Conform Vocea Transilvaniei, Ministrul Transporturilor Dan Costescu a efectuat o vizită de lucru pe șantierele de pe autostrada A3 Transilvania, pe tronsonul Sebeș –Turda, Loturile 1,2,3 și 4. Problemele la aceste tronsoane sunt legate de avizele pentru obținerea autorizației de construire. Aceste proceduri ar putea fi mult simplificate printr-o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului pe care ministrul o susține. OUG ar putea simplifica semnificativ obţinerea avizelor necesare construirii de autostrăzi, căi ferate şi alte obiective de infrastructură.
OUG, în sprijinul punctualității în construirea de autostrăzi
“Suntem într-o vizită de lucru, suntem înainte de a începe un nou sezon de construcții, colegii din companii și cu cei din Ministerul Transporturilor au avut de lucru pe proceduri, în perioada aceasta în care nu s-a putut lucra foarte mult din cauza vremii am procedat la identificarea tuturor problemelor din proiectele pe care le-am găsit, unele dintre ele, blocate. S-a făcut o listă și cu potențiale soluții, ele s-au materializat acum într-o Ordonanță de urgență care va fi cât mai curând promovată pe masa Guvernului spre aprobare și, practic, sperăm să rezolvăm foarte multe dintre problemele pe care colegii noștri din teritoriu, partenerii noștri, constructorii și consultanții le-au desemnat ca fiind principalele motive pentru întârzierile de șase luni și chiar până la doi ani în construcția de autostrăzi, căi ferate și alte obiective de infrastructură”, a declarat Dan Costescu, ministrul Transporturilor.”
Dacă Ordonanța de urgență va fi aprobată, va ușura foarte mult desfășurarea proceselor de infrastructură și va începe o nouă etapă în construcția de infrastructură în România. OUG ar duce la progres, spune ministrul. Neacordarea de avize de care se zbăteau până acum constructorii ducea la întârzieri de la șase luni până la doi ani.
Dacă Ordonanța de urgență va fi aprobată, va ușura foarte mult desfășurarea proceselor de infrastructură și va începe o nouă etapă în construcția de infrastructură în România. OUG ar duce la progres, spune ministrul. Neacordarea de avize de care se zbăteau până acum constructorii ducea la întârzieri de la șase luni până la doi ani.
“Plecăm de la lucrurile practice întâlnite în dificultățile întâlnite în obținerea autorizației de construire, pentru care sunt necesare o mulțime de avize: scoaterea din curcuitrul agricol care dura câteva luni; cu noua procedură, nu va mai dura nici măcar o zi pentru că terenul, odată achiziționat, va trece direct în cartea funciară pentru destinația pentru care a fost cumpărat, în cazul nostru, investiție. Obținerea avizelor pentru electricitate și gaze nu va mai dura câteva luni, ci se va acorda un aviz de principiu în 15 zile, moment din care autorizația de costruire se poate da. Pentru scoaterea din circuitul forestier va exista, la fel, un termen de 15 zile, urmând ca avizul definitiv să se obțină la termene normale, fără a ne opri pe noi de a obține autorizația de construire și a începe șantierul. Va fi obligația constructorului să pună la dispoziție avizele finale, până la data predării șantierului în formă finalizată”, a mai precizat Dan Costescu.
Problemele care vizează tronsoanele de pe autostrada A3 Transilvania sunt aceleași cu cele prevăzute în Ordonanța de urgență: avizele care sunt primul pas pentru obținerea autorizației de construire.
“Una dintre prevederile ordonanței vine în sprijinul constructorului, facilitându-i posibilitatea de a deschide mai multe fronturi de lucru, timp în care să fie rezolvate și alte chestiuni legate de avize și care țin de birocrație”, a mai explicat ministrul.
Autostrada Transilvania, tronsonul Sebeș –Turda
Termenul de finalizare pentru tronsonul 4 de pe autostrada A3 Transilvania este sfârșitul anului 2016.
