Comisia Tehnico Economică din cadrul Consiliului Judeţean Cluj, întrunită în şedinţă, a decis respingerea documentaţiei tehnico-economice aferente studiului de fezabilitate pentru investiţia „Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj”.

          Motivele care au stat la baza acestei decizii se referă, în principal, la faptul că nici Compania Naţională de Căi Ferate şi nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România,  beneficiari ai unei asemenea investiţii, nu o susţin în forma actuală, nici din punct de vedere tehnic și nici financiar. În acelaşi timp şi cel puţin la fel de important, proiectul de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal nu se regăsește, în forma propusă cu cele cinci obiective, în Master Planul General de Transport al României. Acestor motive fundamentale li se adaugă numeroase alte deficiențe identificate de Comisia Tehnico-economică, în urma analizei documentației. Astfel, printre numeroasele lipsuri şi deficienţe ale documentaţiei pot fi menţionate următoarele:

  • TOATE AVIZELE (cu excepția celui emis de Aeroclubul Traian Dârjan) CARE AU FOST OBȚINUTE SUNT EMISE DUPĂ RECEPȚIA STUDIULUI DE FEZABILITATE, ASTFEL CĂ SOLUŢIA TEHNICĂ DIN STUDIUL DE FEZABILITATE NU PUTEA FI CORELATĂ CU CONDIȚIILE, RECOMANDĂRILE ȘI OBSERVAȚIILE DIN AVIZE ȘI ACORDURI, care au un impact asupra soluțiilor tehnico-economice propuse prin studiu. În prezent, majoritatea avizelor sunt EXPIRATE;
  • NU SUNT ÎNDEPLINITE TOATE CERINȚELE DIN AVIZE – NU există studiul de impact asupra sănătății populației solicitat de către Direcţia de Sănătate Publică. NU există o corelare tehnico-economică a investiției cu restul obiectivelor intercondiționate – pista 3500 m, deviere Someșul Mic, ș.a. – în condițiile în care Terminalul Cargo Aero se suprapune peste albia Someșului Mic și e propus a se începe execuția în vara anului 2016;
  • AVIZUL NR. 274/A/29.05.2014 EMIS DE CĂTRE DIRECȚIA JUDEȚEANĂ DE CULTURĂ CLUJ ESTE DAT LA FAZA DE CONSULTARE ȘI NU LA FAZA DE STUDIU DE FEZABILITATE. TOTODATĂ, SE MENȚIONEAZĂ NECESITATEA REALIZĂRII UNUI DIAGNOSTIC ARHEOLOGIC PENTRU A SE PUTEA AVIZA, ÎN FUNCȚIE DE REZULTATELE CERCETĂRII.
  • LIPSEȘTE ACORDUL PROPRIETARILOR TERENURILOR (STATUL ROMÂN, JUDEȚUL CLUJ, MUNICIPIUL CLUJ) PE CARE SE REALIZEAZĂ INVESTIȚIILE, RESPECTIV NU EXISTĂ HOTĂRÂRE DE GUVERN, H.C.J A CONSILIULUI JUDEȚEAN CLUJ, H.C.L A MUNICIPIULUI CLUJ – NAPOCA;
  • NU ESTE JUSTIFICATĂ CU DOCUMENTE SUPORT SITUAȚIA JURIDICĂ A TERENURILOR PE CARE SE REALIZEAZĂ TOATE OBIECTIVELE DE INVESTIȚIE AFERENTE PROIECTULUI;
  • LIPSEȘTE AVIZUL PRIVIND NECESITATEA ȘI OPORTUNITATEA INVESTIȚIEI de la beneficiarii/titularii de investiție (Ministerul Transporturilor pentru C.N.A.D.N.R., C.N.C.F – CFR S.A., autorități locale) (conform prevederilor anexei 2, ce reglementează conținutul cadru al studiului de fezabilitate, din H.G. 28/2008) ;
  • În condițiile în care beneficiarii-parteneri ai investiției nu și-au asumat din punct de vedere financiar, finanțarea/cofinanțarea obiectivelor de investiție nu există un raport juridic care să garanteze implicarea acestora în realizarea intermodalului, fapt care crește semnificativ riscul de nerealizare al Proiectului, aspect care nu este reflectat în analiza de risc, componentă a analizei Cost Beneficiu (Facem mențiunea că în lipsa implementării unui obiectiv nu mai putem discuta despre conceptul de intermodal).
  • Analiza Cost Beneficiu, parte integrantă a studiului de fezabilitate, ce a fost actualizat și înregistrat la Consiliul Județean Cluj cu nr. 4743/14.04.2015, a fost realizată în vederea fundamentării proiectului Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj recepţionat, în martie 2014;

Vezi și: Meciul final pentru finanţarea proiectului intermodal… http://gazetadecluj.ro/meciul-final-pentru-finantarea-proiectului-intermodal-de-76-de-milioane-de-euro/

În pofida acestei decizii de respingere de către Comisia Tehnico Economică a acestei documentaţii, reafirm cu toată convingerea faptul că dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului clujean reprezintă în continuare o prioritate a Consiliului Judeţean. O condiţie esenţială însă, înainte de a aproba sau promova orice nou proiect în acest sens, este aceea a deplinei legalităţi, a conformării la toate normele în vigoare şi a parcurgerii tuturor etapelor procedurale legale, inclusiv obţinerea avizelor, acordurile şi autorizaţiile necesare. În acest context şi ţinând cont de faptul că Master Planul de Transport al României aprobat de Uniunea Europeană permite doar dezvoltarea unui proiect de transport multimodal la Aeroportul clujean, susţin acest demers cu condiţia însă a redimensionării şi adaptării acestui proiect la Master Plan şi la celelalte exigenţe legale în vigoare” a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, domnul Mihai Seplecan.

1 COMENTARIU

  1. – Cei care sânt împotriva acestui proiect nu doresc binele Clujului, gasesc tot felul de motivații care nu sânt neapărat justificate , dar se pot rezolva cu dorința de a sprijini ceva de prezent și viitor. Cum se face că în piata Mihai Viteazu apar niște mastodonți care nu se cadrează cu restul clădirilor , se obțin toate avizele dacă credem acest fapt ? și CJ Cluj nu observa aceste lucruri ? Cred că la un anumit nivel ar trebui o mare asanare a factorilor decizionali.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.