Despre neregulile grave, concretizate în mai multe rapoarte ale Curţii de Conturi, Consiliului Judeţean Bihor, nenumărate memorii ale sindicaliştilor şi mai multe dosare penale ce riscă să fie prescrise datorită relaţiilor suspuse ale unora dintre şefii instituţiei, s-a scris până acum fără efect. Când comandantul Gheorghe Pasc a fost la un pas de destituire, aceasta find decisă în plenul Consiliului Judeţan Bihor, omul nr 2 din PSD, ministrul Miron Mitrea, a refuzat să avizeze mazilirea. Protecţia de care se bucură Pasc l-a ferit până acum de necazuri, deşi motive pentru „ascunderea” sa ar fi fost cu duiumul.

Nedorind să plictisim cititorii cu trecerea în revistă a isprăvilor lui Gheorghe Pasc, în cele ce urmează publicăm doar concluziile ultimului raport al Curţii de Conturi Bihor.

Decontări pe ochi frumoşi
În procesul verbal de control din 28.11.2003, încheiat de inspectorii         
Daniela Simuţ şi Florica Stoia, au fost constatate următoarele nereguli:
„Majorarea nelegală a cheltuilelilor de reparaţii capitale, acostamente pistă Aeroport Oradea, prin acceptarea la plată a unor materiale nejustificate prin documente de apreovizionare… Din verificarea efectuată asuora modului de respectare a normelor legale privind decontarea, în anul 2002, a execuţiei lucrărilor  de reparaţii la pista de aterizare-decolare, calea de rulare, platformă îmbarcare-debarcareşi acostamente Aeroport Oradea, executate de SC Theo Naţional Construct Bucureşti, s-a constatat că au fost acceptate la plată şi plătite efectiv situaţii de lucrări care cuprind materiale al căror preţ nu a fost justificat de executantul lucrării prin prezentarea facturilor de aprovizionare. Astfel, pentru lucărrile de reparaţii acostamente, executate în luna noiembrie 2001, a fost decontată contravaloarea a 930 kg aditiv bitum şi 5220 kg fibre celuloză, nejustificate prin documente legale de aprovizionare şi fără precizarea producătorului sau a furnizorului acestor materiale. De asemenea, pentru lucrările executate în luna martie 2002, a fost decontată contravaloarea a 675 kg aditiv bitum şi 5062 kg fibră celuloză. Lipsa documentelor justificative, respectiv  a facturilor pentru toate materialele cuprinse în situaţia de lucrări, a condus, practic, la imposibilitatea verificării de căre beneficiarul lucrării a realităţii şi corectitudinii coeficientului de actualizare a valorii situaţiilor de lucrări… Prin răspunsul formulat la data de 6 noiembrie 2003, dirigintele de şantier, ing. Roşu Gheorghe, nu poate face dovada că a verificat aprovizionarea cu materiale doar de la furnizorii declaraţi la data ofertei întrucât nu posedă aceste liste… Urmare a celor prezentate, s-a constată că RA Aeroportul Oradea a decontat în anul 2002, în mod nejustificat, către SC Theo Naţional Construct SRL contravaloarea a 1605 kg aditiv şi 10.282 kg celuloză, materiale pentru care constructorul nu a prezentat documente de aprovizionare sau a prezentat facturi false… Urmare a calculelor efectuate, rezultă că RA Aeroportul Oradea a achitat în mod nelegal şi nejustifict constructorului SC Theo Naţional Construct SRL suma de 505.851.248 lei. Pentru paguba creată, în conformitate cu prevederile art. 71 din Legea nr 94/1992, au fost calculate foloase nerealizate în sumă de 152.967.227 lei. Responsabilitatea pentru prejudiciul creat revine dirigintelui de şantier, ing. Roşu Gheorghe, şefului Biroului Investiţii şi Cadastru, ing. Viorel Băican…”

Secretul roşu

„În acelaşi timp, răspunderea pentru efectuarea unor plăţi reprezentând cheltuieli de reparaţii capitale nejustificate legal revine şi directorului economic Iusco Georgeta şi directorului general Pasc Gheorghe… O posibilă cauză a faptelor constatate ar putea fi implicarea dirigintelui de şantier, ing. Roşu Gheorghe, într-o relaţie directă cu firma executantă, prin semnarea, în calitate de director general al SC Drumuri Bihor SA, a contractului nr 1032/14.09.2001 pentru execuţia lucrărilor de «reparaţii capitale Aeroport Oradea — asfaltare acostamente», încheiat cu SC Theo Naţional Construct SRL Bucureşti şi nedeclarat la beneficiar ca şi contract de subantrepriză, contrar prevederilor art. 13.1 din condiţiile generale de contractare, anexă la contractul încheiat într SC Theo Naţional Construct SRL şi Aeroportul Oradea pentru acelaşi lucrări…”