“Asfaltările le vom începe în a doua jumătate a lunii mai, se vor termina la finalul lunii octombrie. Ca și execuție, e finalizat 43% din contract și așteptăm să vină vremea să începem lucrările. Până acum avem un progres financiar de 33%”, a precizat Laurențiu Virginaș, director de proiect.”
Este posibil, spune ministrul, ca aceeași procedură să fie urmată și la tronsonul 3, însă sunt necesare niște verificări în teren. Pentru celelalte două tronsoane, spre Sebeș, constructorii sunt mai puțin optimiști, dar speră că și acolo vor fi găsite anumite soluții, care vor trebui reevaluate din momentul în care se va promova Ordonanța de urgență. Ministrul s-a declarat mulțumit de stadiul lucrărilor la locația vizitată.
“Am găsit companiile partenere exact în stadiul pe care îl discutasem cu dânșii și pe care îl planificau. Nu s-au putut începe lucrările pentru terasamente datorită umidității; ar fi o greșeală să începem acum pentru că am constata imediat instabilități ale solului. În schimb, efectivele sunt mobilizate pentru lucrările de structură, pentru viaducte, poduri, și acolo se lucrează într-un ritm care, sperăm că va fi, și acesta, îmbunătățit”, a mai precizat ministrul Transporturilor.”
Lucrările vor fi demarate și în alte zone
Ministrul a făcut câteva precizări și despre stadiul lucrărilor la Nădășel-Gilău, unde există alunecări de teren. Cu toate acestea, termenul de finalizare a lucrărilor este la finalul anului 2016.
“A fost o negociere normală, mai dură decât de obicei, este vorba de banii statului, la dânșii, de banii personali. Se dau și declarații mai războinice, eu sunt sigur că se vor găsi soluții. Contractul nu a fost reziliat. (…) Sunt alunecări foarte dese, este un tronson foarte greu și pentru proiectare, și pentru construcții. (…) Eu am speranța că luni, la ora 5,30 dimineață, pe acel șantier se la lucra”, a explicat ministrul.
Cât despre lotul Orăștie –Sibiu, Dan Costescu și-a exprimat speranța că fisurile apărute nu sunt de natură foarte gravă și vor putea fi remediate de constructor în termenul de garanție.
Lucrările la Nădășel – Suplacu de Barcău sunt împărțite în două secțiuni importante, Nădășel-Mihăești și Mihăești –Suplacu de Barcău. La Nădășel-Mihăești se derulează o procedură de achiziție publică pentru proiectare și execuție, aflată într-o fază finală și se așteaptă un punct de vedere de la Consiliul Concurenței. Dacă acesta este favorabil, se trece la etapa de semnare a constractului. Termenul este de patru luni pentru proiectare și 12 luni pentru execuție.
“De la Mihăești –Suplacu de Barcău, vorbim de împărțirea în cinci secțiuni, avem studiul de fezabilitate pe patru dintre ele. Licitațiile pentru proiectare vor fi lansate în luna aprilie pentru patru loturi, un lot, unde avem și tunelul de la Meseș este în proces de revizuire a studiului de fezabilitate, la sfâșrșitul anului va fi licitată și această secțiune”, a declarat Cătălin Homor, director general al CNADNR
Acesta a făcut precizări și despre porțiunea Suplacu de Barcău-Borș, unde se are în vedere începerea lucrărilor la mijlocul lunii martie.
“Este o mini-problemă în cadrul asocierii, am avut nenumărate discuții cu dânșii, aș spune că i-am îndreptat pe calea cea bună și programul este ca undeva în jurul datei de 15 martie să înceapă lucrările”, a mai explicat directorul general al CNADNR.
Cât despre autostrada Tîrgu-Mureș – Câmpia Turzii, pentru secțiunea Tîrgu-Mureș – Ogra există contracte semnate, declară ministrul Transporturilor, iar ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în luna aprilie. Același lucru se va întâmpla și pe celelalte trei secțiuni, unde etapa de proiectare are o durată de patru luni.