Dacă Bechtel şi Ministerul Transporturilor nu se înţelegeau până în prezent în ceea ce priveşte exproprierile în cadrul proiectului Autostrada Transilvania, în momentul de faţă reprezentanţii celor două instituţii nu se pot pune de accord cu privire la stadiul lucrărilor. Compania americană care construieşte autostrada între Braşov şi Borş  declară că a terminat peste 50% din sectorul dintre Câmpia Turzii şi Cluj-Napoca, în timp ce reprezentanţii CNADNR spun că doar 35% din tronson a fost finalizat. Până în momentul de faţă, guvernul a soluţionat doar 30 % din dosarele de expropriere, adică 981 de hectare

Oficialii Ministerului Transporturilor, prin intermediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), au anunţat că până în prezent lucrările la sectorul 2B (Câmpia Turzii şi Gilău) sunt în proporţie de 35% finalizate. „Lucrările aferente secţiunii 2B, Câmpia Turzii- Cluj Vest, reprezintă, până în prezent, 35% din totalul lucrărilor (n.r., corespunzătoare acestui sector)”, a declarat Dorina Tiron, directorul general al CNADNR. Oficialii companiei americane Bechtel, care răspunde de construcţia autostrăzii, susţin altă variantă: lucrările pe care le-au efectuat ei la secţiunea dintre Câmpia Turzii şi Gilău sunt finalizate în proporţie de peste 50%. „Nu cunosc datele pe care vi le-au comunicat cei de la CNADNR , însă lucrările pe care noi le-am efectuat, până în prezent, la sectorul dintre Câmpia Turzii şi Gilău sunt finalizate într-o proporţie mai mare de 50 de procente”, a declarat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel. Dacă s-ar calcula diferenţa dintre varianta celor de la CNADNR şi a companiei Bechtel, se poate observa o diferenţă de opt kilometri de autostradă, comparabilă cu distanţa dintre Mărăşti şi Mănăştur. Reprezentanţii companiei americane au în sarcină în acest an finalizarea a 77% din sectorul 2B, respectiv a tronsonului dintre Turda şi Gilău, care are o lungime de 42 de kilometri. Astfel, Bechtel va trebui să termine 10,09 % din traseul total al Autostrăzii Transilvania, care măsoară 416 kilometri între Braşov şi Borş. Oficialii companiei americane au explicat că prioritatea realizării porţiunii dintre Turda şi Gilău ar putea creşte procentajul de lucrări efectuate până în prezent. „Până în prezent, între Câmpia Turzii şi Turda ritmul lucrărilor noastre a fost mult mai redus, datorită faptului că nu ni s-a pus la dispoziţie terenul necesar şi nici nu s-a finalizat relocarea utilităţilor. Astfel, procentajul lucrărilor efectate de către Bechtel va creşte dacă luăm în calcul doar segmentul dintre Turda şi Gilău”, a anunţat Sgârcitu.

Fără finanţare europeană

Oficialii Bechtel au menţionat că actualul guvern încearcă să găsească, în momentul de faţă, un alt mod de finanţare pentru Autostrada Transilvania, însă nu au încercat încă accesarea fondurilor europene. „Până în momentul de faţă nu am discutat cu guvernul despre ce metode posibile de finanţare ar avea pentru a continua proiectul Autostrăzii Transilvania într-un ritm mai alert. În ceea ce priveşte finanţarea europeană a proiectului, nu au fost făcute până în momentul de faţă demersuri în această direcţie”, a declarat directorul de comunicare al Bechtel.
 
981 de hectare expropriate

Pânăla ora actuală , una dintre principalele plângeri ale Bechtel asupra relaţiei de colaborare pe care o desfăşoară cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România se referea la întârzierea exproprierilor. În următoarea perioadă, CNADNR are în plan finalizarea exproprierilor pentru sectorul 2B şi 3C (Suplacu de Barcău-Borş). „Numărul de imobile (n.r., parcele) expropriate în vederea construcţiei Autostrăzii Transilvania este de 6.545. Au fost expropriate până în prezent 981 de hectare, reprezentând 30% din suprafaţa totală necesară a fi expropriată. Exproprierile pentru sectorul 3C se vor finaliza în acest an”, a susţinut Dorina Tiron. În ceea ce priveşte relocarea utilităţilor, CNADNR susţine că acestea vor fi finalizate la sectorul 2B până în 15 iunie. „Procedura de relocare a utilităţilor pe sectorul 2B este finalizată în proporţie de 80%. Restul de 20% va fi finalizat până la data de 15 iunie 2009” , a explicat Tiron. Oficialii Bechtel au confirmat că procedura exproprierilor este spre final. „Procedura de expropriere pe care autorităţile o derulează este aproape de finalizare, iar noi acordăm asistenţă pentru ca acest procedeu să se termine cât mai repede”, a explicat Sgârcitu.
Celelalte sectoare vor începe …  „cândva”

