Consiliul Civic Local Cluj-Napoca a organizat la sfârșitul lunii martie Audierea Publică cu tema ”Poliția Locală Cluj-Napoca – de la așteptări la fapte”. Ideea inițierii acestei Audieri s-a conturat pornind de la faptul că deși securitatea și siguranța cetățenilor sunt asigurate de mai multe instituții, în competența cărora intră diferite aspecte legate de obiectivele menționate, respectiv, Poliția Ministerului de Interne, Jandarmeria și în ultimii 10 ani, de Poliția Locală, mai sunt totuși încă destule nemulțumiri și reticente în rândul populației. O comisie de experți aduc îmbunătățiri instituției și își prezintă concluziile.

 

Astfel, s-a ridicat în principal întrebarea  în ce măsură activitatea parțial corespunzătoare, se datorează legislației în domeniu, care precizează insuficient de clar competențele instituțiilor care răspund de siguranța și securitatea cetățenilor , sau modului de interpretare, organizare și aplicare a actelor normative cuprinse în legislație.

Cei interesați de securitatea și siguranța cetățeanului au fost invitați să răspundă în scris și să-și susțină răspunsurile la câteva întrebări asupra subiectului. Cetățenii au fost întrebați de percepția concretă pe care o au în legătură cu activitatea Poliției Locale în Municipiul Cluj-Napoca, dacă se simt protejați și în siguranță, atât ei cât și familia  pe zonele de acțiune mandatate Poliției Locale. De asemenea, au fost întrebați cum și în ce mod apreciază că legislația de prevenție poate fi completată sau corectată și i-au invitat pe aceștia să vină cu propuneri pentru îmbunătățirea sistemului.

Acest chestionar s-a trimis unui număr mare de cetățeni de profesii și pregătire diferită, iar din cele 36 de persoane care au răspuns întrebărilor din chestionar, doar șase persoane au formulat aprecieri pozitive, fiind mulțumiți de activitatea Poliției Locale (PL). Marea majoritate a depozițiilor apreciază ca benefică existența Poliției Locale, dar sesizează multe nemulțumiri legate de activitatea acesteia, pornind de la atitudinea arogantă și nepoliticoasă a unor membri ai PL  față de cetățeni, cu preocuparea preponderentă a acestora de a sancționa doar parcările necorespunzătoare aplicând strict litera legii și nu spiritul acesteia și în genere neglijând multe alte aspecte de infracționalitate cotidiană. De asemenea, sunt cartiere în care prezența acestora nu a fost remarcată nici măcar fizic.

Depozițiile completate de cetățenii orașului, a scos în evidență o activitate acceptabilă a Poliției Locale, dar și o serie de aspecte mai puțin corespunzătoare a activității PL. Numeroase depoziții arată că PL este preocupată prea puțin de aspecte care țin de ordinea și disciplina cetățenilor. Furturile din locuințe și din mașini, spargerile de bancomate, cerșetoriile, agresiunile fizice, construcțiile ilegale, poluarea mediului prin depozitări necorespunzătoare de diverse materiale și obiecte sanitare, comerțul ilegal, consumul de droguri și etnobotanice, indisciplina în trafic și blocajele auto sunt într-o creștere alarmantă, fapt semnalat cu mare îngrijorare.

Fenomenul infracțional este din păcate în creștere, iar evenimentele generate de fluxul de imigranți și a acțiunilor teroriste din ultimele săptămâni în unele țări din UE, ridică probleme suplimentare de siguranță și prevenție.

Datorită numărului mare de studenți flotanți, populația orașului ajunge la peste 400.000 de locuitori. În primul rând este absolut necesară respectarea legii de înființare a PL, respectiv dotarea cu personal la nivelul de un angajat/1000 de locuitori sau cel puțin în prima instanță, completarea numărului mediu scriptic la nivelul aprobat în prezent. Există afirmativ un deficit de cca 26 de angajați fața de numărul aprobat.

 

Comisia de experți și-a prezentat concluziile

Din răspunsurile din cadrul Audierii Publice desfășurate în Sala de Sticlă a Primăriei Cluj-Napoca, au fost și prezentate mai multe idei, iar o comisie de experți – formată din actuali și foști rectori de universități, magistrați, specialiști în administrație au formulat o poziție.

Pentru o activitate mai complexă, mai eficientă și mai responsabilă Consiliul Civic Local Cluj-Napoca consideră că este necesar a se împărți perimetrul orașului în 30-40 de sectoare pentru a avea certitudinea că echipajele de patrulare vor acoperi toate cartierele din Cluj-Napoca putând fi determinate de câteva criterii de importanță și gradul de risc al infracționalității.

Spre exemplu, cartierul Mănăștur- 4 sectoare, cartierul Grigorescu- 3 sectoare, zona centrală- 4sectoare, cartierul Gheorgheni-3 sectoare, cartierul Mărăști- 3 sectoare etc.

