
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a lansat o procedură de achiziție directă de 240.000 de lei (fără TVA) pentru servicii de monitorizare a zgomotului aeroportuar. Contractul va fi valabil pe o perioadă de 36 de luni, urmărind reducerea impactului fonic asupra zonei înconjurătoare.
Contractul prevede întocmirea unei hărți de zgomot și determinarea nivelurilor de zgomot produse de aeronave la decolare și aterizare, ziua, seara și noaptea. În teorie, totul pare în regulă. În practică, rezultatul riscă să fie – din nou – o „formă fără fond”, cum o numesc cetățenii afectați direct de poluarea fonică.
Ce prevede contractul?
Conform documentației de pe licitatia.ro, serviciile contractate trebuie să determine nivelurile de zgomot ambiental generate de traficul aerian și să identifice dacă acestea influențează zonele locuite din apropierea aeroportului. Contractul nu vorbește nimic despre vreo platformă online sau o integrare cu un sistem de avertizare ori sancționare, ca să vadă și cetățenii cum funcționează lucrurile.
Ce reclamă societatea civilă?
„Problema monitorizării este că, fără un sistem live, în timp real, care să poată fi accesat pe internet de toate persoanele interesate, monitorizarea zgomotului este doar o formă fără fond, făcută că trebuie făcută”, spune Dan Chiuzbaian, membru al grupului „Nu ne mai zburați somnul”.
Acesta subliniază că în marile orașe europene – Budapesta, Londra, Barcelona – există sisteme publice de monitorizare a zgomotului, care permit autorităților să aplice amenzi companiilor aeriene care încalcă regulile de zbor, mai ales pe timp de noapte. În plus, datele sunt vizibile pentru toți cetățenii, fără cereri birocratice sau raportări greu de interpretat.
Fără curse de noapte? O cerere ignorată
De ani buni, locuitori din cartierele Mărăști, Someșeni, Gheorgheni și chiar Bună Ziua cer reducerea numărului de zboruri de noapte și devierea culoarelor de zbor, pentru a proteja zonele dens locuite. Cu toate acestea, niciun progres concret nu a fost făcut în direcția limitării zgomotului nocturn, iar actuala licitație pare mai degrabă o obligație administrativă inclusă într-un plan de reducere a zgomotului, fără impact real asupra calității vieții.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 8 mai 2025, ora 13:00. Criteriul de atribuire: cel mai mic preț, cu respectarea cerințelor tehnice din caietul de sarcini.
Declarația
„Toate sistemele moderne permit corelarea în timp real a datelor zborurilor cu amprenta de zgomot lăsată în vecinătăți, iar jurnalul generat de un astfel de sistem poate fi accesat de autoritățile abilitate pentru a aplica amenzi companiilor aeriene care nu respectă culoarele sau procedurile de zbor valabile în anumite intervale orare (de exemplu, pe timpul nopții).”, scrie Dan Chiuzbaian, membru „Nu ne mai zburați somnul”
Sursa: Media9.ro
Citește și:
Ii mulțumim domnului Boc, pentru ca ești un retartdat de neglijează toate sesizările făcute de locuitori referitor la poluarea fonica cauzată de avioane.