În aproape toate ţările UE, starea de sănătate a cetăţenilor este monitorizată şi digitalizată, pe parcursul întregii vieţi, iar acum un proiect similar va fi implementat și în România. Dezvoltarea sistemului informatic al Dosarului Electronic de Sănătate (DES) reprezintă cel mai complex proiect informatic din domeniul sănătății implementat în România.
Implementarea acestui proiect a fost întârziată la noi de numeroasele contestaţii făcute de companiile IT care urmau să implementeze proiectul, România fiind în pericol astfel să piardă fonduri europene nerambursabile în valoare de 130,9 milioane de lei. „Dosarul electronic” este finanțat prin Programul Operaţional Sectorial – Creşterea Competitivităţii Economice (POSCCE) și Programul Operaţional – Dezvoltarea Capacitaţii Administrative (PODCA).
În mai 2012, la CNAS au depus oferte pentru acest proiect firmele Teamnet, HP, ASSECO, UTI, IBM şi Romsys. În octombrie 2012, CNAS a ales drept câştigătoare compania UTI, deşi HP oferise un preţ mai mic: 12,5 milioane euro, faţă de 18,5 milioane euro. Au urmat motivări peste motivări ale CNAS şi numeroase contestaţii din partea celorlalte companii.
28 de contestații și 16 luni de piedici
Pe 20 februarie 2013 Curtea de Apel București a clarificat ca neîntemeiată și ultima din cele 28 de contestații depuse de diverși participanți la licitația din 11.11.2011, decizia de stabilire a câștigătorului fiind irevocabilă. ”În România nu mai există la ora actuală un alt proiect similar ca amploare, care să aducă prestigiu companiilor implicate în implementarea sa. De aceea le mulțumim celor care și-au arătat interesul și au încercat prin diverse metode să forțeze participarea. Noi ne-am asigurat că se respectăm procedurile legale de desemnare a câștigătorilor și proiectul care a fost tergiversat mai bine de un an și jumătate poate fi în sfârșit construit. Acum intrăm în etapa în care Casa Națională de Asigurări de Sănătate construiește un sistem care va aduce schimbări importante în mediul medical și care va oferi suportul decizional pentru adoptarea politicilor de sănătate publică în România”, a declarat președintelui CNAS, Doru Bădescu. Potrivit CNAS, prin reţeta electronică, dosarul electronic şi cardul de sănătate se obține „o infrastructură informațională ce permite eficientizarea mediului medical și eliminarea erorilor umane de diverse naturi.” Deocamdată însă, singura componentă implementată este reţeta electronică, cardul de sănătate fiind încă în stadiul de proiect pilot, iar dosarul electronic al pacientului a fost abia recent prezentat publicului.
Instrument pentru îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate
UTI a realizat, astfel, implementarea sistemului informatic integrat pentru Dosarul Electronic de Sănătate. Prin acesta, fiecare pacient va avea propriul dosar care va conține, într-o prima fază, toate datele medicale deja existente în sistemele informatice ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
În perioada de verificare efectivă a sistemului, demarată la începutul lunii aprilie 2014, au fost inițializate peste 130.000 de dosare ale pacienților, iar peste de 3.000 doctori și 50 de spitale s-au conectat la DES. Prin Dosarul Electronic de Sănătate sunt integrate datele medicale ale pacienților într-un sistem unitar şi securizat, disponibil online şi care se actualizează permanent cu informațiile introduse de furnizorii de servicii medicale. Astfel, fiecare pacient va avea propriul dosar care va conține, într-o prima fază, toate datele medicale deja existente în sistemele informatice ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Aceste date nu vor fi accesibile decât pacientului sau reprezentatului legal al acestuia, medicii având acces la dosar doar după acordul pacientului.
Pentru furnizorii de servicii medicale, datele consolidate în cadrul DES vor contribui la stabilirea rapidă și coerentă a diagnosticului și a deciziei medicale, asigurând astfel un instrument pentru îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate.
Informaţie securizată
Beneficiarii acestui sistem, pacienţii și medici, vor interacționa prin intermediul unei aplicaţii web, a cărei interfață este prietenoasă și permite o utilizare facilă, spun reprezentanţii UTI. Pacienții vor putea consulta Dosarul Electronic de Sănătate prin intermediul unui portal web, în timp ce medicii pot gestiona informațiile cuprinse în dosar prin intermediul portalului web dedicat lor sau prin intermediul softurilor medicale de care dispun, doar după ce pacientul a fost de acord cu acest lucru.
Siguranța datelor este garantată de mecanismele de securitate informatică implementate de firma românească de tehnologie – autentificarea sigură bazată pe certificate digitale și matrice de securitate, criptarea comunicației între utilizator și platforma informatică centrală a DES, controlul și auditarea permanentă a accesului, stocarea în siguranță a datelor etc. Serverele sunt asigurate de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
„Pentru implementarea acestui proiect, extrem de important pentru informatizarea și progresul sistemului medical din România, am integrat tehnologii de vârf în domeniul IT&C, atât proprii, cât și furnizate de cei mai mari producători în domeniu, pentru a putea răspunde tuturor cerințelor de funcționare, integrare, prelucrare a datelor în timp real și securitate a informațiilor, dar și de extindere viitoare a sistemului”, a declarat Mihai Dincă, Director tehnic al UTI Grup.
CALENDARUL DE IMPLEMENTARE e-SĂNĂTATE:
(Strategia de e-Sănătate a Ministerului Sănătăţii)
2009-2010: Creşterea standardizării şi a infrastructurii de comunicare şi creşterea gradului de pregătire prin proiecte pilot (carduri de sănătate, e-Prescripţie, e-Îngrijire), intervenţii legislative şi pregătirea pieţei;
2010-2015: Proiecte-pilot la scară largă; reţele judeţene de sănătate şi integrarea la nivel judeţean şi naţional pentru prescripţia electronică, cardul naţional de sănătate şi sumarul dosarului electronic al pacientului;
2015-2017: Integrarea la nivel naţional