Director cu 12 clase

Contrar prevederilor legale, dl Lugoşi Ioan a fost numit în anul 1997 în funcţia d director economic la Aeroportul Oradea, deşi nu avea studii superioare economice… Prin Adresa nr 3084/1997, Ministerul Transportutilor a comunicat faptul că funcţia de direcgor economic nu poate fi ocupată de dl Lugoşi Ioan şi nici de către alte persoane cu studii medii. Cu toate acestea, prin Decizia nr 37/12.09.1997, dată de directorul general al regiei (Gheorghe Pasc — n.n.), dl Lugoşi Ioan a fost numit în funcţia de director economic începând cu data de 01.09.1997… Pentru avizarea unor state de funcţii întocmite fără a fi respectate condiţiile de studii impuse de Legea Contabilităţii, responsabilitatea revine dnei Elisabeta Bubui, director executiv la Direcţia Economică din cadrul Consiliului Judeţean Bihor şi membru în CA al Aerportului Oradea ca şi reprezentwnt din partea Consiliului Judeţean Bihor… Directorul general al RA Aeroportul Oradea a fost numit în funcţie prin Dispoziţia preşedintelui CJ Bihor nr. 135/6.09.1997… Alături de contractul individual de muncă la nivelul regiei, trebuia să se încheie un contract de performanţă între conducătorul regiei şi reprezentantul regiei desemnat de Consiliul de Adminsitraţie. În anul 2002 nu a fost încheiat un contract de performanţă, conform OUG 79/2001… Datorită faptului că nu a fost încheiat un contract de performanţă, nu au fost stabilite nici obiectivele şi criteriile de performanţă”.

Subinginer în ofsaid

Deşi membrii Sindicatului Liber al aeroportului au sesizat şi au demonstrat în repetate rânduri faptul că Gheorghe Pasc a fost încadrat ilegal ca director al regiei, întrucât nu are studiile prevăzute de lege, controalele de până acum au trecut cu vederea acest lucru.
În ultimul memoriu, adresat preşedintelui Consuliului Judeţean Bihor )nr 10/04.02.2004), se arată: „… Dl Pasc Gheorghe şi alţii, foşti militari, au fost încadraţi şi plătiţi conform Anexei 1 din HG 1004/2000, capitolul «Salarii de bază», poziţia nr 1 — consilier, inspector de specialitate gradul I A, funcţie pentru care se cer studii superioare, iar conform Decretului nr 1037/1968, studiile militare ale acestora echivalează cu studii de scurtă durată ca subingineri, deci au fost plătiţi ilegal… Conform HG 398/1997, anexa 2, art. 7, alin. 2, directorul aeriportului trebuia să fie numit pe post de către Consiliul Judeţean, dl Pasc a fost militar până la data de 31.10.2000, până când a fost detaşat de armată, după care trebuia angajat cu carte de muncă etc. Toate aceste documente lipsesc, ba, mai mult, în şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean a fost destituit din funcţie, dar fiindcă nu s-a primit avizul favorabil al ministrului Transporturilor, această hotărâre a fost abogată”. Sindicaliştii se întreabă cine va plăti diferenţa de salariu care i-a fost achitată ilegal lui Gheoghe Pasc de ani de zile. Directorul Aeriportului Oradea este cercetat în mai multe dosare penale aflate la parchetele locale şi Curtea de Conturi (nr. 213/P/2001, 113/P/2003, 3268/P/2003, 106/P/2004, 568/P/2004, plus un dosar la PNA din decembrie 2003). Din motive pe care le ştiu doar unii procurori şi poliţişti, unele din aceste dosare rau o vechime atât de mare încât faptele de care este acuzat Pasc riscă să fie prescrise şi el să scape basma curată.
Aeroportul Oradea a avut, sub conducerea lui Pasc, două şanse de a deveni aeroport internaţional. Le-a ratat cu brio pe amândouă. Numărul curselor a scăzut dramatic, s-au risipit zeci de miliarde pe nimicuri, iar pista aeroportului a fost „reparată” în aşa fel încât constituie un adevărat pericol pentru aeronavele care aterizează la Oradea. Orice s-a scris, s-a spus şi s-a constatat despre matrapazlâcurile lui Gheorghe Pasc, managerul-catastrofă al aeroportului din 1993 încoace, a fost în zadar; omul s-a dovedit intangibil. Noi nu ne pierdem speranţa că, totuşi, în cele din urmă, acesta va ajunge în locul pe care-l merită.

Sorin Badea

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.