De astfel, clasificarea acestor sectoare într-o scară crescătoare de la 1-5 in funcție de gradul de risc, de infracționalitate și de siguranță a cetățenilor. Gradul 1 – grad de infracționalitate minim, nivel de siguranță a cetățenilor bun. Gradul 5 – nivel maxim de infracționalitate și nivel minim de siguranță a cetățenilor. Se pot stabili în cadrul unui sector, zone mai puțin sigure care să fie cunoscute și marcate ca atare. Stabilirea acestor grade de risc, trebuie să se încadreze în câteva criterii având la bază statistici ale Poliției și reclamații ale cetățenilor și alte criterii.

Aceste sectoare vor fi patrulate de echipe ale Poliției Comunitare după un plan – program în trei ture, care săptămânal sau operativ în funcție de gravitatea celor constatate, vor prezenta conducerii un raport în scris pe o fișă tip care să mărească responsabilitatea echipei pedestre sau mobile care patrulează sectorul.

 

Cum vor fi controlate atribuțiile instituției

Fișa tip tipărită va trebui să cuprindă toată problematica care este necesară a fi monitorizată, controlată și sancționată în conformitate cu statutul și atribuțiile de serviciu a Poliției Locale, dar și alte aspecte privind ordinea și disciplina civică. Astfel, fișa tip va conține aspecte legate de numărul de sancțiuni pentru indisciplina în traficul rutier, inclusiv parcările necorespunzătoare. Se vor verifica lucrările în carosabil sau pe trotuare sub aspectul existenței autorizațiilor de spargere și a măsurilor de asigurare și semnalizare a protecției cetățenilor și a mașinilor.  La fel se vor verifica și lucrările abandonate și nefinalizate, inclusiv gropi periculoase pentru cetățeni și mașini nesemnalizate sau guri de canal fără plăci protectoare. De asemenea, se vor identifica și legitima cerșetorii, boschetarii și persoanele certate cu legea, traficanți, vânzători de lucruri furate sau de bijuterii. Se vor identifica depozitele ilegale și necorespunzătoare de gunoaie, materiale de construcții rezultate din lucrări etc, inclusiv ghenele de gunoi arhipline care se revarsă și care poluează mediul. Se vor aplica sancțiuni căutătorilor în gunoaie care împrăștie mizeria în jurul ghenelor). Gardienii care asigură paza instituțiilor școlare, grădinițe, inclusiv existența unor măsuri de protecție corespunzătoare vor fi verificați din punct de vedere fizic si psihic. Vor fi verificate și parcurilor și locurilor de joacă pentru copii sub aspectul protecției copiilor și a stării corespunzătoare, a instalațiilor existente, a siguranței cetățenilor care se plimbă și se relaxează în parcuri. Se vor identifica și verifica casele părăsite, dărăpănate, semi-demolate care pot deveni loc de refugiu pentru boschetari sau răufăcători. Se vor verifica și bancomatele ca loc de amplasare și asigurarea condițiilor de siguranță pentru cetățeni, zonele de garaje de garaje și parcări dintre blocuri, privind eventualele nereguli ale stării și siguranței acestora, zona halelor agroalimentare, loc unde se găsesc o mulțime de indivizi dubioși, cerșetori, vânzători ambulanți etc cu o atitudine civica îndoielnică și zona căminelor studențești pentru a depista și identifica posibili traficanți de etnobotanice sau chiar droguri. Se va conlucra cu firmele de gardieni publici.

Toate aceste solicitări și verificări menționate în fișa tip au fost extrase și selectate din depozițiile scrise de cetățeni. Au fost considerate ca posibile atribuții ale PL, unele cu rol concret de siguranță a cetățenilor, altele doar cu un rol preventiv.

Consiliul Civic Local Cluj-Napoca mai precizează faptul că este necesar ca toate sectoarele să fie acoperite de patrule ale Poliției Locale urmând ca după o săptămână sau două săptămâni, patrulele să fie rotite astfel încât să nu intervină rutina sau anumite compromisuri.

Completarea și prezentarea săptămânală a fișei de patrulare, măresc responsabilitatea și vigilența personalului aflat în misiune cu atât mai mult cu cât rotirea sectoarelor pot să aducă elemente noi neobservate de echipajul inițial, iar analiza în timp a fișelor de observație poate evidenția echipaje foarte atente, perspicace în timp ce pentru alte echipaje reflectă o anumită neglijență și lipsă de spirit de observație.

Se impun schimburi permanente și reciproce de informații și date care să ajute în soluționarea cât mai rapidă a unor situații critice, necorespunzătoare. Constatările patrulelor de poliție se vor transmite instituțiilor responsabile pentru a se lua măsuri urgente pentru remedierea și reglementarea deficiențelor.

De asemenea, o situație aparte o constituie evenimentele speciale care se derulează în municipiu, gen evenimente artistice, sportive,culturale, festivaluri ca și TIFF, UNTOLD, etc.  În aceste cazuri, Consiliul Civic Local Cluj-Napoca consideră că trebuie întocmit un dosar de festivități cu sarcini precise pe echipaje, locații și ore, stabilite de comun acord cu organizatorii și în colaborare cu celelalte instituții antrenate în buna desfășurare a evenimentului în condiții de siguranță maximă pentru toți participanții.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.