Utilajele pe care compania americană Bechtel le-a folosit la construirea Autostrăzii Transilvania au fost scoase, marți, la licitație de către firma Ritchie Bros. Auctioneers B.V.

Evenimentul organizat de firma canadiană este prima licitație publică din România fără preț minim de strigare. Licitația a fost organizată pe fostul loc de campare al companiei Bechtel din Cluj, în comuna Săvădisla, acolo unde se aflau utilajele și infrastructura necesară echipei care lucra la autostradă.

Ritchie Bros. Auctioneers B.V. a scos astfel la vânzare, în calitate de agent al Bechtel Internațional Inc SRL., 650 de utilaje grele care au fost folosite în perioada 2004-2012 la construirea celor câțiva zeci de kilometri care există în prezent din Autostrada Transilvania.

Potrivit unui reprezentant al firmei canadiene, la licitație au participat în jur de o sută de persoane care reprezentau firme din diverse state ale lumii. La licitație au putut participa, on-line, și cumpărători aflați în străinătate.

Conform site-ului Ritchie Bros, printre utilajele scoase marți la vânzare se numără camioane, mașini de teren, betoniere, o stație de betoane, concasoare, camioane, buldozere sau excavatoare, dar și aparate de sudură portabile, turn de iluminat, macarale și diverse tipuri de echipamente.

Utilajele achiziționate la licitația de marți trebuie ridicate de noii proprietari până în data de 8 octombrie.

Compania americană Bechtel a început construirea a ceea ce presa a numit atunci Autostrada Transilvania — care face parte din A3 — în vara anului 2004. După doar câteva luni, lucrările au fost sistate pentru un an de zile, timp în care s-a încercat renegocierea contractului. Ulterior compania, care a atacat lucrarea în două puncte, pe teritoriul Clujului, la Săvădisla, și în județul Bihor, la Suplacu de Barcău, a reușit construirea a doar câțiva zeci de kilometri. Astfel în Cluj au fost construiți 51 de kilometri, între Gilău și Câmpia Turzii, iar în ceea ce privește tronsonul din Bihor, acesta este nefinalizat.

Pe parcursul celor opt ani cât s-a lucrat la acest proiect, care la vremea semnării contractului era cel mai mare proiect de infrastructură rutieră din Europa, lucrările au fost sistate de mai multe ori din diferite cauze. Întregul proiect are o lungime de 415 kilometri, din care s-au realizat doar 10% și ar fi trebuit finalizat până în 2012. Prețul de construire era, la momentul demarării lucrărilor, de 2,2 miliarde de euro. De asemenea, prețul pe kilometru a crescut în acești opt ani de mai multe ori, fiind în permanență un motiv de negociere între companie și stat. În cursul anului 2013, la câteva luni de când autostrada ar fi trebuit să fie finalizată, contractul cu Bechtel a fost reziliat de statul român.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.