor şcolare ci doar veţi legaliza abuzurile şi minciunile legate de modul în care au fost elaborate”, a declarat senatorul USR Mihai Goţiu după vot.

Fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, acum preşedinte al comisiei de învăţământ din Senat, a venit la microfonul central al plenului pentru a mulţumi. ”Adio baroni ai manualelor!”, a adăugat el.

Problema este că proiectul de lege vine după ce Ministerul a făcut apel la profesori să trimită manuscrise de manuale, a evaluat parte din proiectele de manuale şi a declarat şi câştigători. Totul fără o bază legală, iar actualul proiect nu va oferi fundamentul legal necesar, pentru că nu are aplicabilitate pe trecut, spun juriştii.

Bugetul pentru EDP

Între timp, Ministerul a publicat în Monitorul Oficial bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2018 pentru Societatea Editura Didactica si Pedagogica S.A..

Cheltuielile totale prevăzute pentru anul acesta sunt de aproape 31 de milioane de lei, din care 24,7 milioane lei pentru bunuri şi servicii. Acestea sunt prevăzute în bugetul EDP S.A. publicat în 17 mai 2018 în Monitorul Oficial.

Ordinul privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2018 pentru Societatea Editura Didactică şi Pedagogică S.A. este semnat de Valentin Popa – ministrul Educaţiei, Eugen Teodorovici – ministrul Finanţelor şi de către Adrian Marius Rândunică – secretar de stat în Ministerul Muncii. Este vorba despre OMEN nr. 3.557 din 13 aprilie 2018 publicat în Monitor pe 17 mai 2018.

Florin Stamatian: Criza manualelor şcolare continuă, haosul din educaţia ia amploare

Deputatul PNL Florian Stamatian i-a cerut ministrului Educaţiei, Valentin Popa să îi comunice ce strategii are pentru ca la începutul noului an şcolar să nu se mai repete nebunia lipsei acestor manuale şcolare, având în vedere că întreg procesul de producţie a fost blocat prin decizia CCR.

”Judecătorii CCR au admis sesizările referitoare la Editura Didactică şi Pedagogică, prin care se dorea transformarea acesteia în societate pe acţiuni, pe motiv că înfiinţarea acestei societăţi nu poate fi făcută nici de guvern, nici de legislativ ci doar de către administraţia publică centrală. Probabilitatea ca elevii să înceapă şcoala fără manuale şcolare este foarte mare, deoarece timpul rămas, adică cinci luni până la începerea anului şcolar 2018-2019, face imposibilă apariţia acestora. Criza manualelor şcolare, departe de a se stinge, se adânceşte, în ultimii ani elevii români au început şcoala fără aceste manuale, extrem de necesare mai ales la clasele I-VIII”, arată Stamatian.