România își continuă expansiunea rețelei de autostrăzi la finalul anului 2024. Țara dispune în prezent de 1.276 kilometri de autostrăzi operaționale, 623 kilometri în construcție și 680 kilometri în faza de licitație, conform hărții actualizate.
Situația actuală
Autostrăzile funcționale conectează sudul și vestul țării, unind capitale regionale și centre economice importante. Printre cele mai semnificative sunt:
- A1 (București – Pitești – Sibiu – Deva – Nădlac), coloana vertebrală a rețelei;
- A2 (București – Constanța), legătura rapidă cu litoralul;
- Tronsoanele A3 (București – Ploiești) și A10 (Sebeș – Turda).
Proiectele în derulare
În execuție sunt peste 623 kilometri, cu finalizări estimate între 2025-2027. Cele mai importante includ:
- A3 (Cluj-Napoca – Târgu Mureș – Târgu Neamț), cu secțiuni critice planificate pentru 2025;
- A7 (Ploiești – Pașcani), care va lega Muntenia de Moldova;
- A0 (Centura Bucureștiului), vitală pentru fluidizarea traficului în Capitală, cu termen între 2025-2026.
Planuri de viitor
Pentru viitor, 680 kilometri sunt în licitație, printre care:
- A8 (Târgu Mureș – Iași – Ungheni), conectând Moldova la rețeaua europeană până în 2026;
- A13 (Brașov – Sibiu), esențială pentru zona centrală;
- A9 (Timișoara – Moravița), pentru relațiile cu Serbia.
2025, an decisiv
Anul 2025 va aduce sute de kilometri de autostrăzi noi, printre care A7 (Ploiești – Buzău), A0 și A3. Ritmul actual oferă perspective optimiste pentru dezvoltarea infrastructurii și economiei României.