CNADNR trebuia, conform contractului iniţial, să ceară CNADNR demararea lucrărilor la două noi sectoare. Astfel, sectorul 3B dintre Mihăileşti şi Suplacu de Barcău, cu o lungime de 76 de kilometri, este în întârziere cu 1 an şi 2 luni.  Lucrările la 3B trebuiau să înceapă în luna martie a anului 2008. În aceeaşi situaţie se află şi sectorul 3A, între Cluj Vest şi Mihăieşti, cu o lungime de 24 kilometri, care este în întârziere cu 1 an. Astfel, lucrările la acest sector trebuiau demarate în luna mai a anului trecut. „Dacă de abia se caută bani pentru sectorul 3C, vă daţi seama că nu sunt bani pentru celelalte sectoare”, a declarat Sgârcitu.

Supravegheaţi de CNADNR

Dacă anul trecut reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România îşi trimiteau inspectorii o dată la câteva luni pe şantierul Autostrăzii Transilvania, în acest an oficialii companiei „monitorizează” stadiul lucrărilor în fiecare săptămână. „Cei de la Bechtel au greşit până acum o parte din lucrări şi vom avea grijă să îi supraveghem în fiecare săptămână. Vrem să analizăm cu atenţie toate activităţile pe care le derulează Bechtel”, a declarat un reprezentant din cadrul CNADNR, care a dorit să îşi păstreze anonimatul. „Responsabilii proiectului Autostrăzii Transilvania din cadrul companiei sunt chiar acum (n.r., săptămâna trecută) pe şantierul autostrăzii. Aceştia vor supraveghea lucrările celor de la Bechtel”, a continuat reprezentantul CNADNR. Oficialii companiei Bechtel neagă că ar fi vorba despre lipsă de încredere în privinţa calităţii autostrăzii şi explică supravegherea ca pe o mai bună colaborare cu autorităţile contractante. „Chiar în acest moment, oficiali ai contractorului sunt pe şantierul Autostrăzii Transilvania şi vor avea o întâlnire cu reprezentanţii noştri. Nu este vorba de încă o renegociere a clauzelor contractuale, ci, mai degrabă, o colaborare mai bună cu contractantul pentru a ne desfăşura mai uşor activitatea şi pentru a le comunica într-un mod mai facil cerinţele pe care le avem”, a declarat Bogdan Sgârcitu.

Bechtel: Din vară, asfaltăm

Oficialii firmei Bechtel au anunţat că este mai uşor să asfalteze o porţiune mai mare de teren deodată. „E mai eficient să asfaltăm o porţiune semnificativă, de aproximativ 10 kilometri odată. În perioada verii vor începe, cel mai probabil, asfaltările”, a informat Bogdan Sgârcitu. Oficialii Ministerului Transporturilor au anunţat, anterior, că anul acesta le-au cerut reprezentanţilor companiei Bechtel să pună accent pe sectorul 2B al Autostrăzii Transilvania, tronson cuprins între Câmpia Turzii şi Gilău. Motivul invocat de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor este că doresc descongestionarea traficului din judeţul Cluj.

 
În contextul în care muncitorii firmei americane vor lucra mai mult la sectorul 2B, iar la sectorul 3C, Suplacu de Barcău-Borş, vor munci doar la un viaduct, compania nu va apela la serviciile tuturor celor 2300 de oameni, care au lucrat anul trecut pentru Bechtel. „O ipoteză este să reducem numărul personalului de la 2.300 de oameni până la 2.000, în contextul în care marea parte a lucrărilor le vom efectua doar pe un singur sector”, a lămurit Bogdan Sgârcitu. Bechtel ar fi trebuit să înceapă lucrul la sectorul 3A (Gilău-Mihăieşti) anul trecut, în luna mai, iar la porţiunea 3B (Mihăileşti-Suplacu de Barcău), în luna martie a anului trecut. Oficialul Bechtel a susţinut că este posibil ca sectorul 2B să fie finalizat mai rapid decât era prevăzut iniţial,  anume că pe tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Gilău se va putea circula începând cu 28 februarie 2010. „Este posibil să finalizăm sectorul 3C în acest an şi, astfel, termenii contractului vor fi  respectaţi”, a  adăugat Sgârcitu. Oficialii CNADNR nu exclud posibilitatea ca în acest an să solicite Bechtel începerea lucrărilor la alte noi sectoare. „În situaţia în care, prin rectificări bugetare, vor fi alocate sume suplimentare acestui contract, vor fi stabilite noi tronsoane de autostradă pe care se vor executa lucrări”, a declarat Dorina Tiron.
 
Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.